پژوهش‌های مقدماتی تشان می‌دهد که عفونت کروناویروس ممکن است به نقصان دائمی شناختی به خصوص در میان افراد سالمند منجر شود.

brain covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان پژوهشگران از یک گروه بین‌المللی که در حال بررسی برای درک پیامدهای کووید-۱۹ بر دستگاه عصبی  مرکزی هستند، می‌گویند در بیماران کووید-۱۹ دچار مشکلات حافظه و شاخص‌های زیستی را یافته‌اند که در بیماران مبتلا به آلزایمر دیده می‌شود. 

دکتر گابریل دی اراسکین، استاد عصب‌شناسی در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس و همکارانش بیش از ۲۰۰ بزرگسال ۶۰ ساله و بالاتر از آرژانتین را بررسی کردند که دچار کووید-۱۹ شده بودند.

این پژوهشگران که یافته‌هایشان را در کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر در دنور در ایالت کلرادوی آمریکا اعلام کردند، گفتند افرادی که دچار از دست رفتن مداوم بویایی شده بودند، با احتمال بیشتری دچار مشکلات شناختی می‌شوند.

این بررسی نشان داد سه تا شش ماه پس از دچار شدن به کووید-۱۹، بیش از نیمی از بیماران هنوز از فراموشی شکایت داشتند و حدود یک چهارم از بیماران دچار مشکلات شناختی دیگر بودند. بر اساس یافته‌های این بررسی شدت بیماری کووید-۱۹ با میزان نقصان شناختی که فرد پیدا می‌کرد، ارتباطی نداشت.

دکتر اراسکین گفت: «شدت بیماری اولیه پیش‌بینی‌کننده دچار شدن به زوال شناختی نیست. در واقع در بسیاری از بیمارانی که مشکلات شناختی پیدا کرده بودند، علائم کرونا خفیف و در حد علائم سرماخوردگی یا از دست رفتن بویایی بود.»

این مشکلات شناختی- شامل فراموشی مداوم، اشکال تعیین توالی کارها و فراموش کردن کلمات و عبارت‌ها بود که شبیه به مشکلاتی است که در بیماران آلزایمر دیده می‌شود. اراسکین یادآور شد که بخشی از مغز که مسئول حس بویایی با بخش‌هایی از مغز که تحت تاثیر بیماری آلزایمر قرار می‌گیرند، همپوشانی دارد.

به گفته اراسکین علائم شناختی که گروه پژوهش او در بیماران کرونا مشاهده کردند، متمایز از به اصطلاح «مه‌آلودگی مغزی» یا عدم تمرکزی است که گاهی در بیماران جوانتر دچار علائم درازمدت کووید-۱۹ مشاهده می‌شود.

او گفت: «مه‌آلودگی مغزی در افراد جوانتر مشکل متفاوتی است. این افراد دچار مشکل توجه و تمرکز هستند و اغلب اضطراب و افسردگی بیشتری دارند.»

شاخص‌های زیستی آلزایمر در بیماران کرونا

یک پژوهش دیگر که دکتر توماس ویسنیوسکی، استاد عصب‌شناسی دانشکده پزشکی گروسمن دانشگاه نیویورک و همکارانش آن را در این کنفرانس ارائه کردند، نشان داد که بیماران کووید-۱۹ بالای ۶۰ سال شاخص خونی زیستی را دارند که در بیماران آلزایمر هم دیده می‌شود.

این پژوهشگران در میان ۳۱۰ بیمار کووید-۱۹ پذیرش‌شده در مرکز بهداشتی لانگون دانشگاه نیویورک دریافتند علائم عصب‌شناختی با میزان بالاتر شاخص‌های زیستی مربوط به بیماری آلزایمر ارتباط دارد. این شاخص‌های زیستی شامل پروتئینی به نام tau است که با آلزایمر ارتباط دارد و نیز سایر ترکیباتی به نام «زنجیره سبک نوروفیلامنت» شناخته می‌شوند و شاخص آسیب سلول‌های عصبی هستند.

ویسنیوسکی در این باره گفت «این یافته‌ها نشان می‌دهند بیماران کووید-۱۹ ممکن است دچار پیشرفت سریع‌تر علائم و آسیب‌شناسی مربوط به آلزایمر شوند.»

البته به گفته ویسنیوسکی، پژوهش بیشتری برای شناخت چگونگی تاثیر این شاخص‌های زیستی بر توانایی‌های شناختی درازمدت در افراد مبتلا به کووید-۱۹ انجام گیرد.

کد خبر 617695

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha