دانشمندان انگلیسی می‌گویند حفاظت ناشی از واکسن‌ها در برابر عفونت کروناویروس و بالقوه بیماری شدید ناشی از آن به احتمال زیاد در طول زمان کاهش می‌یابد، بنابراین کارزارهای واکسیناسیون احتمالا برای سال‌ها ادامه خواهد یافت.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دانشمندان در خلاصه اجرایی سندی که به «گروه مشاور علمی اضطرارهای بهداشتی» (SAGE) دولت انگلیس ارائه شده است، می‌نویسند: «به احتمال زیاد مصونیت ناشی از واکسن‌ها در برابر سارس-کوو-۲ (کروناویروس جدید) و بالقوه بیماری شدید ناشی از آنها (هر چند احتمالا به میزان کمتر) در طول زمان زائل خواهد شد.»

این دانشمندان می‌افزایند: «بنابراین احتمالا کارزارهای واکسیناسیون در برابر سارس-کوو-۲ برای سال‌های اینده ادامه خواهد یافت، اما در حال حاضر نمی‌دانیم فاصله زمانی مطلوب برای واکسیناسیون دوباره برای افراد آسیب‌پذیر در برابر بیماری کووید چقدر است.»

این سند را ویروس‌شناسان و همه‌گیری‌شناسان برجسته از امپریال کالج لندن، دانشگاه بیرمنگام و سازمان بهداشت عمومی انگلستان نوشته‌اند.

انگلیس سه واکسن آکسفورد- آسترازنکا، فایزر-بیونتک و مدرنا را برای برنامه واکسیناسیون عمومی‌اش که از دسامبر ۲۰۲۰ (دی ۱۳۹۹) آغاز شد، به کار برده است.

داده‌های جهان واقعی نشان می‌دهند که این واکسن‌ها اثربخشی ۹۵ درصد یا بیشتر در برابر سویه‌ی‌ آلفای کروناویروس دارند که در ابتدای سال ۲۰۲۱ سویه‌ی غالب در انگلیس بود، گرچه توانایی این واکسن‌ها در حفاظت در برابر عفونت بی‌علامت و سرایت به دیگران پایین‌تر است.

این دانشمندان می‌گویند می‌توان انتظار داشت که اثربخشی این واکسن‌ها در پیشگیری از بیماری شدید بالا باقی بماند، اما اثربخشی آن در برابر بیماری خفیف و عفونت بی‌علامت در طول زمان می‌تواند افت کند.

به گفته این دانشمندان گزارش‌های موردی از انگلیس و اسرائیل که کارزار واکسیناسیون گسترده واکسیناسیون زودهنگامی را به انجام رساندند، از این نظر حمایت می‌کند.

اسرائیل برای نخستین بار در جهان قصد دارد که دوز سوم واکسن فایزر-بیونتک را برای افراد بالای ۶۰ سال ارائه کند تا از انتشار سویه‌ی بسیار واگیر دلتا جلوگیری کند.

از هنگام ظهور سویه‌ی دلتا، وزارت بهداشت اسرائیل دو بار کاهش اثربخشی واکسن‌ها در برابر عفونت با آن و کاهش اندک در حفاظت ناشی از واکسن در برابر بیماری شدید را گزارش کرده است.

دانشمندان در یک گزارش جداگانه برای دولت انگلیس در ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) اعلام کردند «احتمال واقعگرایانه‌ای» وجود دارد که سویه‌های جدید ویروس ظهور کنند که باعث ایجاد گسترده‌تر بیماری شدید شوند و از اثر حفاظتی واکسن‌های فعلی بگریزند.

کد خبر 617693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha