مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

نبود پیست مناسب برای موتورسواری در گرمسار، سبب شده موتورسواران اتوبان قم‌- گرمسار را برای مسابقه و اجرای حرکات نمایشی انتخاب کنند.

موتورسوار

اشکان جهان‌آرای-همشهری آنلاین:

موتورسواری در گرمسار یک ورزش پرطرفدار و جدی است؛ تا جایی که از این شهرستان تاکنون چند قهرمان ملی موتورسواری به جامعه ورزش کشور معرفی شده‌است. دراین شهرستان، هم موتورسواران مستعد کلاس‌های مختلف این ورزش تعدادشان کم نیست و هم علاقه‌مندانی که مایل به تماشای مسابقات مختلف موتورسواری هستند.  

در رده‌های سنی مختلف می‌توان موتورسوارانی را دید که مهارت بالایی در موتورسواری دارند؛ از مهارت در سرعت گرفته تا اجرای حرکات نمایشی با انواع موتورهای سبک و سنگین. اما این استعدادها محل مناسبی برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های خود ندارند و به‌همین دلیل در برخی خیابان‌های گرمسار یا جاده‌های بیرون از شهر، برای تخلیه هیجان‌ خود، اقدام به انجام حرکات نمایشی و حتی کورس سرعت می‌کنند؛ رفتاری که گاهی سبب بروز حوادثی برای موتورسواران یا سایر افراد می‌شود.

علاقه‌مندان به موتورسواری در گرمسار به‌دلیل نبود فضایی مناسب برای برپایی مسابقه یا گردهمایی‌های خود، تاکنون چند نقطه را به‌عنوان محل انجام حرکات نمایشی یا کورس‌های خود انتخاب کرده‌اند. روستای «لجران» و منطقه گردشگرپذیر «بنه‌کوه» از همین مناطق هستند. اما آخرین محلی که برای تجمع موتورسواران و علاقه‌مندان به تماشای حرکات نمایشی و مسابقات سرعت آنها انتخاب شده، قسمتی از اتوبان قم- گرمسار در محدوده ورودی این شهرستان است؛ انتخابی که ازنظر موتورسواران، به‌دلیل هموار بودن و عرض مناسب مسیر مناسب است، اما ازنظر بسیاری از شهروندان و افرادی که از این مسیر عبور می‌کنند، با توجه به تردد همیشگی خودروهای سبک و سنگین، می‌تواند خطرات زیادی را به‌دنبال داشته باشد ...

خطر برای همه

«حسین رفعتی» شهروند اهل سمنان، یکی از افرادی است که به این موضوع انتقاد دارد و به همشهری می‌گوید: تاکنون چندبار در اتوبان قم- گرمسار با تجمع موتورسواران و تماشاگران مواجه شده‌ام. انواع موتورهای سبک و سنگین در این محدوده طی ساعات مشخصی از برخی روزهای هفته، حضور می‌یابند و علاقه‌مندان به تماشای حرکات نمایشی یا مسابقه موتورسواری هم در حاشیه اتوبان می‌ایستند. هر اتفاقی دراین مسیر ممکن است با توجه به تجمع تماشاگران در حاشیه اتوبان، حادثه‌ای تلخ را رقم بزند.

از نگاه برخی شهروندان انتخاب این نقطه به‌عنوان محلی برای تجمع موتورسواران می‌تواند برای ۳ گروه خطر ایجاد کند. «مرتضی راسخیان» دراین باره می‌گوید: دراین منطقه به‌خاطر تردد خودروها با سرعت بالا هم موتورسواران در خطرند، هم ممکن است برای تماشاگران حادثه رخ دهد و هم احتمال دارد با توجه به آشنا نبودن بسیاری از رانندگان با این مسیر، در مواجهه با موتورسواران و تجمع حاشیه اتوبان برای آنها حادثه ایجاد شود.

اما با وجود غیرقابل انکاربودن خطرهایی که موتورسواران و تماشاگران را تهدید می‌کند، آنان معتقدند تا زمانی که محل مناسبی برای این ورزش مورد علاقه‌شان در گرمسار ایجاد نشود، نمی‌توان از برگزاری این جمع‌ها جلوگیری کرد. به اعتقاد آنها گرمسار باید با توجه به این حجم از علاقه به ورزش موتورسواری در کلاس‌های مختلف، یک پیست باکیفیت و مناسب داشته باشد تا هم موتورسواران و تماشاگران محل مناسبی برای تجمع داشته باشند و هم فضایی برای پرورش استعدادهای گرمسار در موتورسواری ایجاد شود؛ مطالبه‌ای که حالا مدتی است بیشتر از قبل ضرورت برآورده شدن آن احساس می‌شود.

پیگیری برای ساخت پیست موتورسواری

فرماندار گرمسار نبود زیرساخت‌های مربوط به موتورسواری دراین شهرستان را تأیید می‌کند و می‌گوید: ورزش موتورسواری در گرمسار پرطرفدار است. این شهرستان هم ازنظر تعداد ورزشکاران و هم فراوانی هواداران و تماشاگران رشته موتورسواری، آمار بالایی دارد، اما در سال‌های گذشته با وجود استعداد خوبی که در گرمسار وجود دارد، به رشد و گسترش زیرساخت‌های مرتبط با این رشته توجه کافی نشده‌است.

«سعید متقی» می‌افزاید: موتورسواران گرمسار به‌دلیل نداشتن پیست مناسب، مجبور بودند در ۲ نقطه دیگر از گرمسار حضور یابند. یکی در بنه‌کوه بود که به‌خاطر تردد گردشگران خطراتی داشت و نقطه دیگر هم در انتهای روستای لجران بود که به‌دلیل آلودگی صوتی و نارضایتی مردم، مخالفت‌ ساکنان منطقه را به‌دنبال داشت. وی از برنامه‌ریزی برای ایجاد یک پیست مناسب برای موتورسواران در گرمسار خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در یک ماه‌ونیم اخیر برای رفع این مشکل و ایجاد یک پیست مناسب، جلسه‌ای با رئیس هیأت موتورسواری استان برگزار کردیم تا براساس شاخص‌ها و استانداردهای این ورزش، زمین مناسبی جانمایی شود.  

فرماندار گرمسار اظهار می‌کند: دراین مدت ۳ نقطه به مسئولان هیأت موتورسواری پیشنهاد و معرفی شد و بازدید هم داشتند، اما این زمین‌ها براساس استاندارد مدنظر این هیأت، که باید زمینی به طول ۳ هزارمتر و عرض ۱۰۰ متر باشد، مناسب نبودند.

متقی اضافه می‌کند: درنهایت پیشنهاد شد در محدوده همین نقطه کنونی که موتورسواران حضور می‌یابند و مجاورت اتوبان حرم تا حرم، زمینی در اختیار قرارگیرد تا پیست موتورسواری مناسب ایجاد شود و موتورسواران و علاقه‌مندان به‌جای اتوبان، در پیستی مناسب حضور یابند.

کد خبر 617620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha