قندهار، زادگاه طالبان، اکنون در حال سقوط است و این برای دولت مرکزی افغانستان یک فاجعه خواهد بود زیرا ممکن است کشور به دو قسمت تقسیم شود.

آوارگان در قندهار

به گزارش همشهری آنلاین، سایه تمام نشدنی جنگ بر سرزمین غنی و عتیق افغانستان روح مردم و شهرها را پیر کرده است؛ سال‌هاست از شکوه سرزمین‌های شرقی که در علم و ادب سرآمد بودند و سختی سفر را به جان مشتاقان دانش آسان می‌کردند خبری نیست.

اکنون نیز با شدت یافتن شورش‌های طالبان مردم آواره راهی کوه و دشت و شهرهایی که شاید کمی امن‌تر باشد شده‌اند، مثلا جایی مانند اردوگاه شهر قندهار! 

الجزیره در گزارشی نوشت: محمد صادق در بازگشت به خانه خود در حومه شهر قندهار متوجه شد که در آنجا ساکنان جدیدی مستقر شده‌اند: طالبان

او به اردوگاه آوارگان در دومین شهر بزرگ افغانستان پناه برد و به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنها حتی به من اجازه ورود ندادند.»

صادق یکی از دهها هزار افغانی است که اخیراً در اثر نبردهای بین طالبان و نیروهای دولتی بیخانمان شده است.

این هفته، هزاران نفر با ماشین، اتوبوس، کامیون و حتی پیاده راهی قندهار شده و آینده نامعلوم در اردوگاه اصلی شهر را بر دلاوری جنگ ترجیح داده‌اند.

مقامات محلی می‌گویند بیش از ۱۵۰ هزار نفر فقط در یک ماهه اخیر به این اردوگاه پناه آورده‌اند.

بی‌بی عایشه، آواره دیگری که اکنون در محوطه مرکز دولتی حج در نزدیکی فرودگاه قندهار زندگی می‌کند گفت: «من دو پسر خود را در انفجار جلوی خانه‌مان از دست دادم. خیابان‌های محله من پر از گوشت انسان بود.»

سازمان‌های بشردوستانه نسبت به بحرانی که در ماه‌های آینده تشدید خواهد شد هشدار می‌دهند اما طالبان با ادامه دادن به حملات گسترده خود تاکنون بخش وسیعی از شمال افغانستان را قلع و قمع کرده است.

نیروهای دولتی برخی از مناطق روستایی را بدون جنگ رها کرده اما برای دفاع از مراکز استان‌ها در تلاشند.

قندهار زادگاه طالبان است، جایی که این گروه در سال ۱۹۹۶ قدرت گرفت؛ سقوط این شهر برای دولت مرکزی یک فاجعه خواهد بود.

ممکن است پیش از زمستان، زمانی که بازپس‌گیری شهرهای از دست رفته بسیار دشوار خواهد شد، کشور به دو قسمت تقسیم شود.

کد خبر 617607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha