مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

استان همدان به دلیل سابقه تاریخی بالایی که دارد، آثار تاریخی و میراث فرهنگی غنی را در دل خود جای داده است اما پایگاه‌های میراث ملی آن با نیروی کم و تجهیزات محدود مدیریت می‌شوند.

تپه تاریخی هگمتانه در همدان

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی:

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در  این باره به همشهری آنلاین می‌گوید: نخستین پایگاه ملی همدان، بافت تاریخی شهر همدان است که بنده به عنوان معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان سرپرست و یک نیروی کار آن را مدیریت می‌کنند. از آن‌جایی که این پایگاه زیر نظر اداره میراث فرهنگی شهرستان نیز هست، مورد حمایت این اداره قرار می‌گیرد. قرار بود شهرداری منطقه بافت تاریخی راه‌اندازی و به صورت تخصصی مدیریت شود که این وعده هیچ‌وقت عملی نشد.

مریم مختار موسوی می‌افزاید: دومین پایگاه میراث ملی هگمتانه به عنوان قدیمی‌ترین پایگاه میراث ملی استان همدان، یک مدیر و پنج نیروی کار دارد که با توجه به وسعت این اثر تاریخی، این تعداد نیرو برای مدیرین آن بسیار کم است.

وی ادامه می‌دهد: پایگاه میراث نوشیجان در شهرستان ملایر نیز توسط رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ملایر و سه نیرو مدیریت می‌شود. پایگاه دستکندها شامل سامن و ارزانفود توسط معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان و بدون نیروی کار اداره می‌شود. پایگاه روستاهای تاریخی ورکانه و سیمین نیز توسط رئیس دفتر مدیرکل میراث فرهنگی استان اداره می‌شود.

مختار موسوی تأکید می‌کند: با این شرایط، تعداد نیروهایی که این پایگاه‌ها را اداره می‌کنند، خیلی محدود هستند و چون وزارت میراث فرهنگی اجازه استخدام نیروی جدید نمی‌دهد، از سایر نیروهای اداره‌کل برای مدیریت این پایگاه‌ها کمک گرفته می‌شود. وضعیت اعتبارات این پایگاه‌ها مطلوب ارزیابی می‌شود و مدیران همدان در این سال‌ها از وزارتخانه اعتبارات خوبی برای این پایگاه‌ها گرفته‌اند. از لحاظ تجهیزات فقط پایگاه هگمتانه وسیله نقلیه دارد و بقیه پایگاه‌ها از امکانات و تجهیزات محروم هستند.

کد خبر 617502

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha