مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

با وجود انتقاد مجمع نمایندگان استان از وضعیت پوشش اینترنت در روستاها، مسئولان معتقدند توسعه زیرساخت‌های این حوزه شتاب گرفته‌ است.

روستاها اینترنت

روح‌اله  کریمی- همشهری آنلاین:

«استان مرکزی با یک عقب‌ماندگی قابل‌توجه مواجه است و انتظار نداشتم با چنین شرایطی مواجه شوم... اینکه شهرک امیرکبیر فرمهین با وجود ۴۰۰ خانوار، فاقد پوشش تلفن ثابت باشد، برای من بسیار سخت است و باید به سرعت مطالبه به‌حق مردم رسیدگی شود.» این سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیانگر عمق مشکلات زیرساختی حوزه ارتباطات در روستاها و حاشیه شهرستان‌های استان مرکزی است. محمدجواد آذری‌جهرمی که مرداد ۹۸ به این استان سفر کرد، از گزارش مسئولان و مطالبه مردم متأثر شده بود؛ اما رفع این مشکل دستور قاطع می‌خواست و نیز مدیر پای‌کاری که بتواند از ظرفیت‌های ملی برای ارتقای زیرساخت‌های حوزه ارتباطات این استان استفاده کند. بعد از آن سفر، نمایندگان استان در مجلس‌شورای‌اسلامی و مسئولان محلی پیگیر تحقق وعده‌های وزیر ارتباطات بودند. اگرچه هنوز در برخی روستاهای کم‌جمعیت استان، مشکل ارتباطی همچنان وجود دارد، اما اقدام‌های گسترده‌ای نیز برای تقویت زیرساخت‌های حوزه ارتباطات این استان بعد از سفر وزیر انجام شده‌است.

مطالبه جدی مردم
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس‌شورای‌اسلامی، ضعف آنتن‌دهی تلفن همراه و پوشش اینترنت را یکی از مشکلات جدی مردم دربرخی مناطق استان می‌داند و می‌گوید: در بازدیدهای میدانی نمایندگان مردم از مناطق مختلف و دیدار مردم با نمایندگان، مشخص شد این مسأله از مطالبه‌های جدی مردم است و امیدواریم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت جدید در رابطه با رفع مشکل زیرساخت‌های ارتباطی متعهد باشد و برای تحقق آنها تلاش مضاعفی کند. «علیرضا نظری» می‌افزاید: مجمع نمایندگان استان مرکزی در نامه‌ای به وزیر ارتباطات تأکید کرده‌است که وضعیت پوشش اینترنت در روستاهای استان مرکزی بلاتکلیف باقی مانده و مدیرکل فناوری اطلاعات استان طی یک سال گذشته به اعلام اهداف تعیین شده برای پوشش حدود ۱۸۰ روستا در سطح استان مرکزی بسنده کرده و تاکنون برنامه زمان‌بندی مدونی برای آغاز و پایان عملیات اجرایی ارائه نشده‌است. وی عنوان می‌کند: نمایندگان استان مرکزی درمجلس شورای‌اسلامی از وزیر ارتباطات خواسته‌اند که برای جبران عقب‌ماندگی موجود در اجرای طرح توسعه اینترنت روستایی دراین استان و تحویل تجهیزات لازم به میزان کامل و کافی اقدام کند. «علی اکبر کریمی»، نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای‌اسلامی هم از مشکلاتی که در زمینه تأمین و تحویل تجهیزات موردنیاز برای تقویت زیرساخت‌های حوزه ارتباطات در استان مرکزی وجود دارد، انتقاد می‌کند و محرومیت‌های حوزه ارتباطی دراین استان را غیرقابل قبول می‌داند. به گفته وی، تعداد زیادی از روستاهای استان مشکل ارتباطی دارند.

تلاش برای توسعه اینترنت روستایی
برای پیگیری مطالبات مردم در حوزه ارتباطات به سراغ «لادن مهدوی‌هزاوه» مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی رفتیم؛ مهدوی که با دست پر از گزارش روزنامه همشهری استقبال می‌کند، گزارشی از فعالیت‌های ۲ ساله این اداره‌کل ارائه می‌دهد که حکایت از خیز جدی استان مرکزی برای رسیدن به جایگاه ممتاز ارتباطی دارد. وی می‌گوید: به‌منظور توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات در روستاهای استان مرکزی، بیش از ۲۰۰ سایت در روستاهای مختلف این استان ازمحل اعتبارات «uso» یا خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق اپراتورهای همراه اول و ایرانسل ارتقا یافتند. مهدوی می‌افزاید: براساس برنامه ششم توسعه، ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید به اینترنت پرسرعت متصل شوند که این تکلیف در استان مرکزی محقق شده‌است. وی ادامه می‌دهد: استان مرکزی در ۳ ماهه نخست سال‌جاری در بررسی شاخص دسترسی به خدمات فناوری اطلاعات، که به‌صورت فصلی چاپ می‌شود، رتبه نهم کشور را به خود اختصاص داده‌است.
مهدوی همچنین از کسب رتبه دوم استان مرکزی در زمینه دسترسی به شبکه اجتماعی شاد خبر می‌دهد و می‌گوید: به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و مقتضیاتی که سبب افزایش حضور شهروندان در فضای‌مجازی شد، پهنای باند از ۵۰ گیگ به ۱۱۲ گیگ ارتقاء پیدا کرده‌است.

توسعه ارتباطات در استان شتاب می‌گیرد
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی از اجرای طرح رومینگ ملی بین اپراتوری در ۲۳۷ روستای استان مرکزی هم خبر می‌دهد و می‌افزاید: چنانچه سیم‌کارت مشترکان یکی از اپراتورهای همراه اول یا ایرانسل آنتن‌دهی نداشته باشد، از سیم‌کارت اپراتور دیگر می‌توان استفاده کرد.
مهدوی استان مرکزی را جزو ۱۲ استان کشور می‌داند که توسعه ارتباطات درآن با کندی شدیدی مواجه بود و دراین زمینه می‌گوید: به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه و ارسال نشدن تجهیزات زیرساخت‌های ارتباطی به کشور و استان مرکزی، توسعه ارتباطات دراین استان با کندی مواجه بود، اما اخیرا که یک‌سری تجهیزات ارتباطی وارد کشور شد، توانستیم سهم قابل‌قبولی از این تجهیزات را برای استان مرکزی جذب کنیم و ۱۸ سایت را به نسل ۳ و ۴ ارتباطی ارتقا دادیم.
وی اظهار می‌کند: این حق مردم مناطق مختلف استان مرکزی است که از زیرساخت‌های ارتباطی باکیفیت برخوردار باشند و ما هم برقراری ارتباط ایده‌آل را برای استان مطالبه می‌کنیم.
این مسئول درباره گلایه‌های اهالی برخی روستاها از وجود نقاط کور نیز می‌گوید: در برخی روستاها دیوارهای ضخیم مانع از عبور فرکانس می‌شود، یا قسمتی از روستا در گودی یا ارتفاعات قرار گرفته که اگر در همان روستاها سایت ایجاد شود، بازهم ممکن است سرویس‌دهی کامل انجام نشود.

اجرایی شدن مصوبات سفر وزیر
سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان مرکزی ۱۶ مصوبه داشت که ۱۵ مورد آن به صورت کامل اجرایی شده و تنها یک مصوبه روی زمین مانده‌است. این مصوبه، تأمین پوشش همراه اول مسیر نوبران - تفرش به طول ۱۸ کیلومتر است که درحال‌حاضر ۴۰ درصد پیشرفت دارد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی دلیل اجرانشدن این مصوبه را اختصاص نیافتن اعتبار استانی اعلام می‌کند و می‌گوید: سال گذشته تجهیزات موردنیاز برای اجرای این مصوبه را تأمین کردیم و بخش‌هایی از دکل ارتباطی و سازه نصب شد، اما تأمین برق و ساخت جاده ‌باید با استفاده از اعتبارات استانی انجام شود که دراین زمینه با کندی مواجهیم. البته با توجه به مکاتبه‌های مستمری که با مسئولان استان داشته‌ایم، امیدواریم در اختصاص اعتبارات سال‌جاری این طرح مدنظر قرار گیرد.
واگذاری ارتباط تلفن ثابت در شهر امیرکبیر با احداث کافوی هزار شماره‌ای، واگذاری ارتباط تلفن ثابت در انتهای خیابان جهادشهر اراک، برقراری رومینگ بین اپراتوری (VOICE و دیتا) در روستاهای همه شهرستان‌های استان، واگذاری ارتباط تلفن ثابت در همه شهرستان‌های استان و شهرک‌های مسکونی مسکن‌مهر، راه‌اندازی ۲ سایت ارتباطی نسل چهارم برای تکمیل پوشش ارتباطات همراه در ساوه و جابه‌جایی ۲ سایت همراه اول دراین شهرستان، رفع مشکل ارتباطی محور ساوه - سلفچگان، ارائه تلفن ثابت در شهرک‌های صنعتی استان، ارائه سرویس اینترنت همراه با قید فوریت در روستاهای آهو و گرکان و... ازجمله مصوبات سفر وزیر ارتباطات به استان مرکزی بود که اجرایی شده‌است؛ موضوعی که امیدها را برای رفع هرچه سریع‌تر مشکلات حوزه ارتباطات دراستان بیشتر می‌کند.

کد خبر 617387

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha