درحالی‌که جودوی ایران دوران تعلیق را پشت‌سر می‌گذارد، سعید ملایی زیرپرچم مغولستان مدال نقره المپیک را گرفت؛ مدالی که جودوی ایران حسرتش را دارد.

سعید ملایی

به گزارش همشهری آنلاین سعید ملایی دیروز مدال نقره گرفت، مدالی که می‌توانست به‌عنوان نخستین مدال المپیکی در تاریخ جودوی ایران ثبت شود اما به نام مغولستان نوشته شد. ملایی از مسابقات جهانی ۲۰۱۸خودش را شانس مدال المپیک معرفی کرد اما یک سال بعد در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ژاپن اتفاقاتی افتاد که ملایی را از ورزش ایران جدا کرد.

حضور ورزشکار رژیم صهیونیستی در وزن ملایی، این هشدار را داده بود که او نباید به این مسابقات اعزام شود اما با اصرارهای فدراسیون ملایی به ژاپن رفت. باخت او در نیمه‌نهایی اینطور تعبیر شد که او برای فرار از رویارویی با جودوکار رژیم صهیونیستی تن به شکست اجباری داده است.

ملایی مدعی شد که از سوی مسئولان ورزش ایران برای شکست تحت فشار بوده است. بعد از این صحبت‌ها ورزش ایران درگیر پرونده تعلیق جودو در فدراسیون جهانی شد. ملایی هم راهی آلمان شد و سپس تابعیت مغولستان را گرفت. در این دو سال تلاش مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش برای بازگرداندن ملایی به نتیجه نرسید و جودوی ایران هم با تعلیق، بازی‌های المپیک را از دست داد.
دیروز ملایی در توکیو درخشید؛ در وزن ۸۱- کیلوگرم حمزه از قزاقستان را ضربه فنی کرد، در یک هشتم‌ نهایی در وقت اضافه و با امتیاز وازاری مراد فاتیف از جمهوری آذربایجان را برد، در یک‌چهارم نهایی تاتو گریگالاشویلی از گرجستان با رنک ۳جهانی را ضربه فنی کرد، در نیمه‌نهایی شمیل جودوکار اتریشی را با ضربه فنی از پیش رو برداشت و فینالیست شد اما در فینال در امتیاز وازاری به تاکانوری از ژاپن باخت و مدال نقره گرفت.
ملایی در حالی به مدال نقره رسید که قبل از بازی‌ها در ایران بعضی‌ها ورزش ملایی را تمام‌شده می‌دانستند! از نظر آنها ملایی از شرایط ایده‌آل گذشته‌اش فاصله گرفته بود و در حدی نبود که بتواند در المپیک نتیجه بگیرد. این بحث‌ها درباره کیمیا علیزاده هم مطرح بود اما در شرایطی که هر ۳ تکواندوکار ایران عملکرد ضعیفی داشتند، کیمیا تا یک قدمی مدال پیش رفت و چهارم شد. علیزاده که مدال برنز المپیک ریو را دارد، در توکیو زیر پرچم پناهجویان مسابقه داد.

کد خبر 617233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha