مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

استان اردبیل در حالی که طبق اظهار مسئولان اقتصادی استان در سال های گذشته کمترین میزان چک برگشتی را در تفکیک استانی داشته، اردیبهشت سال جاری در میان ۵ استان با بیشترین چک برگشتی نسبت به میزان چک‌های صادر شده قرار گرفته است.

چک

ارژنگ عزیزی معاونت اقتصادی استانداری اردبیل در این زمینه به خبرنگار همشهری آنلاین می گوید: بیشترین دلیل چک برگشتی در مدت اخیر به دلیل رکود کسب و کارها در شرایط کرونا بوده است.

وی همچنین می افزاید: البته در مورد جایگاه اردبیل در چک برگشتی که به لحاظ مبلغ چک های صادر شده اعلام شده است احتمال آن می رود یکی از شرکت های بزرگ با مبلغ زیاد چک برگشتی داشته اند که اردبیل صعود غیرقابل پیش بینی از این نظر در جدول کشوری داشته است.

عزیزی در مورد راهکار حل این مسئله عنوان می کند: طبق دستورالعملی که در ستاد کرونا برنامه ریزی شده است ما فقط می توانیم مردم را در قبال یکدیگر دعوت به ملاحظه شرایط موجود اقتصادی کنیم و به لحاظ قانونی دولت نمی تواند در مورد چک های حقیقی دخالتی داشته باشد.

در استان اردبیل به دلیل نبود توسعه اقتصادی سرانه درآمد اهالی استان کمتر از متوسط کشوری است و این باعث می شود در بحران های اقتصادی مانند شرایط رکود کسب و کار به دلیل کرونا بیشتر آسیب پذیر باشد.

در واقع اردبیل از نظر سرانه درآمد جزو چند استان آخر کشور است و کم برخوردار محسوب می‌شود. این موضوع در میزان بیکاری (رتبه سوم کشوری) تاثیر چشمگیری دارد.

توحید مهدوی کارشناس اقتصاد در این زمینه به خبرنگار همشهری می گوید: سرانه درآمد نشان دهنده میانگین سهم هر یک از اهالی منطقه از میزان کل درآمد سالانه همان منطقه است و پایین بودن سطح اقتصادی خانواده های اردبیلی می تواند در ابعاد دیگر توسعه نیز نقش چشمگیری داشته باشد.

وی مشکل بیکاری و شغل های کاذب و ناپایدار را از مهم ترین مشکلات اقتصادی خانواده های استان عنوان می کند و می افزاید: در حال حاضر پایه اقتصادی خانواده های استان اردبیل به دلیل نبود زمینه اشتغال پایدار با درآمد مناسب بسیار ضعیف است در چنین حالتی تاب آوری اقتصادی جمعیت در مقابل موج های فشار اقتصادی کاهش پیدا می کند و علاوه بر اینکه مشکلات تامین معیشتی پیش می آید مشکلاتی مانند چک های برگشتی، تاخیر پرداخت وام و تاخیر تسویه بدهی ها مردم را دچار مشکلات حقوقی و دادگاهی می کند.

مهدوی عنوان می کند: نبود سرمایه‌گذاری دولتی در صنایع مادر، ایفای نقش کم اقتصادی دولت در استان، ضعیف بودن محورهای ارتباطی و نبود شبکه ریلی از جمله این موانع توسعه و وضعیت بد اقتصادی اهالی استان است.

وی با اشاره به پایین بودن فرهنگ کار جمعی در استان که آسیبی جدی است، می افزاید: ۳۶ درصد شاغلان در واحدهای تولیدی انفرادی فعالیت می‌کنند که با ارتقای فرهنگ کار جمعی این وضعیت بهبود پیدا می‌کند.

کد خبر 617218

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha