مجموع نظرات: ۲۹
سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

ساخت مترو، تراموا و LRT در اراک از طرح جامع حمل و نقل حذف شد.

مترو

به گزارش همشهری آنلاین، ساخت مترو اراک با دستور استاندار مرکزی از طرح جامع حمل و نقل این کلانشهر حذف شد. هیأت دولت در سال ۱۳۸۶ احداث مترو را در شهر اراک پیش‌بینی کرد چراکه کلانشهر اراک به دلیل آلودگی هوا از شهرهای واجد شرایط داشتن سامانه حمل و نقل ریلی شناخته شده است.

در سال‌های گذشته طرح احداث مترو اراک - مهاجران توسط مشاور انجام شد اما با مسئولان پتروشیمی و پالایشگاه به دلیل عبور قطار از این مجتمع‌ها با این طرح مخالفت کردند.

روند پیگیری این طرح برای مدتی متوقف ماند تا این که مشاور پس از بررسی‌های مجدد مسیر عبور قطار شهری را تغییر داد. در دولت دهم حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار برای کارهای مطالعاتی مترو اختصاص داده شد اما در دولت فعلی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در اولویت قرار گرفته و برای عملیاتی شدن طرح مترو و ایجاد تقاطع و ریل‌گذاری اعتبار جدیدی تأمین نشد.

سازمان برنامه و بودجه هم در نامه‌ای به دکتر روحانی خواستار لغو عملیات ساخت مترو اراک شد که این کار در سال ۱۳۹۵ با اعتراض اعضای شورای اسلامی شهر اراک مواجه شد. در نهایت، این طرح به حاشیه رفت و از دستور کار خارج شد.

استدلال استاندار مرکزی برای حذف مترو از طرح جامع حمل و نقل، تجربه تلخ کلانشهرهایی همچون مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز و قم در اجرای این طرح به دلیل کمبود اعتبار و مباحث فنی است.

سید علی آقازاده گفت: در طول ۲۰ سال اخیر شهرهای بالای یک میلیون نفر ده‌ها هزار میلیارد تومان پول مردم را زیر زمین هزینه کرده‌اند اما نتیجه لازم را نگرفته‌اند.

استاندار مرکزی در سال ۹۸ هم گفته بود: در حال حاضر از طلا گشتن پشیمان شده‌ایم و نباید سرنوشت شهر را به اموری که شاید تا ۱۰ ساله آینده نیز اجرایی نمی‌شود، گره زد.

وی افزود: با این مباحث از امروز تا ۱۰ سال آینده بحث احداث مترو، تراموا و LRT در اراک از طرح جامع حمل و نقل حذف می‌شود چراکه هزینه‌بر است و به جای آن اقدامات دیگری در حوزه حمل و نقل عمومی دنبال خواهد شد.

کد خبر 617172

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 27
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    22 6
    اراک اول اموزش پرورش ومدرسه ها رو از نظر وجدان کاری درست کنه مترو پیش کش. بدترین ارگان در اراک اموزش وپرورشه که بجای پرورش خوبه اسم روانپریش بذارن. چرا در درس مجازی دانش اموزان انضباط شون باید زیر 14 باشه یعنی دانش اموزان تهران همه مرتب بودن فقط اراک بی انضباط بودن؟ اینو از نوع پوشش بچه ها در پارک میشه فهمید. این اموزش وپرورشه که افرادی مثل هلیا رو در جامعه شکل میدن