سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

عباس سلیمی‌نمین*: بسیاری از نقاط قوت و ضعف و کامیابی‌ها و ناکامی‌های دولت نهم در دیدار مسئولان اجرایی با رهبر معظم انقلاب روشن شده است.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار، بیانات خود را در 2 بخش مجزا مطرح فرمودند که بخشی از آن دفاع از رویکرد و عملکرد خوب دولت بود و بخش دیگر به تبیین نقاط ضعف دولت اختصاص داشت. 

از یک‌سو توجه به عدالت، مردم محوری و ساده‌زیستی، شجاعت در ورود به تحولات زیربنایی و پرکاری از جمله نقاط مثبت دولت نهم شمرده می‌شود درحالی که از سوی دیگر تعامل نداشتن با نخبگان، بی‌توجهی به قوانین، فقدان استقلال رای وزرا به‌عنوان بازوی فکری رئیس‌جمهوری و نبود هسته‌های کارشناسی در بدنه دولت از نقاط ضعف این دولت ذکر می‌شود.

در این دیدار، مقام معظم رهبری در بیان موضوعی که در ارتباط با آن رهنمودی به رئیس‌جمهوری داده شده بود و مورد عنایت قرار نگرفته بود، فرمودند رئیس‌جمهوری هرچه را صلاح بدانند انجام خواهند داد و این بدان معنی است که دولت آقای احمدی‌نژاد در همه زمینه‌ها دارای تصمیماتی است که علی‌القاعده خود پاسخگوی آن خواهد بود.

مهم‌ترین فرازهای بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهوری و یاران او در برگیرنده شاخص‌های دولت تمام‌نمای اصولگرا و راه‌های تحقق این دولت بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصویری از دولت کامل اصولگرا ارائه کردند که درواقع چارچوبی برای برنامه‌ریزی و رقابت‌های انتخاباتی آینده نیروهای ارزشی جهت دستیابی به چنین دولتی است.

شاخص‌های مد نظر رهبری معنویت و عقلانیت به‌عنوان لازمه تحقق عدالت، توجه مستمر به استحکام پایه‌های علم و فناوری و مقوله فرهنگ و پیشرفت همه‌ جانبه آن است و تا زمانی که در این زمینه سرمایه‌گذاری نشود و فعالیت‌ها و رقابت گروه‌های سیاسی در این مسیر قرار نگیرد، اصولگرایی واقعی محقق نمی‌شود.

موانع تحقق شعارها و برنامه‌های دولت نهم نیز می‌تواند چند عامل داشته باشد که یکی از دلایل اصلی این مسئله را می‌توان در ترکیب دولت جست‌وجو کرد.

دولت نهم برای جوانگرایی، زمینه ورود نیروهای جدید و تازه نفس را به نظام اجرایی کشور فراهم کرد ولی این مزیت، یک عیب بزرگ هم دارد و آن  کم تجربگی مدیران و در نتیجه شتابزدگی آنها در عرصه عمل است.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند، باید در برخورد با اژدهای هفت‌سر فساد تدبیر داشت و از شتابزدگی پرهیز کرد و متناسب با قدرت اژدها از امکانات در این مسیر بهره برد و چنانچه به این مسئله توجه نشود، خوراکی برای جریان فساد فراهم می‌شود و مفاسد رشد می‌کنند.

دولت نهم در آغاز دوران فعالیت خود تصور می‌کرد به‌دلیل برخورداری از امکانات قوه مجریه به راحتی می‌تواند با مافیا و ویژه خواران برخورد کند ولی به‌دلیل فقدان شناخت درست از مافیا و فقدان تجربه، مواجهه با جریان‌های سیاسی و اقتصادی وابسته به منابع قدرت و ثروت، نتوانست جز در لفظ با آنها برخورد کند اما رفتار امروز دولت با باندهای مافیایی نشانگر نوعی پختگی در این زمینه است.

‌تعامل نداشتن با نخبگان دیگر ضعف دولت نهم است. پیگیری سیاست‌های کلان، نیازمند تعامل با نخبگان است که از توان تبیین دیدگاه‌ها و برنامه‌های دولت برای توده مردم برخوردارند، اما دولت آقای احمدی‌نژاد برنامه‌ای در این زمینه نداشت و رابطه منطقی میان بدنه اجرایی و جریان نخبه در کشور به وجود نیامد.

لذا اگر دولت به‌عنوان مرجعی تصمیم ساز و قوه اجرایی می‌خواهد در پیشبرد برنامه‌ها و اجرای طرح‌های خود موفق شود، باید توده مردم را توجیه و با خود همراه سازد و این کار برعهده نخبگان است که دولت به این مسئله بی‌توجهی کرده و در راستای جبران کاستی‌ها در این زمینه، باید رویکرد خود در تعامل با نخبگان را تغییر دهد.

* رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر

کد خبر 61714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز