کنار میزهای پر از سلاح‌های سرد، لوازم یدکی خودرو، شیشه‌های مشروبات الکلی و بسته‌های موادمخدر، آرام و سربه‌زیر به انتظار حکم قانون نشسته‌اند و از جسارت و هیاهوی چند ساعت پیش آنها خبری نیست.

مردان قانون

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری:   اینجا نمایشگاهی از اموال کشف ‌شده در نخستین عملیات رعد شهرستان ری است که توسط فرماندهی انتظامی تازه تأسیس شهرستان ری، ظرف ۴۸ ساعت از سارقان و فروشندگان موادمخدر کشف و برگزار شده است. این مجرمان هم در این طرح و در حال ارتکاب جرم دستگیر شده‌اند تا اقتدار و عزم جدی پلیس برای برقراری نظم و امنیت شهرری برای مجرمان روشن شود. نمایشگاه اموال کشف ‌شده نخستین طرح رعد شهرستان ری با حضور و بازدید سردار «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ، «حسین توکلی کجانی» فرماندار ویژه شهرستان ری، «حجت‌الاسلام سید علی شاهچراغی» امام‌جمعه شهرری و جمعی از مسئولان در کلانتری باقرشهر برگزار شد.   

به بازاری پرهیاهو شباهت دارد که هر کالایی در آن یافت می‌شود. روی میزهای پایه بلندی که دور تا دور حیاط بزرگ کلانتری باقرشهر چیده شده، انواع و اقسام لوازم منزل، خودرو، قمه، چاقو، موادمخدر و... به چشم می‌خورد.
 نام کلانتری‌های حوزه‌های مختلف شهرستان، بر روی بنرهایی با آرم «نیروی انتظامی تهران بزرگ» نوشته وکنار هر میز نصب شده است. تعداد زیادی سارق، زورگیر، کیف‌قاپ، توزیع‌کننده موادمخدر و خلافکاران دیگر که ظرف ۴۸ ساعت گذشته در حال ارتکاب جرم به دام پلیس افتاده‌اند دور میزها ایستاده‌اند و هر عکاسی که با دوربین به سراغ‌شان می‌آید چهره‌های‌شان را پشت دستان دستبندزده خود پنهان می‌کنند. در میان آنها از نوجوان ۱۴ ساله تا مردان جاافتاده سپیدمو به چشم می‌خورد.

  • از بار قاچاق تا موادمخدر

 تعداد فراوان کالاهای قاچاق کشف شده که تا سقف وانت نیسان‌ها چیده شده‌اند، قابل توجه است و در میان آنها از داروهای کمیاب و اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت تا لوازم صوتی و الکترونیکی یافت می‌شود. ابزار و وسایل تهیه مشروبات الکلی زیادی کشف شده و بطری‌ها و گالن‌های پر از مشروب نشان می‌دهد که پلیس به موقع و سربزنگاه سر رسیده و متخلفان نتوانسته‌اند مشروبات حاضر و آماده خود را به دست مشتریان برسانند.
زورگیرانی که به جرم عربده‌کشی و زورگیری، تهدید و قمه‌کشی دستگیر شده‌اند حالا زیر تیغ آفتاب ظهر تابستان آرام و بی‌هیاهو ایستاده‌اند و سربه زیر و زیرچشمی جوانی را می‌پایند که با انگشت بریده و باندپیچی شده‌اش با سردار رحیمی صحبت می‌کند.
 سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، برای بازدید از نمایشگاه کشفیات عملیات رعد شهرستان ری به کلانتری باقرشهر آمده و این جوان که بر اثر حمله و قمه‌کشی زورگیران انگشتش را از دست داده، از سردار رحیمی می‌خواهد با زورگیران به شدت و با سختگیری برخورد شود.

هنجارشکنان در چنگ مردان قانون

  •  نزاع‌های دسته‌جمعی جرم است

مرد میانسالی که هنگام سرقت لوازم خودرو بازداشت شده، می‌گوید: «۶ ماه هر روز صبح به میدان معلم رفتم و شب دست خالی برگشتم. اجاره خانه‌ام عقب افتاده بود و از پس مخارج زندگی‌ام برنمی آمدم. یک شب که با همسرم بگومگو کرده بودم و در کمپ معتادان شب را به صبح رساندم با یک سارق لوازم خودرو آشنا شدم. بعد از آن از سر ناچاری به کار خلاف روی آوردم و با درآمد فروش لوازم خودرو سرقتی زندگی‌ام را می‌چرخانم.» در میان مجرمان، جوانانی وجود دارند که به جرم نزاع‌های دسته‌جمعی دستگیر شده‌اند، اما حالا که در ظل آفتاب و با دستان بسته کنار هم ردیف شده‌اند، در صورت‌های آفتاب‌سوخته آنها از عصبانیت و تندخویی اثری دیده نمی‌شود.
سردار رحیمی تأکید می‌کند: «در نزاع‌های دسته‌جمعی باید هر دوطرف دعوا مجازات شوند تا بدانند ایجاد چنین بی‌نظمی‌هایی جرم محسوب می‌شود و قانون با جدیت با آنها برخورد می‌کند.»

  • اتباع غیرمجاز «ردمرز» می‌شوند

اسکناس‌های تقلبی کشف شده که روی یکی از میزها چیده شده، با اسکناس‌های رایج تفاوت ظاهری چندانی ندارند و برای تشخیص آنها باید حسابی دقت کرد.
بر روی میز کشفیات هریک از کلانتری‌های شهرستان لااقل چند بسته داروی قاچاق وجود دارد و حلقه‌های لاستیک خودرو و سیم و کابل‌های سرقتی جزء لوازم کشف شده در نخستین طرح رعد شهرستان ری هستند.
 اتباع مهاجر غیرمجاز و غیرقانونی که در این طرح جمع‌آوری شده‌اند، در محلی دور از مجرمان به انتظار ایستاده‌اند تا پس از تحویل به مراجع قانونی و به ضرب و زور قانون به وطن خود بازگردند یا به اصطلاح «رد مرز» شوند.

هنجارشکنان در چنگ مردان قانون
سرهنگ دوستعلی جلیلیان/ فرمانده انتظامی شهرستان ری
  • اقدامات پیشگیرانه لازم است

سرهنگ «دوستعلی جلیلیان» افزایش فقر و مشکلات اقتصادی را از عوامل مهم و تأثیرگذار در افزایش جرائم حوزه استحفاظی شهرستان ری می‌داند. او در گفت‌وگوی زیر به‌عنوان نخستین فرمانده انتظامی شهرستان ری عوامل مؤثر در وقوع جرائم در این حوزه انتظامی را بیان کرده است.
 شهرستان ری مهاجرپذیر است و تعداد زیادی از اتباع ایرانی و غیرایرانی مهاجر در این شهر زندگی می‌کنند. این ویژگی در بالا رفتن آمار جرائم شهرستان ری چقدر مؤثر بوده است؟
بخش عمده جرائم ارتکابی حوزه استحفاظی شهرستان ری توسط ساکنان حوزه اتفاق افتاده و جمعیت مهاجری که در اطراف و حاشیه‌های شهرستان ری ساکنند، ‌درصد کمی از جرائم را مرتکب شده‌اند. در وقوع این جرائم هم مجرمان ساکن حوزه استحفاظی تأثیرگذار بوده‌اند، اما قرار گرفتن ندامتگاه بزرگ تهران در شهرری و وجود مراکز نگهداری معتادان متجاهر در این شهر، آمار جرائم آن را بالا برده و بخش مهمی از جرائم تحت تأثیر حضور و رفت‌وآمد زندانیان و معتادان متجاهر در این شهر به وقوع پیوسته است.
 بسیاری از جرائم در خارج از محدوده جغرافیایی شهرستان ری انجام می‌شود، ولی ساختمان‌های متروکه و دورافتاده این شهرستان به‌عنوان محل اختفا و سکونت مجرمان و انبار نگهداری لوازم سرقتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا محدوده سرزمینی شهرستان ری برای مجرمان غیربومی جاذبه دارد؟
پراکندگی حوزه استحفاظی شهرستان ری، وسعت حوزه، ناهمگون بودن جمعیت و مهاجرپذیری سبب رشد جرائم و آسیب‌پذیری آن شده است. بالا رفتن میزان فقر، بیکاری و شرایط نامناسب اقتصادی هم در افزایش بزهکاری و وقوع جرم در شهرستان ری نقش بسزایی داشته است.
 اقدامات انجام شده برای برقراری امنیت در شهرستان ری را کافی می‌دانید؟
طرح‌های عملیاتی در کاهش جرائم تأثیر زیادی دارند، ولی به موازات اجرای این طرح‌ها باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود که طراحی و اجرای این اقدامات در دستور کارفرماندهی انتظامی شهرستان ری قرار گرفته است.

۴۰۴ ‌کیلوگرم انواع موادمخدر در این طرح از قاچاقچیان جنوب تهران کشف و ضبط شد.

۴۸۴ سارق، خرده‌فروش موادمخدر، قاچاقچی کالا و معتاد متجاهر از شهررستان ری جمع‌آوری شدند.

۱۰۴ نفر از افراد دستگیر شده سارق، ۲۰۷ نفر اتباع غیرمجاز و ۱۰۶ نفر معتاد متجاهر و ۴۹ نفر نیز قاچاقچی خرده‌فروش هستند.

۳۰ هزار لیتر انواع مشروبات الکی کشف و ضبط شدو ۲۴ نفر از عاملان توزیع مشروبات الکی نیز در طرح رعد دستگیر شدند.

۱۰۰ میلیارد ریال ارزش اموال مکشوفه در طرح رعد شهرستان ری برآورد شده است.

کد خبر 617105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha