مرکز خدمات مشاوره «آرامش» جنب ساختمان کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج) مرکزی است که کارشناسان باتجربه علوم اجتماعی و روان‌شناسی در آن مشغول کارند و با توجه به تخصص خود، کمک حال مراجعه‌کننده‌ها هستند.

آرامش

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:   به موضوعات متنوعی مثل، مشکلات خانوادگی و دعوای زوجین تا مشاجره و درگیری بین همسایه‌ها و ساکنان آپارتمان‌ها در این مرکز رسیدگی می‌شود. مشاوران این مرکز با تجربه و تخصص خود فقط به فکر حل و فصل تنش‌ها و رسیدن به صلح و سازش بین طرفین هستند تا قبل از تشکیل پرونده در مجامع قضایی و دادگستری‌ها، افراد مسائل‌شان را با هم حل و فصل کنند و با رضایت از مرکز بیرون بروند. این‌طور که ستوان «نسرین معینی» کارشناس دایره اجتماعی کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج)، می‌گویددرصد بالایی از مراجعان این مرکز در رده سنی جوانان و بزرگسالان و کمی هم سالمندان هستند که دلیل آن هم به هیجانات و احساسات جوانی و در نقطه مقابل تجربه و پختگی سالمندان در مواجهه با مشکلات روزمره زندگی بر می‌گردد.

افرادی که به دلیل بروز اختلافات خانوادگی و یا سایر مشکلات نیاز به خدمات نیروی انتظامی پیدا می‌کنند یا باید با تشکیل پرونده و پرداخت هزینه‌های سنگین مدت‌ها پله‌های دادگاه‌ها را بالا و پایین بروند تا قاضی تکلیف‌شان را مشخص کند یا اینکه به کمک مشاوران دایره اجتماعی و کارشناسان مرکز آرامش راهی برای پایان دادن به اختلافات خود بیابند و در مسیر آرامش قدم بردارند. کارشناس باسابقه دایره اجتماعی کلانتری ۱۵۳ در این‌باره می‌گوید: «برای هرکدام از ما که در دایره اجتماعی فعالیت می‌کنیم هیچ چیز شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر از این نیست که بتوانیم اسباب آشتی و سازش شهروندان را فراهم کنیم. زمانی که زوج‌های جوان آشتی می‌کنند و لبخند روی چهره آنها و فرزندان‌شان می‌نشیند شادی ما دوچندان می‌شود.»
به گفته او از زمانی که مرکز آرامش راه‌اندازی شده و شهروندان از خدمات مشاوره رایگان استفاده می‌کنند تعداد پرونده‌ها کاهش پیدا کرده است. ستوان معینی تأکید می‌کند که همه شهروندان می‌توانند از مشاوره‌های رایگان این مرکز برای بالا بردن مهارت‌های زندگی استفاده کنند.

«آرامش» در سایه ریش‌سفیدی

  • امان از چشم و هم‌چشمی‌ها

معینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نتایج تحقیقات میدانی کارشناسان مرکز در طول سال‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه با اینکه چشم و هم‌چشمی در فرهنگ ما امری ناپسند و نکوهیده است، اما برخی از خانواده‌ها به‌ویژه جوان‌ها گرفتار این مسئله هستند که بیشتر به اختلاف خانوادگی دامن می‌زند.» وی می‌گوید: «من و همکارانم در این مرکز به زوج‌های جوان توصیه می‌کنیم که از چشم و هم‌چشمی دست بردارند. مثال‌های زیادی از فروپاشی زندگی خانواده‌ها را در این زمینه‌ها برایشان با سند و مدرک نشان می‌دهیم و با زبان نرم و محبت‌آمیز با آنها صحبت می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم که شرایط موجود را بپذیرند و خوشبختی را در وجود خودشان جست‌وجو کنند. در بیشتر مواقع ماجرا ختم به خیر می‌شود و بارها اتفاق افتاده که با گل و شیرینی پیش ما برگشته و تشکر کرده‌اند.»

  • آرامش خانواده‌ها در سایه ریش‌سفیدی

کارشناس دایره اجتماعی کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج) با ویژگی‌های‌های فرهنگی ساکنان این نقطه از شهر آشنایی کامل دارد. او می‌گوید: «یکی از نکات ارزشمندی که هنوز در بین خانواده‌های ساکن در جنوب شهر وجود دارد و از رونق نیفتاده رعایت احترام کوچک‌تر و بزرگ‌تری است. این مسئله باعث شده تا اختلافات با ریش‌سفیدی و پادرمیانی بزرگ‌ترهای فامیل حل و فصل شود.» وی می‌گوید: «یکی از توصیه‌های ما به مراجعان این است که قبل از هرکاری با بزرگ‌تر و بستگان درجه یک مشورت کنند و هنگام بروز مشکل تصمیم فوری نگیرند.» به گفته معینی تعبیر کارشناسان این مرکز از پادرمیانی ریش‌سفیدان در اختلافات به هیچ عنوان دخالت غیرمنطقی والدین و بزرگ‌ترها در زندگی فرزندان نیست، بلکه منظور حضور تأثیرگذار آنان در شرایط بحرانی و سخت است که بتوانند از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنند.

«آرامش» در سایه ریش‌سفیدی

  • کاهش اختلافات خانوادگی، هدف بانیان مرکز

وقتی با ستوان رضایی وارد سالن مرکز آرامش می‌شویم چند نفر را می‌بینیم که منتظرند نوبت‌شان شود تا داخل اتاق مشاوره بروند. یکی از آنها بانوی جوانی است که برای طرح شکایت از همسرش آمده، چراکه به گفته او نمی‌گذارد به تحصیلاتش در دانشگاه ادامه دهد. کارشناس دایره اجتماعی با شنیدن صحبت‌های دختر جوان با او حرف می‌زند تا آرامش پیدا کند. دست آخر از او سؤال می‌کند: آیا تا به حال از همسرت پرسیده‌ای که چرا مخالف ادامه تحصیل تو در دانشگاه است؟ دختر جوان در پاسخ سری تکان می‌دهد و می‌گوید: «متأسفانه همسرم فکر می‌کند که میزان تحصیلات من نباید از او بالاتر باشد چراکه فکر می‌کند از لحاظ جایگاه اجتماعی نباید در مرتبه پایین‌تر قرار بگیرد.» کارشناس دایره اجتماعی از او می‌خواهد که روز بعد با همسرش بیاید تا حرف هر دو را بشنود و مشاوره را ادامه دهند.
روی یکی از صندلی‌ها بانوی میانسالی نشسته که برای تشکر از کارکنان مرکز آمده است. وقتی با او صحبت می‌کنم، می‌گوید که مدتی قبل عروس و پسرش با هم دچار اختلاف شده بودند. به توصیه یکی از اقوام به مرکز آرامش می‌آیند و با راهنمایی مشاوران این مرکز اختلاف‌شان کاملاً از بین می‌رود و گرمی زندگی به کانون خانواده‌شان برمی‌گردد.
 کارشناس دایره اجتماعی کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج) می‌گوید که راه‌اندازی این مرکز مشاوره، که خدماتش کاملاً رایگان است، برای خانواده‌ها منافع اقتصادی به همراه دارد و آنها به دلیل شرایط سخت اقتصادی از تجربه و مشاوره متخصصان این رشته محروم نخواهند شد.
دفتر مرکز آرامش در خیابان شهید میرزایی سپیده جنوبی، جنب کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج) واقع شده است و همه روزه به جز مناسبت‌های رسمی در ساعت‌های اداری به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند.

کد خبر 617103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha