وزیر آموزش و پرورش از آغاز واکسیناسیون معلمان از عید غدیر خم در کشور با همت وزارت بهداشت خبر داد و گفت: سیاست قطعی امسال، بازگشایی حضوری مدارس کشور است. 

واکسن کرونا - واکسیناسیون

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه باهنر برگزار شد، با بیان این‌که سال سختی را پشت سر گذاشتیم، بیان کرد: مستندسازی تجربیات کسب شده و کسب آمادگی برای آینده حائز اهمیت است. در متن پدیده بی‌نظیر و منحصر به فردی قرار گرفتیم و این فرصت به ما داده شد تا نکات بسیاری را بیاموزیم.

وی افزود: شبکه ارتباطی، روش انتقال مفاهیم، کیفیت ارزشیابی و سنجش دوره‌های تحصیلی، توانمندی‌های مورد نیاز دانش‌آموزان و معلمان برای فعالیت در این عرصه و مشارکت خانواده‌ها در این وادی، کار کردن در فضای مجازی، ارتباطی که باید بین معلم و خانواده برقرار شود، کارکردهای اجتماعی و پرورشی مدرسه همگی عرصه‌های متنوعی هستند که برای آموختن فراهم‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که توصیه می‌کنم و امید دارم که به ازای هر معلم، مدرسه، منطقه و استان جمع‌بندی‌های روشن و مدون برای آموزش داشته باشیم و این دین ما به نظام تعلیم و تربیت است که باید به خوبی آن را ادا کنیم، گفت: کسب توانمندی برای شروع سال تحصیلی آتی از اهداف این اجلاس است. 

حاجی میرزایی افزود: سازماندهی قریب به یک میلیون نیروی انسانی و ۱۵ و نیم میلیون دانش‌آموز در قالب پروژه مهر کار سخت و پیچیده‌ای است و امسال پیچیده‌تر هم هست، زیرا بعد از ۱۹ ماه دوری از آموزش حضوری می‌خواهیم مجدد به سمت آموزش حضوری برویم. توصیه نهادهای بین‌المللی، بازگشایی مدارس است زیرا مدرسه و آموزش حضوری جایگزین ندارد. 

واکسیناسیون معلم‌ها در عید غدیر

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اعلام کرد: واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس مدارس در دستورکار است. قرار است واکسیناسیون معلمان از روز عید سعید غدیر (7 مرداد) آغاز شود و برای رانندگان سرویس هم به محض کلاس‌بندی و مشخص شدن مسیر تردد دانش آموزان، قبل از شروع سال تحصیلی واکسیناسیون انجام خواهد شد.

حاجی میرزایی افزود: به جهت اینکه با اضافه کردن معلمان غیردولتی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرسنل فرهنگیان داریم، هماهنگی شده تا این امر قبل از پایان مرداد انجام شود.

وی با تاکید بر این‌که سیاست قطعی امسال، بازگشایی حضوری مدارس کشور است، ادامه داد: اگر تا دیروز دیدگاه‌های متفاوتی در این باره وجود داشت، اما امروز این اجماع حاصل شده که بازگشایی، یک ضرورت است و با هر کیفیتی بشود باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. سیاست قطعی، بازگشایی است اما برنامه‌ریزی برای آن متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر با الزام فاصله اجتماعی مواجه باشیم، باز هم بر بازگشایی تاکید داریم و طوری دانش‌آموزان را گروه‌بندی و ساماندهی می‌کنیم که این فاصله رعایت شود. قطعا واکسیناسیون معلمان یکی از راه‌های کاستن از نگرانی خانواده‌هاست که بناست از عید سعید غدیر خم در سطح کشور با همت وزارت بهداشت آغاز شود.

وزیر آموزش و پرورش در عین حال در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حضور دانش‌آموزان از اول مهر در مدارس الزامی است، اظهار کرد: باید ستاد ملی کرونا در این باره تصمیم بگیرد. البته مطالعات گسترده جهانی و تجربه غالب کشورها حاکی از این است که خطری متوجه دانش‌آموزان نیست اما دور بودن از مدرسه خطرات قطعی دارد. همه تلاش ما هم در جهت آموزش باکیفیت است.

با رعایت فاصله اجتماعی می‌توان کلاس‌ها را برگزار کرد

این مقام مسئولی با بیان این‌که همچنین در آستانه تغییر دولت هستیم و این نگرانی وجود دارد که جابجایی مدیران در آستانه سال تحصیلی موجب غفلت شود و فرصت‌هایی را از دست داده و دانش‌آموزان آسیب ببینند. باید شرایط را برای بازگشایی باشکوه مدرسه فراهم کنیم تا این انتقال کوچک‌ترین آسیبی به بازگشایی سال تحصیلی آسیب وارد نکند.

او با اشاره به اینکه تقریبا ۳۰ درصد از مدارس جمعیت کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند و به شرط رعایت فاصله اجتماعی بدون مشکل می توانند سال تحصیلی را حضوری آغاز کنند، گفت: برخی مدارس در شهرها تراکم بالاتری دارد و اگر ملزم به رعایت فاصله اجتماعی باشیم، دانش آموزان را در طول هفته تقسیم می‌کنیم. سال گذشته هم تجربه کسب کرده ایم و دستورالعمل مقامات بهداشتی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

حاجی میرزایی ادامه داد: قصد داریم در این دوره از برگزاری اجلاس، مجموعه فهم و برداشتمان را بسته‌بندی و منظم کرده و برای یک حرکت کامل‌تر آماده شویم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که شش محور اصلی را برای جمع‌بندی و بررسی در اجلاس، مشخص و گفتارهایی پیرامون آن ارائه خواهد شد، اظهار کرد: سوال مهم درباره قطاری که برای مقصد معینی شروع به حرکت کرده، این است که آیا به مقصد خواهد رسید یا خیر؟ اگر به مقصد نمی‌رسد دیگر مهم نیست که مبلمان داخلی آن چگونه است.

به گفته وی، برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین، برنامه درسی تدوین و معلم تربیت کرده‌ایم. سازوکارها و فرایندهایی طراحی و به کار گرفته ‌شده است، آیا همه این امکانات و اقدامات منتج به نتیجه شده است یا خیر؟ در مقام داوری نیستم، اما آنچه حائز اهمیت است این است که برای پایش و سنجش رویه‌ها چقدر کار کرده‌ایم.

نقطه آغاز تمام تحولات، نظام یادگیری است

حاجی میرزایی گفت: یک توصیه مهم این است که هر روز برنامه‌ها و اقدامات را رصد و پایش کنید. موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستیم و مهم‌ترین ماموریت دستگاه تعلیم و تربیت محسوب می‌شود، زیرا مطالبه رهبری و تمام نهادهای قانونی بالادستی است. اگر بخواهیم آموزش و پرورش بالنده داشته باشیم، مسیر آن، اجرای سندتحول بنیادین است. ما مأمور به تربیت افراد با کیفیت هستیم.

او با اشاره به یک مشکل بزرگ نظام تعلیم و تربیت گفت: در تمام چهار دهه گذشته ما و گذشتگان ما قادر نبوده‌اند این مشکل را حل کنند که ما بخش کارکردی نظام اجتماعی و فرهنگی و جزئی از یک کل هستیم، اما نسبت ما با کل، یعنی جریان تحول و پیشرفت است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برای پیشرفت در جامعه هیچ راهی به جز یادگیری وجود ندارد. نقطه آغاز تمام تحولات، نظام یادگیری است و ما نتوانستیم این ارتباط را برقرار کنیم.
 

کد خبر 617038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 0
    خدا خودش رحم کنه
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 0
    مگه قبلاً مدارس تعطیل بود؟ آموزش هم به صورت مجازی و غیر حضوری ادامه داشت . این یک موفقیت در شرایط اضطراری است .
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    2 0
    اینا برای گونه اول کرونا موندند.... اونوقت با توجه به گونه های جهش یافته مثل دلتا و... چطور میخوان کلاس ها رو حضوری کنند؟ اونم تو پاییز و زمستان که قدرت ویروس چند برابره و از طرفی نمیشه پنجره ها رو وا کرد! خودشون میدونند اینکار ممکن نیست. منتها برای گرفتن پول دو هفته تک و توک باز میکنند با حضور اختیاری مثل سال قبل.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    2 0
    همش نمایش و پروپاگانداست
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 1
    من معلم پس فردا تو اون محیط شلوغ کرونا بگیرم کی جواب خانوادمو میده چرا فکر هیچ چیزی نیستید
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 2
    به جای برگزاری حضوری کلاس ها آموزش آنلاین رو ساماندهی کنید تا بچه ها تنبل و بیسواد بار نیان
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 0
    من که بچمو نمی فرستم بره
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    5 3
    به قرآن بریدم از دست بچه ای که هر روز خونه هست با دوستاش فقط اینترنتی و چتی تماس داره و به جای معلمش من باید بیست چهارساعته باهاش درس کار کنم من یکی که بریدم و از خدا میخوام زودتر مدارس باز بشه بچه ها برن مدرسه ما یه نفسی بکشیم برای خودشونم بهتره
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    5 0
    دو سال از کرونا میگذرد و شما هنوز نتوانستید موج های وحشتناک بیماری را کنترل کنید مطمئن باشید با فرستادن بچه ها به مدرسه اوضاع بسیار وخیم خواهد شد و موج های دهم و دوازدهم را هم تجربه خواهیم کرد
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 0
    وزیر هر چیزی بهش دیکته بشه بدون سنجیدن عواقب قبول میکند
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    2 0
    تا اون موقع وزیر عوض میشه. این آقا واسه خودش یه چیزی میگه سال قبل هم حضوری حضوری میکرد دید که امکانش نیست گفت اختیاری و ....اخرشم مجازی شد
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 0
    سوال از آموزش و پرورش: آیا دانش آموزان واکسن کرونا دریافت میکنند؟ پاسخ: بله به شرطی که والدین از جیب خودشان مایه بگذارند :)
  • باران IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    شما دوغته بنوش
  • غریبه IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    چرا کرونا فقط تو چند کشور وجود داره؟ این واکسنها چه عوارضی در بر خواهد داشت؟ مراقب توطئه ها باشید.