بحران سیاسی و اقتصادی لبنان جامعه بین‌الملل را بر آن داشته تا سیاسیون این کشور را به تشکیل دولتی متعهد به توسعه و بازسازی ترغیب کنند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد امروز و با بررسی نجیب میقاتی رخ خواهد داد.

نجیب میقاتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، رهبران گروه‌های اهل سنت لبنان از نجیب میقاتی برای تشکیل دولت جدید حمایت می‌کنند. 

با این حال، نخست وزیر اسبق و تاجر میلیاردر در راه رسیدن دوباره به نخست وزیری با مخالفت مسیحیان روبرو است. وی که نماینده طرابلس است روز گذشته حمایت نخست وزیر سابق سعد حریری را نیز دریافت کرد.

نبیه بری، رئیس مجلس و جنبش امل نیز از میقاتی حمایت کرده‌اند و گفته می‌شود حزب الله نیز از او پیروی خواهد کرد. حزب سوسیالیست پیشرو با اکثریت دروزی نیز امروز اعلام کرد که از وی حمایت خواهد کرد.

با این حال، میقاتی فاقد حمایت اکثریت نمایندگان مسیحی پارلمان است.۳۱ نماینده جنبش میهن پرست آزاد با وی به دلیل نزدیکی زیاد به حریری مخالفت کرده‌اند و ۱۵ نماینده نیز از شخصی حمایت نکرده‌اند.

رئیس جمهور میشل عون رایزنی‌های اجباری پارلمان را برای امروز، دوشنبه، برنامه‌ریزی کرده تا نمایندگان، نخست وزیر مورد نظر خود را اعلام و نامزدی که اکثریت آرا را بدست آورد مسئولیت تشکیل دولت را به عهده خواهد گرفت.

در سیستم سیاسی لبنان، پست نخست وزیری توسط یک مسلمان سنی، ریاست جمهوری توسط یک مسیحی مارون ، و رئیس مجلس یک مسلمان شیعه است.

از زمان استعفا نخست وزیر موقت، حسن دیاب، که پس از انفجار بندر بیروت در ماه اوت سال گذشته رخ داد این کشور از داشتن یک دولت کامل محروم بوده است.

لبنان همچنان با یک بحران مالی فلج کننده دست و پنجه نرم می‌کند که نیمی از جمعیت آن را به فقر سوق داده و باعث شده ارزش پول این کشور بیش از ۹۰ درصد کاهش یابد.

در اکتبر ۲۰۲۰، حریری به عنوان نخست وزیر نتوانست با رئیس جمهور عون درباره توزیع فرقه‌ای دولت توافق کند و در پی بن بست ۹ ماهه سیاسی استعفا داد.

میقاتی پیش از این دو دوره نخست وزیری لبنان را بر عهده داشته است: ابتدا در یک دولت موقت به مدت سه ماه در سال ۲۰۰۵، سپس در یک دولت برگزیده از آوریل ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۱۴.

وی همچنین در سال ۱۹۹۸ وزیر فواید عمومی و حمل و نقل بود. وی رئیس حزب جنبش آزمون است و یکی از سه نماینده آن است که در حال حاضر در پارلمان حضور دارد.

این تاجر میلیاردر و برادرش طاها از بنیانگذاران هلدینگ بین‌المللی M۱ Group هستند که چندین ملیارد دلار ارزش دارد.

در اواخر سال ۲۰۱۹، غاده عون دادستان لبنان اتهاماتی علیه نجیب، برادرش طاها و پسرش ماهر و بانک آئودی به دلیل سودجویی غیرقانونی از طریق وام مسکن مطرح کرد.

میقاتی این اتهامات را با انگیزه سیاسی دانست و آنها را رد کرد.

کد خبر 616790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha