لیلی گلستان قصد دارد از آبان‌ماه نمایشگاه‌های گالری گلستان را به صورت حضوری برگزار کند، نمایشگاه‌هایی که هر کدام اتفاق‌هایی شگفت‌انگیز و متفاوت در هنر تجسمی ایران خواهند بود.

لیلی گلستان

همشهری- مرتضی کاردر: درهای گالری‌ها گاهی باز است و گاهی بسته. شرایط از نارنجی به قرمز که نزدیک می‌شود گالری‌ها تعطیل می‌شوند. بعد که وضعیت قرمز به‌ظاهر رنگ می‌بازد گالری‌ها باز می‌شوند. حکایت گالری‌ها در یک سال و نیم گذشته چنین بوده است.

اما لیلی گلستان که در ۳۰ سال گذشته همواره کوشیده است گالری خود را، حتی در دشوارترین شرایط، دایر نگه دارد، از آغاز شیوع کرونا درهای گالری خود را بست و همه برنامه‌های خود را به‌صورت مجازی برگزار کرد، از نمایشگاه نقاشی کودکان برای کرونا تا نمایشگاه نقاشی‌های آرمان یعقوب‌پور و عکس‌های مریم زندی و نمایشگاه‌های دیگری که با استقبال مخاطبان گالری مواجه شده‌اند.

«صد اثر، صد هنرمند» ضیافت تابستانی گالری گلستان است که تاکنون ۲۸ دوره‌اش برگزار شده است. مدیر گالری گلستان سال گذشته «صد اثر، صد هنرمند» را به‌صورت مجازی برگزار کرد. استقبال از ضیافت دیرپای گالری گلستان آن‌قدر زیاد بود که بارها تمدید شد و از روزهای داغ مرداد تا پایان آبان ادامه یافت.

هفته آینده بیست‌ونهمین دوره «صد اثر، صد هنرمند» برای دومین بار به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. لیلی گلستان به پرسش‌های همشهری درباره ضیافت تابستانی گالری گلستان  و مزیت‌های معایب نمایشگاه‌های آنلاین پاسخ گفته است. در عین حال خبر داده است که قصد دارد از آبان‌ماه نمایشگاه‌های گالری گلستان را به صورت حضوری برگزار کند، نمایشگاه‌هایی که هر کدام اتفاق‌هایی شگفت‌انگیز و متفاوت در هنر تجسمی ایران خواهند بود، مثل خیلی از اتفاق‌های گالری گلستان از سال ۱۳۶۷ تا امروز.

  • چند اثر در بیست‌ونهمین دوره «صد اثر، صد هنرمند» شرکت می‌کنند؟

 ٧٤٥ ایمیل دریافت شدکه در هر ایمیل بین  ۳ تا ۵ اثر بود. در نهایت ٤٩٥ اثر انتخاب شد.

  • همه آثار نقاشی است یا مجسمه و چیدمان و عکس و گونه‌های دیگر نیز در «صد اثر، صد هنرمند» حاضرند؟

در این نمایشگاه فقط نقاشی و مجسمه است. عکاس‌ها امسال خیلی اظهار علاقه کردند که یک «صد اثر، صد هنرمند» عکس هم بگذاریم، اما تجربه خوبی از نمایشگاه آنلاین عکس نداشتیم و فعلا دارم فکر می‌کنم!

  • ترکیب هنرمندان امسال چگونه است؟ مثل گذشته هنرمندان نامدار در کنار هنرمندان جوان قرار گرفته‌اند یا غلبه با جوان‌هاست؟ هنرمندان شهرستانی چطور؟

امسال حدود ۹۰ درصد جوان‌ها هستند، در کنار پیشکسوت‌هایی مثل: محمد احصایی، فریده لاشایی، نصرالله افجه‌ای، مهدی ویشکایی، ناصر اویسی، پرویز کلانتری و.... امسال استقبال شهرستانی‌ها بی‌نظیر بود و حدود  ۴۰ درصد نمایشگاه را در اختیار دارند. اول از همه اصفهانی‌ها و بعد با فاصله چشمگیری مشهدی‌ها و شیرازی‌ها.

  • تقریبا یک‌سال‌ونیم از آغاز کرونا می‌گذرد. آیا کرونا و قرنطینه و فاصله اجتماعی و... بر آثار هنرمندان تأثیر گذاشته است و رد پای وضعیت کرونایی را در آثار هنرمندان می‌توان دید؟

نه، در آثارشان هیچ تأثیری نداشته اما در رفتارشان و نوع ارائه آثار تأثیر گذاشته! کلی ایمیل دریافت کردم بدون نام و مشخصات. و چون کارهای خیلی خوبی در میان آنها بود دلم نیامد حذفشان کنم و به‌ناچار از طریق ایمیل و اینستاگرام اسامی کسانی را که کمبود مشخصات داشتند اعلام کردیم که خیلی‌ها جواب دادند. کسانی هم بودند که جواب ندادند و حذف شدند. تعدادی‌شان فقط عکس کارها را فرستاده بودند و بدون حتی نام و نام فامیل! این یعنی از اوضاع کنونی گیج شده‌اند و به قول خود جوان‌ها «قاط»زده اند!!

  • «صد اثر، صد هنرمند» از کی آغاز می‌شود؟ سال گذشته شما چندبار زمان برگزاری را تمدید کردید. فکر می‌کنید امسال هم مجبور به تمدید برنامه بشوید؟

صد اثر، صد هنرمند امسال از روز ١٥ مرداد شروع می‌شود و تا ١٧ شهریور ادامه دارد. نمی‌توانیم زمانش را تمدید کنیم، چون تا اواسط اسفند برنامه‌ریزی‌مان را کرده‌ایم. بنابراین ١٧ شهریور نمایشگاه تمام می‌شود. پارسال خیلی فروش عالی بود، امسال را نمی‌دانم. کیفیت آثار امسال خیلی عالی است.

  • شما در یک‌سال‌ونیم گذشته همه فعالیت‌های گالری را به‌صورت آنلاین انجام داده‌اید. در مجموع برگزاری آنلاین نمایشگاه‌ها چه مزیت‌ها و چه معایبی دارد؟

از نمایشگاه آنلاین تجربه بسیار خوبی کسب کردم و خیلی راضی بودم و هستم. اصلی‌ترین مزیت برگزاری آنلاین این است که خیلی بیشتر دیده می‌شویم و کلی به علاقه‌مندان شهرستانی و ایرانی‌های خارج از کشور کار فروختیم. از مضراتش این است که بالاجبار همه کارها را باید خودم در قرنطینه و تنهایی انجام دهم و خیلی زیاد خسته شده‌ام.

  • گالری‌ها گاهی باز است و گاهی بسته. نمایشگاه‌ها به تعطیلی می‌خورد و تمدید می‌شود. برنامه‌هایی مثل آرت‌فر و حراج تعطیل شده است. به‌طور کلی وضعیت گالری‌ها و گالری‌داری را چطور می‌بینید و چه پیشنهادی برای همکارانتان دارید؟

 وضعیت گالری‌ها با این باز و بسته شدن‌های متوالی نباید خیلی خوب باشد. این را باید از خودشان پرسید. من در اسفند ٩٨ که کرونا آمد گالری را بستم و تا الان باز نکردم چون از بلاتکلیفی و گاهی باز گاهی بسته اصلا خوشم نمی‌آید. در کانال انجمن نگارخانه‌دارها هم به دوستان همکارم پیشنهاد دادم که روی نمایشگاه آنلاین فکر کنند که خیلی علاقه‌ای نشان ندادند.

  • فکر می‌کنید درهای گالری گلستان کی دوباره به روی عموم باز شود؟

بنا دارم هفتم آبان ‌اگر این کرونای لعنتی بگذارد گالری را با نمایشگاهی از عکس‌های محمد احصایی بازگشایی کنم و بعد نمایشگاه خوشنویسی ایشان خواهد بود که بیایید ببینید چه غوغایی کرده‌اند، بی‌نظیر. و تا اواسط اسفند برنامه‌ریزی مان را کرده‌ایم. یک نمایشگاه از نقاشی‌های انتزاعی داریوش مهرجویی داریم و یک نمایشگاه از نقاشی‌های اکسپرسیونیستی مسعود کیمیایی که البته می‌دانم تمام خیابان‌های دروس بند خواهد آمد! این روزها هیچی را نمی‌شود پیش‌بینی کرد. من برنامه‌ام را ریخته‌ام تا تقدیر برای من و نمایشگاه‌هایم چه رقم زده باشد. می‌نشینم به تماشا. کار دیگری از دستم ساخته نیست. هست؟

کد خبر 616774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha