دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

افزایش سفر، گرمای هوا، ترافیک جاده‌ای و فراخوان‌ کمپین‌های حمایتی از مردم خوزستان طی هفته گذشته بازار را با کمبود آب‌معدنی مواجه کرد.

آب معدنی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، طی هفته گذشته چندین گزارش‌ در زمینه مشکلات توزیع آب‌معدنی در سوپرمارکت‌های تهران به همشهری رسید که از تأخیر در توزیع و کمبود موجودی انبارهای تهران حکایت داشت.

گزارش‌ها نشان می‌داد این کمبود به‌طور ویژه در برندهای تولیدی خارج از استان تهران مشاهده می‌شود. به‌گفته برخی سوپرمارکت‌ها، کامیون‌های توزیع آب‌معدنی از استان تولیدکننده بدون مراجعه به انبارهای مرکز، مستقیما موجودی را در مناطق مختلف تهران توزیع می‌کردند و شرکت‌های پخش‌کننده این کالا از نبود موجودی در انبارهای تهران خبر می‌دادند. قرار داشتن در گرم‌ترین روزهای سال و تداوم مشکلات قطع یا افت فشار آب در بیشتر مناطق تهران که از نخستین روزهای تابستان آغاز شد را می‌توان یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضا برای این کالا دانست. در کنار این موضوع، می‌توان به کمپین‌های حمایتی نیز اشاره کرد که برای کمک به حل مشکل آب مردم خوزستان طی هفته گذشته تشکیل شد و بسیاری از خیّران و سازمان‌های خیریه به خرید و جمع‌آوری آب‌معدنی و ارسال آن به این استان اقدام کردند؛ اقدامی که گرچه با انتقاد شدید همه‌جانبه مواجه شد و ادامه نیافت، اما نمی‌توان تأثیر آن در ایجاد کمبود در بازار را نادیده گرفت.
 

نه تولید مشکلی دارد و نه توزیع

دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران در گفت‌وگو با همشهری ضمن رد هرگونه مشکل در تولید یا توزیع آب‌معدنی گفت: اگر در هر بخش از زنجیره تولید تا توزیع از جمله تامین مواداولیه مشکلی ایجاد شود، انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی نخستین جایی است که در جریان قرار می‌گیرد و به‌عنوان صدای تولیدکنندگان برای رفع مشکل اقدام می‌کند. پیمان فروهر اضافه کرد: در روزهای گذشته هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر مشکل در روند تولید و توزیع در کار نبوده و گزارش‌ کمبود در بازار مصرف نمی‌تواند صحت داشته باشد. وی درباره افزایش تقاضا از سوی کمپین‌های حمایتی نیز گفت: در روزهای گذشته بسیاری از خیران به‌منظور خریدهای عمده با انجمن تماس گرفته‌اند و ما آنها را با شرکت‌های تولیدی مرتبط کردیم که خریدشان بدون هیچ مشکلی انجام شده است. وی انتشار چنین اخباری را نادرست و ناشی از سوء‌استفاده برخی افراد از فضای ملتهب خبری دانست و تأکید کرد که تمامی شرکت‌های تولیدی عضو انجمن با تمام قوا در حال تولید هستند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
 

افزایش شدید تقاضا

با وجود تکذیب مشکل در زمینه تولید و توزیع آب‌معدنی از سوی انجمن آب‌های معدنی، خبرنگار همشهری در پیگیری گزارش‌های رسیده، با یکی از شرکت‌های تولیدی آب‌معدنی در استان اردبیل نیز تماس گرفت. کارشناس بخش تضمین کیفیت این شرکت نیز هرگونه مشکل در تولید یا توزیع آب‌معدنی تولیدی این شرکت را رد کرد و افزود: تولید، فروش و توزیع این کارخانه نه‌تنها کم نشده بلکه افزایش نیز داشته است. هادی قبادی، افزایش تقاضا در این فصل را طبیعی دانست و افزود: تقاضا به‌دلیل گرمای شدید هوا افزایش داشته و این تقاضا به‌ویژه برای بطری‌های نیم‌لیتری در فصل تابستان امری عادی است با این حال شرکت‌های تولیدی به خوبی بازار مصرف را پوشش می‌دهند و کمبودی از این لحاظ وجود ندارد.
 

افزایش سفر، افزایش مصرف

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در هفته گذشته تقاضا برای خرید آب‌معدنی در بازار افزایش داشته و این در حالی است که دمای هوا در روزهای گذشته نسبت به هفته‌های ابتدایی تیرماه کاهش داشته است. نکته حائزاهمیت دیگری که از گفته‌های فروشندگان به‌دست می‌آید این است که در هفته گذشته میزان تقاضا برای بطری‌های ۱.۵ لیتری، مساوی و در مواردی بیش از بطری‌های نیم‌لیتری بوده است. گذاشتن این موضوع در کنار تعطیلات نسبتا طولانی هفته گذشته، نشان می‌دهد با توجه به حجم بالای سفر در روزهای پایانی هفته گذشته تقاضای غیرعادی برای این کالای حیاتی، دور از انتظار و غیرعادی هم نبوده است و نتیجه چنین تقاضایی کاهش مقطعی کالا در بازار است. با این حال، آنگونه که از صحبت‌های تولیدکنندگان و انجمن مربوطه برمی‌آید، تولید و توزیع آب‌معدنی با چالش خاصی مواجه نیست و اگر کمبودی در بازار وجود داشته مقطعی بوده است.
 

افزایش ۵۰ درصدی فروش آب‌معدنی

مدیر بازرگانی و جانشین مدیرعامل شرکت آب‌معدنی واتا در گفت‌وگو با همشهری، کمبود ایجاد شده در بازار را مقطعی دانست و دلیل آن را  شلوغی و ترافیک جاده‌ها به‌دنبال تعطیلات چندروزه عنوان کرد. علی صادقی افزود: به‌دلیل تعطیلات عید قربان و همچنین تعطیلات طولانی‌تر صنفی در پایتخت، مشکلاتی در زمینه بارگیری و حمل آب‌معدنی به تهران ایجاد شد و افزایش چشمگیر ترددهای جاده‌ای در تعطیلات نیز بر این مشکلات افزود و ارسال بار به تهران را سخت‌تر کرد. وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه مشکل و کمبودی در زمینه تولید وجود ندارد، اضافه کرد: امسال به‌دلیل گرمای بیش از حد هوا در سراسر کشور، هرچه آب‌معدنی در کارخانجات کشور تولید می‌شود، به فروش می‌رود و تقاضا و فروش نسبت به قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. صادقی، عواملی مثل خشکسالی و سوءمدیریت آب در کشور را از جمله عواملی عنوان کرد که در کنار عوامل اقلیمی باعث رشد مصرف آب‌های بسته‌بندی در کشور شده‌ است. به‌گفته جانشین مدیرعامل شرکت آب‌معدنی واتا، رشد مصرف آب‌های بسته‌بندی شده در کشور به حدی بوده که به‌طور مقطعی صادرات متوقف شده و کل تولیدات این کارخانه برای پوشش نیاز بازار داخلی توزیع می‌شود. صادقی، متاثر شدن بازار از مشکلات توزیع را با توجه به قرار داشتن کشور در گرم‌ترین ماه‌های سال و اوج تقاضا، طبیعی دانست و تأکید کرد اینگونه مشکلات ممکن است به‌طور کوتاه‌مدت کمبودهایی را در بازار ایجاد کنند اما بخش تولید با هیچ مشکلی مواجه نیست.

اردیبهشت‌ماه امسال، از سوی انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران اعلام شد قیمت آب‌معدنی طی امسال افزایش نخواهد داشت اما ۲ماه بعد از این اعلام و با شروع تابستان، شرکت‌های تولیدکننده آب‌معدنی محصولات خود را حدود ۳۰درصد گران کردند. افزایش قیمت ۱۵۰ درصدی ماده اولیه تولید بطری، رشد مکرر کرایه حمل، خدمات فنی و مهندسی و دستمزد از عوامل بالار فتن قیمت آب‌معدنی اعلام شد. تولیدات صنعت آب‌معدنی با قرار داشتن در گروه ۳ کالایی مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیست و بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار تعیین و تعدیل قیمت در این صنعت به‌خود واحدهای تولیدی واگذار شده است.

کد خبر 616726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha