فیلم تلماسه، که دومین تریلر رسمی آن هم منتشر شده، محصول جدید کمپانی برادران وارنر با اقتباس از یک رمان علمی تخیلی است که آن را یکی از بهترین آثار در این ژانر می‌دانند. داستانی غریب، که گرچه داستان جنگ برای بقا و قدرت در آن تکرار می‌شود، اما جهانی عجیب و منحصر به فرد دارد.

تلماسه

به گزارش همشهری آنلاین، این فیلم از روی شاهکار تلماسه (Dune) اثر فرانک هربرت اقتباس شده است. دنی ویلنوو، کارگردان تلماسه که پیش از این فیلم‌های ورود (Arrival) و بلیدرانر ۲۰۴۹ را از او دیده‌ایم، در سال ۲۰۱۷ در یکی از اولین مصاحبه‌هایش درباره پروژه این فیلم گفته بود که اثرش با آنچه دیوید لینچ در سال ۱۹۸۴ ساخته بسیار متفاوت است: «تحت تاثیر فیلم لینچ قرار گرفتم، اما چیزی که رویایش را داشتم نبود. سعی می‌کنم اقتباس مورد نظر خودم را بسازم. این اقتباس هیچ ارتباطی با فیلم لینچ ندارد. سراغ کتاب‌ها و تصاویری می‌روم که با خواندن تلماسه در ذهنم تداعی می‌شود.»

اقتباس دیوید لینچ، در سال ۱۹۸۴ نه تنها مورد رضایت مخاطبان و منتقدان نبود، که حتی خود او ترجیح داد از نام مستعار متعارف آلن اسمیتی استفاده کند؛ نامی که وقتی کارگردان از اثرش ناراضی است، از آن به جای نام خود در تیتراژ استفاده می‌کند. گرچه نسخه بازسازی‌شده ۴k این تلماسه آلن اسمیتی، درست امسال که قرار است تلماسه ویلنوو اکران شود، منتشر می‌شود.

جنگ بر سر جاودانگی، پیشگویی و طی‌الارض | «تلماسه» اقتباسی سینمایی از یک شاهکار علمی تخیلی
تلماسه دنی ویلنوو ۲۰۲۱

دیوید لینچ ماه آوریل امسال گفته بود علاقه‌ای به دیدن اثر ویلنوو ندارد، چرا که خاطرات تلخ اقتباس خودش را برایش یادآوری می‌کند.  قبل‌تر، او در ویدیویی در پاسخ به هوادارانش گفته بود: «به همه‌ی کارهایم افتخار می‌کنم به جز تلماسه. از کار روی فیلم‌های مختلف لذت برده‌ام. مسئله‌ مهم نه افتخار، بلکه لذت بردن از کار است. من از کار بر روی تمام این مدیوم‌های مختلف لذت برده‌ام. احساس می‌کنم خوش شانس بوده‌ام که توانسته‌ام از کار لذت ببرم و زندگی کنم.»

جنگ بر سر جاودانگی، پیشگویی و طی‌الارض | «تلماسه» اقتباسی سینمایی از یک شاهکار علمی تخیلی
تلماسه دیوید لینچ ۱۹۸۴

اقتباس ویلنوو ظاهرا تنها درباره بخش اول کتاب است. اریک راث، از نویسندگان فیلم‌نامه تلماسه در مصاحبه‌ای با کلایدر گفته بود: فیلم درباره نیمه اول کتاب است. موقع اقتباس این را نمی‌دانستم، برای همین گمان می‌کنم کمی از آن فراتر رفتیم و اندکی وارد نیمه دوم شدیم. بنابراین تقریبا نیمه اول کتاب است.» ویلنوو و راث ظاهرا به تنهایی کار نوشتن فیلم‌نامه را به پایان نبردند و جان اسپیتز نیز به آنان اضافه شد. اسپیتز از نویسندگان فیلم‌های دکتر استرنج و نویسنده فیلم‌نامه علمی-تخیلی مسافران است.

نقش اصلی فیلم را تیموتی شالامه بازی می‌کند که احتمالا او را از آخرین اقتباس زنان کوچک در سال ۲۰۱۹ به کارگردانی گرتا گرویک به یاد دارید. ویلنوو برای بازی شالامه در این فیلم اصرار زیادی داشته، تا جایی که در مصاحبه‌ای گفته است اگر تیموتی راضی نمی‌شد، شاید تلماسه ساخته نمی‌شد: «گزینه دومی نداشتیم. اگر پاسخ منفی می‌داد، نمی‌دانم، شاید تلماسه ساخته نمی‌شد، شاید.»

جنگ بر سر جاودانگی، پیشگویی و طی‌الارض | «تلماسه» اقتباسی سینمایی از یک شاهکار علمی تخیلی
تیموتی شالامه در تلماسه ۲۰۲۱

تیموتی شالامه در  این فیلم در نقش پل اتریدیز ظاهر شده است. خاندان اتریدز مالک سیاره کویری و خطرناک آراکیس هستند. این سیاره، منبع ارزشمندترین ماده دنیا به نام اسپایس ملانژ است. ماده‌ای که نیروهای ذهنی آدمی را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد، عمر را زیاد می‌کند و حتی می‌تواند باعث ایجاد پیش‌آگاهی از وقایع آینده و طی‌الارض شود. خاندان اتریدیز با مالکیت این سیاره به دشمن امپراتوری هارکونن و بومیان سیاره تبدیل شده‌اند. از بازیگران دیگر این فیلم می‌توان به ربکا فرگوسن، خاویر باردم، شارلوت رمپینگ و جیسون موموآ اشاره کرد.

اکتبر امسال پس از تعویق‌هایی به دلیل پاندمی کرونا، این فیلم در سینماهای امریکا و کانادا اکران و هم‌زمان از شبکه HBO max نیز پخش می‌شود.

کد خبر 616676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha