اجرای پروژه خردمقیاس محلی که مردم با آن مستقیماً سر و کار دارند و بخشی از زندگی‌شان با آنها گره خورده نقش مهمی در محقق شدن شعار «تهران؛ شهری برای همه» دارد.

قباي نو

همشهری آنلاین_بهاره خسروی:  شعاری که شهردار تهران، «پیروز حناچی»، با تکیه بر آن و برای تبدیل پایتخت به شهر مقصد گردشگری و ایجاد حس تعلق خاطر محلی میان شهروندان، سکان مدیریتش را در دست گرفت. ماه‌هاست که برای دستیابی به اهداف کلان این برنامه، مدیران شهری پایتخت با شناسایی نقاط ضعف و قوت محله‌ها و نیازسنجی از سوی شهروندان برای تغییر چهره و حال و هوای پایتخت و بر تن کردن قبابی برازنده بر پیکر شهر در تلاشند.

در این مسیر، مدیران شهری منطقه ۱۰ در محدوده مرکزی شهر تهران از ابتدای سال جاری تاکنون در ناحیه یک برای تأمین مطالبات شهری اهالی ساکن در این منطقه گام‌های مؤثری برداشته‌اند. به همین بهانه با «علی اسداللهی»، شهردار ناحیه یک پازل دهم پایتخت، درباره جزئیات افتتاح پروژه‌های خردمقیاس که با حضور شهردار تهران افتتاح شد، گفت‌وگو کردیم. شایان ذکر است که ماه گذشته، ۱۹ پروژه خردمقیاس محلی بر اساس نیاز اهالی در حوزه‌های مختلف عمرانی و فرهنگی و ورزشی با اعتباری ۱۱ میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید.  

جنگ جهانی دوم باعث مهاجرت افراد زیادی به پایتخت شد. افرادی که به دنبال زندگی بهتر و دوری از قحطی، نابسامانی و بیماری راهی تهران شدند و از دروازه‌های شهر گذشتند؛ شهری جوان و لاغر و نحیف که تعداد محله‌های آن انگشت‌شمار بود. بسیاری از مسافران خسته از سفر همان حوالی دروازه قزوین را برای سکونت انتخاب کردند و ماندگار شدند و ماندگاری آنان سنگ بنای شکل‌گیری تکه دهم پایتخت بود. به مرور زمان، با افزایش جمعیت، به تعداد محله‌ها اضافه شد تا اینکه منطقه ۱۰ به‌عنوان کوچک‌ترین منطقه شهر تهران در کنار منطقه ۱۷ پازل مناطق شهر تهران را تکمیل کرد. در تعریف شهرسازی امروزی، ناحیه یک و محله‌های سلیمانی، جی، هفت‌چنار و بریانک با تقسیم زمین‌ها و باغ‌های اربابی میان رعایا از نخستین بخش‌های تکه دهم پایتخت بود که خیلی زود با گسترش شهرنشینی در تهران شکل گرفت و سال به سال اتفاقات شهری متعددی را تجربه کرد تا به این روزها رسید.  

  •  سرانجام باغ حکیم 
قبای نو بر تن تکه دهم پایتخت
علی اسداللهی/شهردار ناحیه یک


زمین باغ حکیم، در محله بریانک، تنها یادگار روزگار باغ‌های سرسبز و دل‌انگیزی تکه دهم پایتخت بود؛ باغی که به مرور زمان به تکه‌زمینی خشک، بی‌طراوات، بلاتکلیف و سرگردان در این محله تبدیل شده بود و برای اهالی و همسایگانش دردسر به حساب می‌آمد. اما با تملک این باغ از سوی شهرداری، ورق برگشت و باغی زیبا با معماری ایرانی برای بهره‌مندی اهالی از فضاهای طبیعی به داشته‌های منطقه اضافه شد.  
«علی اسداللهی»، شهردار ناحیه یک، با اشاره به این موضوع بهسازی محیطی و ساماندهی فضای شهری و توسعه فضای سبز را از مهم‌ترین اقدامات برای خدمت‌رسانی به شهروندان این ناحیه عنوان می‌کند و می‌گوید: «بر اساس برنامه توسعه پنج‌ساله مدیریت شهری و حسب دستور شهردار منطقه، پروژه‌های مینیاتوری در این ناحیه اولویت‌بندی شد و در سه ماه نخست سال جاری به مرحله اجرا درآمد. الحاق قطعه زمینی به مساحت ۴۲۰۰‌مترمربع به بوستان حکیم یکی از مهم‌ترین اقدامات برای ارائه خدمات بهینه و بهره‌مندی از این فضای طبیعی بود.»
به گفته اسداللهی، در این بوستان برای بهره‌مندی توان‌یابان از فضاهای شهری مسیر تردد آنها مناسب‌سازی شده و با نصب نیمکت و آبخوری محیط برای استفاده آنها سامان یافته است.  
او همچنین اضافه می‌کند: «اجرای طرح کوچه دوستی در کوچه‌های شهید محقق و شهید مفتاح برای افزایش نشاط اجتماعی و جلب مشارکت بانوان و کودکان در امور محلی و جانمایی گلجای از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده برای توسعه فضای سبز در این ناحیه است.»

  •  احداث و تجهیز مراکز محله‌ای و بوستان‌ها 

افزایش و بهسازی سرانه فضای سبز برای ارائه خدمات بهینه به شهروندان در زمان حضور در فضاهای شهری از دیگر اقداماتی است که شهردار ناحیه یک به اجرای آن اشاره می‌کند: «برای کاهش بسیاری از مشکلات شهری و افزایش امنیت در تردد اهالی، به‌ویژه در شب‌ها و ساعت‌های خلوت روز، با کاشت‌گونه‌های گیاهی تلاش شد تا نقاط بی‌دفاع شهری در هر بخش از ناحیه تبدیل به عرصه‌ای امن برای‌ تردد شهروندان شود.»
اسداللهی همچنین به بازپیرایی فضای سبز، تجهیز روشنایی، بازسازی سرویس‌های بهداشتی، تعویض و نوسازی المان‌ها و وسایل بازی کودکان در بوستان‌های محدوده اعم از گل، نور، اعتماد، ۲۲ بهمن، خانواده، عرب، بوستانک آریا و پاتوق محله بریانک به‌عنوان دیگر اقدامات خردمقیاس اشاره می‌کند.  

  •  ارتقای کیفیت معابر و تقویت عرصه‌های عمومی

مناسب‌سازی فضاهای شهری و معابر شهری برای‌ تردد ایمن شهروندان به دور از هر حادثه و اتفاق غیرمترقبه در قالب ارتقای کیفیت معابر در ناحیه یک اجرا شد. اسداللهی در این‌باره توضیح می‌دهد: «با توجه به نصب انشعابات خانگی شبکه فاضلاب شهری، مشکلات ناشی از نهرها فرسوده و روباز قدیمی و همچنین فرسودگی آسفالت بعضی از معابر، بهسازی و مرمت موارد مورد اشاره انجام شد تا اهالی، به‌ویژه کودکان و سالمندان، با اطمینان خاطر بیشتری از معابر و مسیرها عبور کنند. بر این اساس، در ۲۸ معبر محله سلیمانی عملیات روکش آسفالت به متراژ ۳ هزارمترمربع انجام شد.» همچنین برای کاهش تصادفات و تخلفات رانندگی علمیات بهسازی و مرمت‌های مسیر ترافیکی در ناحیه یک اجرا شده است: «ساماندهی و بازپیرایی پایانه شمشیری، بهسازی و مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندرو بزرگراه شهید نواب صفوی و علمیات خط‌کشی عابرپیاده ویژه توان‌یابان از پروژه‌های خردمقیاس ناحیه برای افزایش ضریب ایمنی شهروندان به شمار می‌رود.»
همچنین اجرای عملیات لکه‌گیری، آسفالت، شست‌و وی مخازن زباله، پاکسازی و بهسازی جداره‌ها و تجهیز بوستان شقایق به وسایل بازی و ورزشی در محله جی از جمله طرح‌های اجرای پروژه‌های خردمقایس است که اسد اللهی از آن یاد می‌کند.  

  •  اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی

یکی از راه‌های ساماندهی وضعیت فاضلاب‌ها و پیشگیری از انتشار بوی بد آنها و آبگرفتگی معابر در فصل بارش نزولات جوی، داشتن زیرساخت‌های مناسب شهری و هدایت آب‌های زیرزمینی در مسیری صحیح است. شهردار ناحیه یک با بیان این مطلب از اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی به‌عنوان یکی از ۱۹ پروژه خردمقیاس خبر می‌دهد: «برای بسترسازی، ایجاد زیرساخت مناسب، تکمیل طرح جامع هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر تهران و دسترسی به کانال برای رسوب‌برداری، طرح «احیا و بازگشایی و احداث منهول‌های سرپوشیده و مدفون شبکه اصلی آب‌های سطحی» در خیابان‌های قزوین، رنجبر و ضلع غرب بزرگراه شهید نواب صفوی اجرا شده است تا مشکلات شهروندان در زمینه دفع فاضلاب شهری و مسائل زیست‌محیطی تا حدودی تسهیل پیدا کند.  

  • ناحیه یک در یک نگاه 

وسعت بر حسب‌مترمربع: 
۳. ۴۳۸. ۶۱۹
مساحت فضای سبز: 
۴۴۲. ۸۶۱‌مترمربع
سرانه فضای سبز (نفر) ‌مترمربع:
۳/۳
تعداد بوستان‌ها: 
۲۰ 
تعداد بوستانک‌ها: 
۱۲ 
مساحت فضای سبز: 
۴۴۲/۸۶۱‌مترمربع
تعداد محلات: 
۴
تعداد خانوار: 
۴۶۸۲۰
تعداد مساجد: 
۴۱ باب
تعداد مدارس: 
۴۹ 
تعدادسراهای محله: 
۴ 
جمعیت ثابت تقریبی (نفر) مرد:
 ۶۶۹۵۳
جمعیت ثابت تقریبی (نفر) زن:
 ۶۷۱۹۸
محدوده جغرافیایی: 
ضلع شمال: خیابان کمیل، جنوب ضلع:خیابان قزوین، ضلع شرق:خیابان نواب، ضلع غرب: خیابان سادات (امامزاده عبداله.)

کد خبر 616387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha