فناور پروژه واکسن کوو ایران برکت با اعلام اینکه ثبت این واکسن در سازمان جهانی بهداشت در حال انجام است، گفت: برای این کار باید پنج فصل نوشته و مستندات علمی ارائه شود که در حال انجام است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر اصغر عبدلی فناور پروژه واکسن کوو ایران برکت و عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران توضیح داد: تمام روند فعالیت (تولید واکسن) از ابتدا به تفکیک جزئیات باید به سازمان جهانی بهداشت ارائه شود که در حال انجام این کار هستیم. علاوه بر ارائه این مستندات، باید به صورت حضوری هم از مستندات علمی خود دفاع کنیم.

عبدلی با بیان این که مقاله اول ما در مورد فاز مطالعات پیش بالینی یا حیوانی واکسن کوو ایران برکت به زودی منتشر خواهد شد، گفت: دانش فنی واکسن کرونا در کشور بومی شده است؛ به عبارتی این دانش ایرانی است و اگر این موضوع نبود، به مرحله تولید و اخذ مجوز اضطرار نمی رسیم. 

وی افزود: اغلب کشورهای پیشرفته اصلا تمایلی به پیشرفت کشوری مانند ایران در این زمینه ها ندارند و محققان ایرانی با سعی و تلاش خود توانستند به این موفقیت بزرگ دست یابند.

عبدلی ادامه داد: دستیابی به این دانش علاوه بر موفقیت بزرگ، گامی ارزشمند در رفع نیازهای داخلی به شمار می رود. موضوع کمبود مواد اولیه تولید واکسن فقط شایعاتی است که می خواهند موفقیت کشور را تحت شعاع قرار دهند.

وی به روند تولید واکسن برکت اشاره کرد و گفت: از هفته آینده ۲ میلیون دوز از این واکسن ایرانی کرونا آماده است و این روند تولید ادامه پیدا می کند. اگر این واکسن ایرانی نبود، به این موفقیت های بزرگ دست نمی یافتیم و الان در دسترس هموطنان نبود.

بنا بر این گزارش، مطالعات بالینی مرحله سوم واکسن ایرانی کرونا به نام کووایران برکت پنجم اردیبهشت امسال در هتل ارم تهران آغاز و طی آن این واکسن به سه داوطلب (دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری های عفونی، حسینعلی شهریاری نماینده مردم سیستان و بلوچستان و رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و محمدعلی امیرزرگر ایمونولوژیست و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران) تزریق شد.

فاز سوم مطالعه بالینی این واکسن در ۶ شهر و روی یک جمعیت ۲۰ هزار نفری انجام شد. از مجموعه داوطلبان مرحله سوم تست بالینی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در شهرهای تهران و کرج و مابقی از چهار شهر بوشهر، اصفهان، مشهد و شیراز بودند.

بعد از صدور مجوز تزریق اضطراری واکسن کوو ایران برکت توسط وزارت بهداشت در تاریخ ۲۵ خردادماه سال جاری، تولید در خط اول کارخانه سرعت گرفت و در کمتر از یک ماه نزدیک به ۳ میلیون دز واکسن تولید شد و در مراحل کنترل کیفی قرار گرفت. از این تعداد ۷۰۰ هزار دز واکسن تحویل وزارت بهداشت شده است.

کد خبر 616386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha