واکسن کرونای شرکت مدرنا به عنوان دومین واکسن در اتحادیه اروپا مجوز مصرف در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله را گرفت.

Moderna

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز به گفته «آژانس دارویی اروپا» (EMA) اعلام کرد استفاده از این واکسن با نام تجاری «اسپایک‌وکس» (Spikevax) در نوجوانان مانند افراد بالای ۱۸ سال خواهد بود و پاسخ آنتی‌بادی ایجاد شده با این واکسن در نوجوانان قابل‌مقایسه با پاسخ آنتی‌بادی دیده شده در افراد ۱۸ تا ۲۵ سال است.

با وجود شیوع سویه‌ی بسیار واگیر دلتای کروناویروس واکسیناسیون کودکان اقدامی ضروری برای رسیدن به ایمنی جمعی شمرده شده است. شرکت مدرنا در ماه مه (اردیبهشت) اعلام کرد که بررسی‌اش بی‌خطر و اثربخش بودن واکسنش در نوجوانان را ثابت کرده است.

EMA اعلام کرد که این واکسن دو دوزی با فاصله چهار هفته تزریق می‌شود و توصیه «کمیته داروهای انسانی» این سازمان بر اساس بررسی ۳۷۳۲ شرکت‌کننده بوده است.

اغلب کودکان مبتلا به کووید-۱۹ علائم خفیفی بروز می‌دهند یا بدون علامت هستند. اما با این وجود کودکان هم ممکن است دچار بیماری شدید شوند و نیز می‌توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند.

شرکت فایزر و شرکت آلمانی همکارش، بیونتک مجوز مصرف واکسنشان را برای نوجوانان در اتحادیه اروپا در ماه مه (اردیبهشت) گرفتند.

به گفته آژانس دارویی اروپا، عوارض جانبی شایع پس از واکسناسیون با واکسن مدرنا شبیه عوارض مشاهده شده در افراد بزرگسال‌تر است. اما به علت اندازه کوچکتر بررسی در نوجوانان، کارآزمایی بالینی واکسن در آنها نتوانست اثرات جانبی ناشایع را شناسایی کند یا خطر یکی از این عوارض شناخته‌شده یعنی التهاب عضله قلب (میوکاردیت) و پرده اطراف قلب (پریکاردیت) را تخمین بزند.

آژانس دارویی اروپا التهاب قلب را به عنوان یک عارضه جانبی ممکن اما نادر پس از تزریق واکسن‌های کرونای از نوع mRNA مانند واکسن مدرنا و واکسن فایزر در بزرگسالان فهرست کرده است.

در همین زمینه:

شرکت مدرنا به دنبال کسب مجوز واکسن «اسپایک‌وکس» برای نوجوانان در آمریکا و کانادا هم هست.

کد خبر 616213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha