یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس در تیرماه، روند این بازار را در مرداد پیش‌بینی کرد و گفت: معاملات بازار سهام در این ماه با تردید بیشتری دنبال می‌شود که دلیل آن به موج جدید کرونا و مسائل وابسته به چالش‌ تولید بازمی‌گردد.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، از نخستین روزهای آغازین سال ۱۴۰۰ اکثر کارشناسان در پیش‌بینی‌های خود از معاملات بورس در سال جدید اعلام کرده بودند که بازار سهام تا پایان فصل بهار تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران با نوسان همراه خواهد بود و نمی‌تواند چندان روزهای امیدوارکننده‌ای را به خود ببیند.

معاملات بورس براساس چنین پیش بینی‌هایی، فصل بهار را با روزهایی پر فراز و نشیب پشت سر گذاشت و برخلاف انتظار سهامداران که با تصور کسب بازدهی‌های معقول از بورس، سرمایه‌های خود را وارد این بازار کرده بودند نتوانستند چندان سود قابل توجهی را از این بازار کسب کنند.

بازار سهام از خرداد ماه و با اعلام اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری سمت و سوی بهتری به خود گرفت و تا حدودی از سایه ابهامات ایجاد شده در بازار کاهش پیدا کرد اما این بازار از اواخر خرداد ماه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و روشن شدن نتیجه این انتخابات، مسیر اصلی خود را پیدا کرد و با توجه به از بین رفتن ابهامات موجود در بورس، آینده روشنی پیش روی این بازار قرار گرفت.

اکثر کارشناسان در نخستین روزهای تیر ماه علت بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی را واکنش مثبت بازار به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند و معتقد بودند که حمایت‌های صورت گرفته از بازار سهام توسط رییس جمهوری منتخب و نیز بازدید وی از تالار بورس روزنه ای از امید را به این بازار بازگرداند و همین امر سبب تمایل سهامداران برای ورود دوباره نقدینگی های خود به این بازار شد.

در کنار خوش بینی‌های ایجاد شده در بازار سهام، همچنان ابهامات مربوط به نتیجه برجام در معاملات تیر ماه بازار سهام در حال خودنمایی بود که همین موضوع منجر به عدم تصمیم گیری سرمایه گذاران برای ورود ١٠٠ درصدی سرمایه های خود در این بازار و بلاتکلیفی آنها برای تداوم سرمایه گذاری در بورس شد.

با توجه به وجود چنین شک و تردیدهایی در خصوص برجام، بازار برای مدتی کوتاه و موقتی وارد مدار نزولی شد که از نظر کارشناسان ایجاد چنین روندی در بازار بعد از تداوم روند صعودی شاخص بورس در چند روز متوالی طبیعی است و سهامداران نباید به هیچ عنوان تحت تاثیر معاملات سال گذشته بورس اقدام به تصمیم گیری های هیجانی در این بازار کنند.

در واپسین روزهای تیر ماه و در ادامه روند اصلاحی شاخص بورس، خبری در بازار در زمینه موافقت آمریکا با لغو یا تعلیق ۶ بخش (انرژی، پتروشیمی، بانک، خودروسازی و کشتیرانی و بیمه) و لغو تحریم ۷۴۸ نام و مقام ایرانی منتشر شد که توانست بار دیگر در تعیین مسیر اصلی بازار تاثیرگذار باشد و امید به این بازار را در بین سهامداران برای تداوم سرمایه گذاری های خود افزایش دهد.

رشد قابل توجه شاخص بورس در تیر ماه

در این زمینه حسین عبدی، کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در تیر ماه را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: روند معاملات بورس در تیر ماه نسبت به ماه گذشته بهبود پیدا کرد و روند خوبی را در پیش گرفت که این امر زمینه اعتماد دوباره سهامداران برای بازگشت سرمایه های خود به این بازار را فراهم کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه معاملات بورس اکنون روند صعودی چندان قوی را به خود نگرفته است و تا حدودی دچار نوسان است اما ورود نقدینگی حقیقی و پول هوشمند به این بازار در چند وقت گذشته مشهود بود و شاخص کل رشد قابل توجهی تجربه کرد.

عمده دلایل تاثیرگذار در رشد شاخص بورس

عبدی به عمده دلایل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس در تیر ماه اشاره کرد و افزود: بیشترین علت این موضوع ناشی از افزایش نرخ ارز، رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، فلزات اساسی، محصولات پتروشیمی و گزارش مطلوب سه ماه شرکت‌ها بود که می‌توان گفت این موضوع باعث افزایش امیدواری سرمایه‌گذاران به روند معاملات این بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که افزایش نرخ ارز زمینه ایجاد این جهت گیری را در بازار فراهم کرد که دولت در مقطع فعلی تمایلی به افت نرخ ارز ندارد و این موضوع اکنون جزو برنامه‌های بانک مرکزی نیست.

وی با بیان اینکه در تیر ماه افق برجام، مذاکرات مرتبط با برجام و بحث‌های سیاسی احاطه کننده بازار باعث شد تا به مرور روند صعودی بازار کمی ضعیف‌تر شود، گفت: می توان امیدوار بود که به دلیل عدم افت نرخ ارز شرکت های پتروشیمی، فلزات اساسی، معدنی و نیز شرکت هایی که با نرخ ارز رابطه مستقیم دارند رشد خوبی را تجربه کنند.

عبدی به رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازار تحت تاثیر نرخ جهانی اشاره کرد و افزود: رشد اوره و متانول در سطح بین المللی به صورتی بود که شرکت های تولیدکننده این دو محصول با روند صعودی در تیر ماه مواجه شدند.

سهام برتر در معاملات تیر ماه بازار سهام

وی به گرایش معاملات بازار در تیر ماه به محصولات سیمان، فلزات اساسی، معدنی و پتروشیمی تاکید کرد و گفت: در بحث سیمان کاهش عرضه در بورس کالا و نیز ابطال معاملات به خصوص در اواخر تیر ماه منجر به افزایش چند برابری قیمت ها در بازار این محصول شد، این موضوع باعث شد تا معاملات سیمان در دهه پایانی تیر ماه روند خوبی را پیدا کند و سهام بسیاری از شرکت های سیمانی با جذابیت برای سرمایه‌گذاری همراه شوند.

عبدی با اشاره به اینکه از لحاظ جذابیت برای سرمایه‌گذاری در بورس می توان گفت که شرکت های سیمانی از مقبولیت زیادی در بازار برخوردارند، اظهار کرد: بسیاری از این شرکت‌ها با سیاست‌های کلی دولت برای ساخت مسکن و نیاز به مصالح همچنان می توانند با جذابیت همراه باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شرکت های پتروشیمی و پالایشی از دیگر شرکت‌هایی بودند که در تیر ماه روند مثبتی داشتند و گزارش های خوبی را در هفته پایانی تیر ماه ارائه کردند، خاطرنشان کرد: سهام شرکت های پتروشیمی بیشتر به دلیل بحث اوره جهانی و افزایش نرخ متانول روند معقولی را در بازار در پیش گرفتند و نیز مورد اقبال سرمایه‌گذاران در این بازار قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین سهام شرکت‌های فلزات اساسی به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی فولاد، مس و نیز رشد نرخ روی و آلومینیوم روند بسیار مثبت و خوبی را در بازار تیر ماه تجربه کردند.

به گفته عبدی، معدنی‌ها تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی قرار گرفتند و زمینه بهبود روند معاملات و سودآوری آنها در بازار تیر ماه فراهم شد.

پیش بینی معاملات بورس در مرداد ماه

وی روند معاملات بورس در مرداد ماه را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که معاملات بازار سهام در مرداد ماه با تردید بیشتری نسبت به تیر ماه دنبال شود که دلیل این موضوع به افزایش موج جدید کرونا و چالش‌های مرتبط به تولید بر می‌گردد.

عبدی با بیان اینکه کرونا برای بازارهای جهانی تا حدودی چالش برانگیز شده است، گفت: قیمت نفت در یک روز با افت هشت درصدی روبرو شد و می توان گفت این مسایل در کنار یکدیگر نشان‌دهنده آن است که روند کلی معاملات بورس با کمی تردید مواجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در ساختار کابینه دولت منتخب ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود، اظهار کرد: اکنون سوال مهم این است که چه فردی در رأس وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، سازمان بورس و ... قرار می گیرند،  این موضوع منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن روند معاملات بورس در مرداد ماه می شود و همچنین واکنش ها نسبت به این موضوع بسیار مهم خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: در دهه پایانی تیر ماه گزارش های معقولی از گروه مس، فلزات اساسی و پتروشیمی ارائه شد که همگی مطلوب بودند و این موضوع آسودگی خاطری را در بازار از جهت سودسازی بنیادی بسیاری از شرکت‌ها ایجاد کرد.

به اعتقاد عبدی، شرکت هایی که گزارش های خوبی را در پایان تیر ماه ارائه دادند می توانند بازدهی خوبی را نصیب سهامداران کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که بازار در مرداد ماه وابسته به اخبار سیاسی مرتبط با برجام و وضعیت سیاست‌گذاری دولت در بحث حوزه اقتصاد و مسایل موجود ناشی از کرونا است.

کد خبر 616164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha