عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که بین ۳ تا ۶ میلیون تن نهاده دامی و طیور در اسکله‌های جنوب کشور دپو شده است از توزیع نهاده‌های دپو شده در گمرک بوشهر و کاهش تلاطم بازار گوشت و مرغ در هفته‌های آینده خبر داد.

نهاده دامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، ذبیح الله اعظمی در مورد دلایل عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال گذشته، به لزوم افزایش تخصیص این ارز درپی خشکسالی‌های ۱۴۰۰ و نیز کمبود خوراک دام و طیور اشاره کرد و افزود: داده‌های آب و هوا شناسی مشخص می‌کرد وضعیت نزولات آسمانی کم است اما وزارت جهاد کشاورزی از بهمن ماه تازه برای این بحران چاره اندیشی کردند.

وی اضافه کرد: آن‌ها اعلام کردند در شرایط غیر نرمال قادر هستند سه میلیون نهاده اضافی داشته باشند تا خوراک دام را مدیریت کنند ولی ما معتقدیم با کمبود نزولات در شرایط کنونی، به ۵ میلیون تن هم می‌تواند برسد.

اعظمی یادآور شد: با حضور معاون بانک مرکزی اعلام شد که ارز مورد نیاز باید تامین شود و لذا اجازه داده شد تا وزارت جهاد سفارش نهاده بدهد و ارز نیز تامین می‌ شود.

این نماینده مجلس مشکلاتِ آشفته بازار نهاده را ناظر بر عدم تامین ارز عنوان کرد و ادامه داد: زمانی می‌توان گفت ارز ۴۲۰۰ تومانی اثری نداشته که این ارز را حذف کنیم و ببینیم بازار دچار چه تلاطمی می‌شود.

اعظمی با بیان اینکه مجلس پیشنهادِ افزایش تخصیص ارز را داده است، افزود: گندم هنوز ۵ هزار تومان است ولی جو به ۶ هزار تومان رسیده پس می‌توان گفت ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر خود را گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: بین ۳ تا ۶ میلیون تن نهاده دامی و طیور در اسکله‌های جنوب کشور دپو شده است از جمله سه میلیون تن در استان بوشهر؛ بنابراین یکی از جلسات کمیسیون کشاورزی در همین مورد بود و ما درباره چرایی دپوی این نهاده‌ها بررسی‌هایی را شروع کردیم.

اعظمی از پاسخ خواستنِ کمیسیون کشاورزی از مسئولان وزارت جهاد و راه و شهرسازی سخن گفت و ادامه داد: قرار بود روزی بیش از ۲هزار کامیون بارگیری روانه استان‌های مختلف شود که متاسفانه بین ۱۴۰۰ کامیون در دست بوده و هنوز به حد نرمال هم نرسیده است.

وی گفت: در توزیع نهاده‌ها هیچ نظارتی صورت نگرفته و مطالبه مجلس از وزارت جهاد این است که چرا علی رغم همه مسائل، این گندم‌ها را رها کرده‌اند!؟

اعظمی تصریح کرد: انگار نه انگار که مسئولی هم اصلا در آن گمرکات هست و اگر این نهاده‌ها برای مدتی در انبار بماند، تخریب شده و از بین می‌رود.

وی افزود: سه نفر از همکاران ما از منطقه بازدید کرده‌اند و تازه مسئولان جهاد به این فکر افتادند که این نهاده باید توزیع تا کمی از تلاطم بازار گرفته شود.

کد خبر 616101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha