یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن انتقاد از موسسات آموزشی غیرقانونی گفت: آموزش در کشور ما کالایی شده است و در این وضعیت، آموزش هم می‌تواند مثل هر کالایی به فروش برود.

دانش آموز ـ کنکور

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احسان شاه‌قاسمی عضو هیئت علمی رشته ارتباطات دانشگاه تهران اظهار کرد: هرازگاهی در خبرها می‌خوانیم که وزارت علوم به دنبال جمع‌آوری موسسات غیرقانونی آموزشی است. دفعه بعد که این خبر را خواهیم خواند، متوجه خواهیم شد که دفعه گذشته این وزارتخانه نتوانست این موسسات را جمع کند.

استاد دانشگاه تهران گفت: این موسسات بسیار نیرومندند و برخی از آن‌ها ماهانه تا چند ۱۰ میلیارد تومان درآمد دارند. برخورد با چنین امپراتوری‌هایی آسان نیست. از یکی از مسئولان سازمان سنجش شنیدم که وقتی برای بررسی وضعیت یکی از این موسسات مراجعه کرده بود، چنین پاسخ شنیده بود: «به شما مربوط نیست ما اینجا چه می‌کنیم».

او افزود: سوال این است که دلیل ایجاد چنین وضعیتی چیست؟ و پاسخ هم این است که آموزش در کشور ما کالایی (Commoditized) شده است. در این وضعیت، آموزش هم می‌تواند مثل هر کالایی به فروش برود. منطق عرضه و تقاضا بر آن حاکم است و چنانکه می‌دانیم، در منطق بازار، هنگامی که کالایی سود نداشته باشد، فروش آن متوقف می‌شود.

شاه‌قاسمی تصریح کرد: طراحان آگهی‌های تبلیغاتی یا مافیای کنکور برای انتخاب رشته‌های فضایی به طرز آشکاری صورت داوطلبان را با نرم‌افزار فتوشاپ یا چیزی شبیه به آن دستکاری کرده‌اند تا چهره زیباتری برای آن‌ها درست کنند. بسته‌بندی زیبا بخش بسیار مهمی از بازاریابی یک کالا را تشکیل می‌دهد. هرچند این جوانان به نظر من نباید تن به چنین کاری می‌دادند، اما به نظر من گناه والدین آن‌ها بسیار بیشتر از خود آن‌هاست.

او ادامه داد: فکر نمی‌کنم این آگهی بدون نظر آن‌ها طراحی شده باشد. هوشمندترین مردم ایران همیشه در خدمت محروم‌ترین ایرانیان بوده‌اند. در ادبیات ما هوشمند اصطلاحی با بار مثبت بوده است. چراکه زمانی که کسی هوشمند دانسته می‌شد، به احتمال زیاد خیرخواه هم بود. اما در عصر کالایی‌سازی آموزش، دیگر نخبگان این کشور پناهگاهی برای مردم نخواهند بود. آدم یاد خیام می‌افتد: یاران موافق همه از دست شدند، در پای اجل یکان‌یکان پست شدند.

تا دیر نشده، فکری به حال آموزش کشور بکنیم

عضو هیئت علمی رشته ارتباطات دانشگاه تهران گفت: آموزش مهم‌ترین رکن توسعه در این کشور است. خصوصی‌سازی هرچند در عرصه سایر نهادهای اقتصادی می‌تواند به شکوفایی اقتصادی منجر شود، اما خصوصی‌سازی آموزش در ایران اشتباه مرگباری است. حتی در میان کشورهایی که نهادهای پلیسی را هم به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند، کشورهایی پیدا می‌شوند که آموزش را به عنوان امری همگانی در دست دولت باقی گذاشته اند. 

شاه‌قاسمی افزود: در فرانسه دانشگاه‌ها به صورت مجانی خدمات ارائه می‌کنند. شما برای درس خواندن در کشور سوئد نیاز به پرداخت شهریه در هیچ مقطعی ندارید. در فنلاند هم به همین صورت. در کشور آلمان بسیاری از دانشگاه‌ها به صورت مجانی اداره می‌شوند. قانون اساسی کشور ما هم آموزش را رایگان اعلام کرده است و بنابراین به لحاظ قانونی مشکلی وجود ندارد. چه خوب است که یک بار دیگر به خود بیاییم و تا دیر نشده، فکری به حال آموزش این کشور بکنیم.

او بیان کرد: والدین دانش‌آموزان باید بدانند ایجاد یک محیط امن و صمیمی برای دانش‌آموز، بهترین عامل برای تضمین موفقیت اوست. فرستادن دانش‌آموز به کلاس‌های فشرده و بی‌ارزش، خرج کردن مبالغ چند ۱۰ میلیونی و تلاش برای میانبر زدن، به جز بالابردن استرس برای دانش‌آموزان کاری نمی‌کند. فراموش نکنید که بسیاری از کسانی که با شرکت کردن در کلاس‌های کنکور موفق می‌شوند، پیش از شرکت در این کلاس‌ها هم دانش‌آموزان موفقی بوده‌اند.

بالا رفتن آمار خودکشی نشانه ضعف نسل جوان کشور است

عضو هیئت علمی رشته ارتباطات دانشگاه تهران تاکید کرد: زحمت کشیدن یک فعالیت مقدس و دارای اثرات روحی و روانی بسیار مثبت است. تحمل کم این نسل و بالا رفتن آمار خودکشی را می‌توان نشانه ضعف نسل جوان حاضر کشور دانست.

شاه‌قاسمی بیان کرد: در گذشته، دانش چیزی بود که از استاد به شاگرد هدیه می‌شد. استاد در مقام جایگاه برتر، خود را با همه خطرات مواجه می‌کرد تا این هدیه مقدس را در زمین بکر ذهن شاگرد بکارد و به صورت غیرمستقیم یا مستقیم در جایگاه خدمت به جامعه قرار بگیرد. 

او اظهار کرد: معلمان نسل گذشته با همه خطرات، از حمله حیوانات درنده گرفته تا بدخواهی‌های صاحبان قدرت و ثروتی که منابع قدرت خود را در نادانی می‌دیدند، مواجه می‌شدند تا فرزندان محروم‌ترین گروه‌های اجتماعی را باسواد و توانمند کنند.
 

کد خبر 615962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha