نقدینگی در خردادماه امسال از مرز ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته و نسبت به دو سال پیش تقریبا دو برابر شده است و حالا برخی کارشناسان اقتصادی از وقوع تورمی در ماه‌های آینده خبر می‌دهند که تاکنون تجربه نشده است.

تورم

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته یک کارشناس اقتصادی، «نقدینگی مانند فواره نیست که وقتی بالا رفت به سرعت پایین بیاید. رشد نقدینگی در کشور یک امر طبیعی است اما به شرطی که میزان رشد آن روندی منطقی داشته باشد.»

در یک اقتصاد سالم و مولد، رشد نقدینگی نتیجه رشد تولید است. در این شرایط هرچه نقدینگی افزایش پیدا کند همچنان ما به ازای آن کالا و خدمات وجود دارد و رابطه عرضه و تقاضا متناسب می ماند. درحالی که در یک اقتصاد غیرمولد و ناسالم در ازای رشد نقدینگی، کالایی تولید نمی شود و در نتیجه، افزایش نقدینگی مستقیما به جهش تورم دامن می زند.

نقدینگی مجموع اسکناس‌ها و مسکوکات و سپرده‌های دیداری در کشور است. پایه پولی و ضریب فزاینده نقدینگی، اجزای نقدینگی به حساب می‌آیند و نقدینگی از طریق اجزا و ترکیب آن قابل تحلیل است.

اما آنچه که مسلم است، تا زمانی که حجم نقدینگی کنترل نشود نمی توان تورم را کنترل کرد و حالا که آمارها از افزایش افسارگسیخته نقدینگی خبر می دهند، باید منتظر تورمی ماند که این میزان از نقدینگی در پی دارد.

تورمی که از حد می گذرد

آخرین آمار بانک مرکزی از میزان نقدینگی در خرداد ماه امسال موجب شد تا مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران نسبت به آن واکنش نشان دهد. وی در توئیتر خود در این باره چنین نوشت: «طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده. اگرچه طی ماه های گذشته نسبت به عواقب نقدینگی هشدار داده شده «اما دریغ». با این روند در ماه های آینده دولت با تورمی روبه رو خواهد شد که هیچگاه در کشور تحربه نشده.»

 براساس آمارهای بانک مرکزی، از خرداد ماه سال گذشته تا پایان خرداد ماه امسال یک هزار و ۴۶ هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان و در سه ماهه اول امسال ۲۲۷ هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شده است. همچنین تا پایان خرداد ما امسال حجم نقدینگی به عدد ۳ هزار و ۷۰۴ هزار و ۹۴ میلیارد تومان رسیده است.

طبق اعلام بانک مرکزی حجم نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه امسال ۳۹.۴ درصد رشد داشته که نسبت به پایان اسفند ماه سال گذشته ۶.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین از خرداد ماه سال گذشته تا پایان خرداد ماه امسال یک هزار و ۴۶ هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان و در سه ماهه اول امسال ۲۲۷ هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شده است.

پایه پولی نیز در سه ماهه اول امسال با رشد ۹.۲ درصدی به ۵۰۱ هزار و ۱۰۷ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰.۷ درصد (۱۱۷ هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان) رشد داشته است.

همچنین در سه ماهه اول امسال هم ۴۲ هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان رشد داشته که طبق گزارش بانک مرکزی بخش عمده آن ناشی از تنخواه‌گردان بودجه ۱۴۰۰ بوده است. ضمن اینکه بانک مرکزی برای کنترل این رشد اقدام به فروش اوراق بدهی و جمع‌کردن بخشی از پایه پولی منتشر شده کرده است.

براساس این آمار و ارقام، نرخ ضریب فزاینده در سطح عدد ۷.۴ قرار دارد.

همچنین بانک مرکزی نماگرهای اقتصادی سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹را منتشر کرد که بر اساس آن، در بخش متغیرهای پولی رشد نقدینگی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۴۰.۶ درصد رسید. در این مدت رشد پول ۶۱.۷ درصد، شبه پول ۳۶.۲ درصد و رشد سپرده های بخش غیردولتی ۴۱.۱ درصد بوده است.

کد خبر 615394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 21
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بهنام IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    19 1
    مردم بی گناه که سالها تورم تحمیلی کمرشکن را تحمل کردند چه گناهی کردند!؟ مردم چه خاکی به سرشان بریزند!؟