«اکرم امینی» از ساکنان قدیمی شهرک «شهرداری»، حدود ۱۵ سال است که در زمینه «حمایت از حیوانات» منطقه ۲۱ فعالیت می‌کند.

مهرباني

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل‌پور: حتی در این روزها که همه گرفتار ویروس «کرونا» هستند، امینی همچنان دغدغه حیوانات محله را دارد و مانند همه سال‌های گذشته، هر روز، هوای این زبان‌بسته‌ها را دارد و برای بهبود زندگی آنها تلاش می‌کند. با این هم‌محله‌ای حامی حیوانات، درباره فعالیت‌هایش در این روزها و تأثیر کرونا بر روی آنها به گفت‌وگو نشستیم.  

اکرم امینی، شهروند حامی حقوق حیوانات و فعال زیست‌محیطی، درباره سابقه فعالیت‌اش و کارهایی که در زمینه حمایت از حیوانات انجام می‌دهد، می‌گوید: «از سال ۱۳۸۷ تا کنون، به‌عنوان یکی از حامیان حیوانات و فعالان زیست‌محیطی فعالیت می‌کنم. این حمایت شامل غذا دادن و کمک به عقیم‌سازی و درمان‌ حیوانات است. هم‌چنین برای تغییر رفتار مردم با حیوانات نیز فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی انجام می‌دهم. دختر و پسرم در این راه با من همراه هستند و در انجام این کارها کمکم می‌کنند. در محله خودمان یعنی شهرک شهرداری و محله‌های اطراف از جمله «ویلاشهر»، همسایه‌ها و دوستانی هستند که به شکل‌های مختلف در تهیه و توزیع غذا، درمان و عقیم‌سازی حیوانات با من همکاری دارند. خانواده و دوستان صمیمی‌ام در زمینه حمایت از حیوانات، مشارکت و فعالیت جدی‌تری دارند.» 

  •  حمایت و مراقبت از ۱۰۰ حیوان

اکرم امینی و افرادی که با او همکاری دارند، از حدود ۱۰۰ حیوان شهرک شهرداری و محله‌های اطراف مراقبت و حمایت می‌کنند: «از آنجا که همواره افرادی وجود دارند که مخالف حیوانات هستند و موانعی در کار ما ایجاد می‌کنند، مجبور شدم برای حمایت و مراقبت بهتر از حیوانات شهرک از طرف یک مرکز مردم نهاد زیست‌محیطی که در وزارت کشور ثبت شده است، مجوز رسمی تحت عنوان «غذارسان رسمی حیوانات منطقه ۲۱» را دریافت کنم.

با اخذ این مجوز قانونی شاید سنگ‌اندازی‌های برخی افراد که انگشت‌شمار هم هستند، کمتر شود. در این زمینه تعامل و همکاری خوبی بین ما، هیأت‌مدیره شهرک و شورایاری محله وجود دارد و جا دارد به سبب حمایت‌هایشان از آنها تشکر کنم. در شهرک و محله‌های اطراف بالغ بر ۱۰۰ گربه وجود دارد که ما به آنها غذا می‌دهیم و اگر نیاز به درمان و عقیم‌سازی داشته باشند، کمک‌شان می‌کنیم. هم‌چنین ۳ تا ۴ سگ در این محدوده وجود دارد که در حال رفت‌وآمد هستند.»

  •  تأثیر کرونا بر روی حیوانات 

این هم‌محله‌ای فعال در زمینه حقوق حیوانات، پیرامون تغییر رفتار انسان‌ها با حیوانات در دوران کرونا بر این باور است که این شرایط نسبت به گذشته، تأثیری بر روی برخورد مردم با سگ‌ها و گربه‌ها نگذاشته است، هرچند برخی از شهروندان نگران انتقال ویروس کرونا از طریق گربه‌ها و سگ‌ها هستند: «کرونا تأثیر خاصی بر روی حیوانات نداشته است، چون آنها این ویروس را نمی‌گیرند و اگر هم در موارد نادری که اتفاق افتاده است، مبتلا شوند، آن‌ را به انسان منتقل نمی‌کنند. به‌صورت کلی ممکن است حیوانات از انسان کرونا بگیرند اما تماس داشتن با حیوانات سبب منتقل شدن این ویروس به انسان نمی‌شود. به همین دلیل اعضایی که با گروه، فعالیت و همکاری می‌کنند، ترس و نگرانی از این موضوع ندارند.

البته حساب مردم عادی از این موضوع جدا است. بسیاری از آنها شاید نگران باشند که مبادا از طریق تماس با گربه‌ها کرونا بگیرند. تنها بیماری مشترک انسان‌ها و حیوانات، بیماری‌های پوستی است. اگر حیوانات بیماری پوستی داشته باشند و به آنها دست بزنیم، بی‌شک خواهیم گرفت. اتفاقی که یک‌بار برای خودمان رخ داد. یکی از گربه‌ها بیماری پوستی داشت و این بیماری به دخترم منتقل شد. البته با پماد و چند داروی دیگر خوب شد. مثال دیگر این است که گربه‌ها ممکن است سرماخوردگی را از ما بگیرند اما اگر آنها سرما بخورند، به ما منتقل نخواهد شد.» 

  •  تأثیر مشکلات اقتصادی روی حیوانات!  

مهربانی با زبان بسته‌ها

هرچند پاندمی کرونا چندان سبب تغییر رفتار مردم نسبت به حیوانات نشده، اما مشکلات اقتصادی تأثیرگذار بوده است: «بعضی از حامیان زمانی که همه چیز ارزان‌تر بود، کمک می‌کردند اما از هنگامی که هزینه‌ها افزایش پیدا کرد و غذای سگ و گربه گران شد، کمک‌های خود را متوقف کردند و دیگر خبری از آنها نیست. برای مثال، چند وقت پیش گربه زخمی پیدا کردیم که حدود ۲ ماه در کلینیک بستری بود و هر روز باید زخم‌هایش شست‌وشو می‌شد. در مجموع حدود ۷ میلیون تومان هزینه درمان حیوان شد که با کمک همین دوستان آن را تأمین کردیم.»

  •  کرونا بازخورد رفتار انسان‌ها با طبیعت است

 این فعال محیط‌زیست امیدوار است همه‌گیری ویروس کرونا سبب شود تا رفتار انسان‌ها با طبیعت و محیط‌زیست که حیوانات نیز بخشی از آن هستند، بهتر شود: «باور دارم که ویروس کرونا و بیماری‌های نظیر آنکه هر از چندگاهی جامعه بشری را در بر می‌گیرد، بازخورد رفتار ما با طبیعت و بلاهایی است که ما بر سر آن آورده‌ایم و بخش کوچکی از آن به سوی خودمان برگشته است. اینها نشانه و هشدارهایی است که طبیعت برای ما می‌فرستد، اما متأسفانه کسانی که متوجه نیستند یا نمی‌خواهند هوشیار شوند نمی‌توان‌کاری کرد. از چنین حوادثی باید درس بگیریم و با محیط‌زیست و دیگر موجودات این کره خاکی رفتار بهتر و عاقلانه‌تری داشته باشیم.»

  •  مردم محله با حیوانات مهربان‌تر شده‌اند 

اکرم امینی از بهتر شدن رفتار مردم با حیوانات نسبت به گذشته می‌گوید: «نسبت به چند سال پیش به‌ویژه در شهرک شهرداری و محله‌های اطراف، مردم نسبت به حیوانات مهربان‌تر و دلسوزتر شده‌اند. کار خاصی انجام نمی‌دهند، اما دیگر از آن داد و بیدادها که «اینجا غذا نده» یا «گربه‌ها را اینجا جمع نکن»، نیست و بهانه‌گیری‌ها کمتر شده است. البته هنوز کسانی هستند که به حیوانات آسیب‌ می‌رسانند. برای مثال، سال گذشته یکی از گربه‌ها را با چوب زده بودند و مهره‌های کمرش را شکسته بودند. آنقدر آسیب جدی بود که نتوانستیم برایش‌کاری انجام دهیم و مجبور شدیم زبان‌بسته را بخوابانیم. منظور از خواباندن، «مرگ سبز» یا همان مرگ بدون درد است.»

  • دامپزشک هم‌محله‌ای /نگران انتقال ویروس از طریق حیوانات نباشید 

دکتر «دانیال رضایی»، دامپزشک، ساکن منطقه ۲۱ به همشهری محله می‌گوید براساس آخرین نظریه‌ها، کرونا از طریق حیوانات به انسان منتقل نمی‌شود: «براساس آخرین مقالات منتشر شده، حیوانات از جمله سگ و گربه می‌توانند از انسان کرونا بگیرند، اما نمی‌توانند این ویروس را به انسان منتقل کنند و گربه‌سانان و سگ سانان کرونای مخصوص به خود را دارند. درباره لمس کردن بدن حیوانات نیز این موضوع مانند لمس کردن سطوح است که برپایه آخرین تحقیقات، از این طریق کرونا به انسان منتقل نمی‌شود.

مگر اینکه دست آلوده با چشم و دهان تماس پیدا کند. البته همه این موارد بر مبنای آخرین مقاله‌ها و یافته‌های علمی است. اما درباره ویروس کرونا روز به روز موارد جدید و تازه‌ای مطرح می‌شود که حتی ممکن است خلاف موارد مطرح شده پیشین باشد. بنابر این با استناد به آخرین یافته‌ها مردم نباید نگرانی از بابت حیوانات داشته باشند.»

کد خبر 615181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha