کارشنان می‌گویند رقم حقیقی تلفات کرونا در هند ممکن است ۵ تا ۷ برابر ارقامی رسمی و حدود ۲.۴ میلیون مورد باشد.

iNDIA

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر در ابتدای امسال با موج مصیبت‌بار شیوع کووید-۱۹ هند را فراگرفت و گزارش‌های فراوانی از پر شدن تخت‌های بیمارستانی و کمبود اکسیژن برای بیماران در این دوره منتشر شد.

وزارت بهداشت هند مدعی است که از هنگام شروع پاندمی، فقط اندکی بیش از ۴۱۱۰۰۰ نفر جانشان را به علت کرونا از دست داده‌اند. اما کارشناسان می‌گویند این ارقام رسمی فقط بخشی از تلفات واقعی را منعکس می‌کند.

یک مقاله اخیر نوشته کریستوفر لفلر از دانشگاه کامن‌ولث ویرجینیا در آمریکا تخمین می‌زنذ که شمار تلفات کووید-۱۹ در هند از شروع پاندمی تاکنون بین ۱.۸ میلیون و ۲.۴ میلیون نفر باشد.

اگر این تخمین درست باشد، به معنای آن است که هند بالاترین میزان تلفات کووید-۱۹ در جهان را دارد. در حال حاضر، بر اساس ارقام رسمی گردآوری‌شده بوسیله دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا با بیش از ۶۰۰۰۰۰ مرگ ثبت‌شده کرونا در رده اول کشورهای جهان از این لحاظ قرار دارد.

یک بررسی دیکر بر ساس درخواست حق بیمه در ایالت تلانگانای هند نشان می‌دهد که میزان تلفات کرونا شش برابر بیشتر از ارقام رسمی است.

دولت هند این گزارش‌ها را رد کرده است و گفته است آنها بر اساس شواهد علمی نیستند.

کارشناسان می‌گویند این کم‌شماری تلفات کرونا فقط مربوط به دولت مرکزی یا یک حزب خاص نیست، بلکه تقریبا در هر سطحی از دولت بدون توجه به اینکه چه کسی عهده‌دار آن باشد، انجام می‌شود.

به گفته کارشناسان شیوه ثبت تلفات کووید-۱۹ بوسیله دولت باعث مشخص نشدن ارقام واقعی تلفات می‌شود.

نخستین مشکل این است که نظام ثبت مرگ هند حتی پیش از پاندمی کرونا دچار اشکال بوده و ارقام واقعی را به دست نمی‌داده است. علت این امر تاحدی به این دلیل است که بسیار از هندی‌ها پیش از مرگ درمان پزشکی دریافت نمی‌کنند و برای بسیاری از مرگ‌ها گواهی فوت پزشکی صادر نمی‌شود.

اما برخی از مشکلات در ثبت مرگ‌ها مختص این پاندمی است. دستورالعمل رسمی در هند اعلام می‌کند که اگر شخصی بدون آزمایش ویروس بمیرد یا با وجود داشتن علائم معمول کرونا آزمایشش منفی باشد، مرگ او باید به عنوان «مشکوک به کرونا یا با احتمال کرونا» ثبت شود.

اما به گفته مقامات در چند ایالت هند فقط افرادی که آزمایش مثبت کرونا داشته‌اند و مدت کوتاهی پس از بستری در بیمارستان با پیشرفت واضح بیماری درگذشته‌اند، به عنوان ارقام رسمی مرگ به علت کووید-۱۹ ثبت می‌شوند. در بسیاری از موارد علت مرگ افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا به کرونا درگذشته به بیماری‌های زمینه‌ای نسبت داده می‌شود و نه کووید-۱۹.

هند که اکنون عمدتا موج دوم شیوع کرونا در این کشور را گذرانده است، هنوز روزانه ۴۰۰۰۰ مورد جدید عفونت گزارش می‌کند. هند در اوج موج دوم همه‌گیری در این کشور تقریبا نیمی از کل موارد کووید-۱۹ در جهان را به خود اختصاص داده بود.

کد خبر 615056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha