شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

امروز در محله جماران نه خبری از خوشه‌های طلایی گندم است و نه از آن مزارع سرسبز و چشمنواز صیفی‌جات نشانی باقی مانده.

كوچه خسيل

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:در جماران هم مثل دیگر محله‌های شمال شهر کمتر نشانی از آن‌آبادی‌های سرسبز شمیران باقی مانده و آپارتمان‌ها کوچه به کوچه خاطرات سبز شمیران و روزگار خوش آن را بلعیده‌اند. با وجود این در جماران هنوز نشانه‌هایی از روزگار گذشته شمیران وجود دارد که ساکنان قدیمی را با خود به دوران رونق این روستای شمال شهر می‌برد.

همان روزگاری که جماران ۲ محله بالا و پایین داشت و ساکنان روستاهای اطراف، جماران بالا را با کوچه خسیل و جماران پایین را با کوچه هلستون می‌شناختند. توسعه ساخت‌وسازها به کوچه‌ها و معابر خاطره‌انگیز جماران هم رحم نکرد و امروز دیگر در دل کوچه‌های شیبدار جماران نشانی از کوچه هلستون و کوچه خسیل باقی نمانده است. اما نام کوچه‌های خسیل و هلستون هنوز هم از زبان موسفیدان جماران شنیده می‌شود و تکرار این نام‌ها مثل ماشین زمان آنها را با خود به خاطرات دور می‌برد. «علیرضا زمانی» تهران‌شناس می‌گوید: «وقتی هنوز جماران شبیه به یک روستای ییلاقی بود، در دل این محله ۲ تکیه ساخته شد؛ تکیه بالا و تکیه پایین. علاوه بر تکیه‌های معروف جماران، نام متفاوت ۲ کوچه میان اهالی جماران و ساکنان روستاهای اطراف معروف بود.

آنقدر که ساکنان روستاهای اطراف جماران، جماران بالا را با کوچه خسیل و جماران پایین را با کوچه هلستون می‌شناختند. با توسعه ساخت‌وسازها، کوچه‌های خسیل و هلستون که روزگاری در نشانی دادن‌های اهالی نقشی پررنگ داشتند هم مثل بسیاری از خانه‌های روستایی جماران از میان رفتند و حالا دیگر تنها نامی از آنها در ذهن موسفیدان جماران باقی مانده است.  

کد خبر 614376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha