روزهای سخت سیستان و بلوچستان، خواب خیّران و فعالان اجتماعی پهنه شمال تهران را هم آشفته کرده است.

خيريه

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی :  خیریه‌هایی که در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی و درمانی و... در مناطق مختلف شهر فعال بودند و با شیوع کرونا برای پیشگیری از شیوع این ویروس قدم پیش گذاشتند. خیریه‌ها و مؤسسات مردم‌نهاد پهنه شمال این روزها کمک‌های خود را برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا به سیستان و بلوچستان ارسال می‌کنند؛ کمک‌هایی که به همت خیّران و مردم این مناطق جمع‌آوری شده است. خیریه سپاس لحظه حال و خیریه ایران‌زمین ۲ مؤسسه مردم‌نهاد و خیریه‌ای هستند که به نمایندگی از خیّران پهنه شمال به کمک مردم شهرها و روستاهای قرمز این استان می‌روند.  

مددکاران خیریه «ایران‌زمین» سال‌هاست توجه خیّران را از گوشه و کنار تهران و البته دیگر شهرهای کشور به روستاهای محروم جلب می‌کنند؛ از ساخت مدرسه و کمک به ساخت خانه برای نیازمندان تا فعالیت در زمینه اشتغال و کارآفرینی و... 
خیریه ایران‌زمین یکی از خیریه‌هایی است که این روزها برای کمک به بیماران مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان تلاش می‌کند.

«زهرا مشتاق» نماینده خیریه ایران زمین می‌گوید: «بازوی راست ما در این خیریه افرادی هستند که بخشی از درآمد و حتی ثروت و سرمایه خود را برای کمک به محرومان در نظر می‌گیرند. طبیعی است که شمار زیادی از این خیّران از اهالی شمال تهران هستند. اوضاع اقتصادی سال‌های اخیر زندگی اغلب مردم را تحت تأثیر قرار داده. با این حال خیّران و نیکوکارانی که با ما همکاری می‌کنند در این طوفان‌ها دست دیگران را هم گرفته‌اند و برای‌ آبادانی مردم مناطق محروم چیزی کم نمی‌گذارند.»
فعالیت این خیّران در سیستان و بلوچستان تا یک ماه پیش به کمک برای بهبود کیفیت زندگی مربوط می‌شد. از تحصیل و درمان تا کمک به ایجاد اشتغال در این مناطق. مشتاق می‌گوید: «گرچه سیستان و بلوچستان مشکلات زیادی در زیرساخت‌ها دارد اما این روزها رسیدگی فوری به بهداشت این منطقه در اولویت است. به کمک خیّران تعدادی کپسول اکسیژن به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان و ماسک و اقلام بهداشتی تهیه کرده‌ایم تا به مردم این منطقه برسانیم. این تجهیزات را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مراکز بهداشت می‌سپاریم.»

  • حل بحران کرونا
دست به دست هم می‌دهیم
زهرا مشتاق/نماینده خیریه ایران زمین

«سپاس لحظه حال» خیریه دیگری است که در پهنه شمال تهران فعالیت می‌کند و این روزها به کمک روستاهای محروم سیستان و بلوچستان شتافته است. این خیریه تهیه ماسک برای روستاهای بم‌پور و کنارک و ایرانشهر را برعهده گرفته است. تأمین هزینه به کمک خیّران برای خرید کپسول و تجهیزات مورد نیاز دیگر هم از اقدامات این مؤسسه خیریه است. «شقایق حبیب‌فرعی» مدیر دپارتمان مسئولیت اجتماعی مؤسسه خیریه سپاس لحظه حال می‌گوید: «فعالیت‌های خیریه ما در سیستان و بلوچستان از سیل سال گذشته آغاز شد. تأمین ۷۰۰ بسته معیشتی برای خانواده‌های نیازمند از نخستین قدم‌هایی بود که توسط این خیریه برداشته شد. در حال حاضر هم علاوه بر تأمین ماسک، بسته‌های معیشتی را به دست نیازمندان این روستاها می‌رسانیم.»
حبیب‌فرعی از کمک‌های داوطلبانه معتمدانی می‌گوید که در استان سیستان و بلوچستان نیاز به نیروی انسانی این مؤسسه را برطرف می‌کنند. همچنین همراهی انجمن‌های مردم‌نهاد دیگر با هلال‌احمر برای هدفمندتر شدن کمک‌های خیّران: «در سال‌های اخیر هلال‌احمر برای هدفمند کردن کمک‌های داوطلبانه و خیریه‌ها، تعامل ایجاد کرده است. این تعامل کمک زیادی به استفاده بیشتر از ظرفیت‌ها شده است. نمونه این هماهنگی‌ها را می‌توان در بحران کرونا در سیستان و بلوچستان دید. مناطق مختلف این استان بین خیریه‌ها تقسیم شده و با این تقسیم کار، کمک‌ها عادلانه‌تر به دست نیازمندان می‌رسد.»

دست به دست هم می‌دهیم
شقایق حبیب‌فرعی/عضو مؤسسه خیریه سپاس لحظه حال


خیریه «دهش‌پور» دیگر خیریه پهنه شمال است که کمک‌های خیّرانش را راهی سیستان و بلوچستان کرده است. خیریه بهنام دهش‌پور فعالیت‌های تخصصی در حوزه کمک به بیماران مبتلا به سرطان انجام می‌دهد. با وجود این به گفته نماینده این خیریه، به دلیل بحرانی شدن وضعیت کرونا در جنوب کشور، خیریه دهش‌پور هم برای جمع‌آوری و ارسال کمک به تعدادی از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان اعلام آمادگی کرده است. تأمین کپسول اکسیژن و ماسک و اقلام بهداشتی از مهم‌ترین نیازهای این روزها در این استان است که به همت خیّران تأمین می‌شود.  

  • گفت‌وگو با رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر /خیریه‌های شمال تهران، پیشرو در کمک‌رسانی
دست به دست هم می‌دهیم
محمد نصیری /رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر

بحرانی شدن شرایط کرونا در سیستان و بلوچستان، نهادهای داوطلبی و امدادی شهر را برای کمک به مردم این استان بسیج کرده است. جمعیت هلال‌احمر سردمدار و هماهنگ‌کننده این کمک‌ها و فعالیت خیّران در سیستان و بلوچستان است. «محمد نصیری» رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «با شیوع کرونای جهش یافته در سیستان و بلوچستان تصمیم گرفتیم از خیریه‌ها و مؤسسات مردم‌نهاد برای حضور در این استان کمک بگیریم. در پهنه شمال تهران خیّران و خیریه‌های مختلفی برای کمک اعلام آمادگی کردند. از جمله خیریه‌های ایران‌زمین و سپاس لحظه حال. در بحران سیستان و بلوچستان حتی خیریه‌هایی پای کارآمدند که فعالیت مستقیمی در محرومیت‌زدایی نداشتند و در حوزه‌های تخصصی فعالیت می‌کردند. مثل خیریه بهنام دهش‌پور که در حوزه بیماران مبتلا به سرطان فعالیت می‌کند. شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز یا نارنجی قرار دارند شناسایی شدند و نیازسنجی‌ها برای کمک به این مناطق انجام شده است.» 
اکنون ۱۲ شهرستان سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند. قریب به ۳۰ مؤسسه خیریه برای کمک به سیستان و بلوچستان اعلام آمادگی کرده‌اند. نصیری می‌گوید: «علاوه بر کمک‌هایی که مؤسسات و مراکز خیریه انجام می‌دهند، هلال‌احمر هم از طریق کمک‌های مردمی بخشی از نیازهای موجود در این مناطق را تأمین می‌کند. این روزها مهم‌ترین نیازهای این مناطق نیاز به کپسول اکسیژن است و ماسک و صابون و وسایل بهداشتی.

در کنار این موضوع ما گرم‌ترین و خشک‌ترین روزهای سال در این استان را از سر می‌گذرانیم و به همین دلیل برای اجرای طرح ملی نذر آب هم در این استان آماده می‌شویم. با توجه به ظرفیتی که در شمال تهران برای کمک داوطلبانه وجود دارد، فکر می‌کنم خیّران و نیکوکاران این محدوده در کمک به مقابله با بحران کرونا در سیستان و بلوچستان مثل همیشه در کنار ما باشند.»  خیّران و علاقه‌مندان به کمک به مردم روستاها و مناطق محروم سیستان و بلوچستان می‌توانند کمک‌های خود را از طریق هلال‌احمر به روستاهای محروم برسانند.

کد خبر 614373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha