معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: نظارت نکردن بعد از پرداخت وام ازدواج باعث شده است در چند سال اخیر ازدواج و طلاق صوری داشته باشیم.

مراسم ازدواج

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره آمار ازدواج گفت: در پایان سال ۱۳۹۸ آمار ازدواج زوجین در کشور ۸ سال کاهشی بود.

وی ادامه داد: در پایان سال ۹۹ با وجود کرونا بعد از ۱۷ سال، تقریبا حدود ۵ درصد آمار ثبت ازدواج در کشور افزایش پیدا کرد. افزایش چشمگیر ثبت ازدواج اتفاق بسیار خوبی بود اما در مقابل کاهش جمعیت و مشکلات عدم تعادل جنسیتی در بحث ازدواج را داریم. 

تندگویان افزود: با وجود مشکلات اقتصادی که کرونا در زندگی بسیاری از افراد تاثیر گذاشته است، ولی به هرحال شاهد افزایش ۵ درصدی ازدواج در پایان سال ۹۹ بودیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره پرداخت وام ازدواج گفت: به علت بالا بودن رقم وام، این هشدار را بارها به مجلس دادیم که در تدوین بودجه در کنار اینکه ارقام افزایش پیدا می‌کند، یک دستورالعمل مشخصی برای نظارت بر وام‌گیرندگان نیز در نظر بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: به هرمقداری که رقم وام افزایش یابد و امتیاز بزرگ‌تر شود، امکان خرید و فروش و سوءاستفاده هم بیشتر می‌شود. قانون‌گذار و دستگاهی که وام را پرداخت می‌کند باید دستورالعمل خاصی برای نظارت قرار دهند. قبل از دریافت وام نباید سد جدیدی برای زوجین ایجاد شود.

تندگویان در ادامه بیان کرد: بعد از دریافت وام باید نظارت صورت گیرد که وام به خود زوجین تعلق پیدا کرده است یا خیر. حتما باید وام برای امر ازدواج مانند خرید جهیزیه، پول رهن خانه، خرج مراسمات عروسی و.. خرج شود. زمانی که نظارت وجود نداشته باشد ممکن است خرید و فروش وام صورت گیرد و این عدم نظارت باعث شده است که در چند سال اخیر ازدواج و طلاق صوری داشته باشیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در مجموع، وام‌ها باید تبدیل به یک مشوق بلند مدت برای جوانان در راستای خانواده مناسب و زندگی درست شود.

لزوم در نظر گرفتن تسهیلات برای فرزندآوری 

وی تاکید کرد: به نظر من زمانی که خانواده ایرانی صاحب ۴ فرزند است باید مادام‌العمر از پرداخت مالیات و عوارض معاف شود. حتی باید خانه رایگان در اختیار این افراد قرار داده شود. اگر فرد حقوق‌بگیر چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی باشد باید یک مبلغ معینی به عنوان افزایش حقوق مادام‌العمر داشته باشد، این امر تاثیرگذار و مشوق جدی می‌تواند برای جوانان باشد.

تندگویان تصریح کرد: حق عائله‌مندی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی داده شود. برای مثال اگر فرد بداند در صورتی که ۴ فرزند داشته باشد مادام‌العمر به به حقوقش ۶-۵ میلیون به افزوده می‌شود، متوجه می‌شود که دولت فکری در همه مراحل مختلف زندگی برای فرزند او کرده است. با پرداخت وام ۲۰ میلیونی برای فرزند، حداقل نیازهایش برآورده نمی‌شود و بدهکار بانک هم می‌شود.

بیشترین و کمترین میزان طلاق در این استان‌ها

تندگویان ادامه داد: در بحث طلاق بیشترین آمار را در استان زنجان، مرکزی و البرز داریم و کمترین میزان آمار طلاق دراستان سیستان و بلوچستان و بعد استان‌های کرمانشاه و هرمزگان است.

این مسئول در پایان گفت: استان سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته حدود ۱۱ درصد کاهش طلاق داشت. شاید یکی از علت‌های کاهش طلاق دارا بودن ۹-۸ مراکز فعال مشاوره قبل از ازدواج و همکاری و هماهنگی نهادها باشد. این استان از نظر برگزاری جلسات ستادهای ساماندهی در امور جوانان و همکاری نهادها در امور جوانان در استان، رتبه سوم را دارد.
 

کد خبر 614337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha