یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: نبود یک نظام مدیریتی صحیح که بتواند جهت یابی لازم و استفاده بهینه از منابع کشور را انجام دهد مهم‌ترین چالش پیش روی کشورهای در حال توسعه است.

دکتر محمد باقر قالیباف در چهاردهمین کنفرانس و جایزه بین‌المللی سازمان کیفیت آسیا و اقیانوسیه و نهمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت با تبریک هفته دولت گفت: مدیریت برای همه کشورها و از جمله کشور ما از مهم‌ترین موضوعات است و فکر می‌کنم در دنیای امروز قبل از این که موضوع تقابل و تعامل مطرح باشد، بیش از هر زمان دیگری در همه عرصه‌های بین‌المللی، اقتصادی و فرهنگی موضوع رقابت مطرح است.

به گزارش روابط عمومی‌شهرداری تهران، وی با تاکید بر این که در بحث رقابت مهم‌ترین مزیت نیروی انسانی است، افزود: امروز مهم‌ترین منبع قدرت فکر، ایده و خلاقیت است که می‌تواند تاثیر جدی در عرصه رقابت داشته باشد، البته تفکر و خلاقیتی که بر بستر زمان حرکت کند.

قالیباف، زمان را مهم‌ترین سرمایه هر جامعه و انسان دانست و خاطر نشان کرد: اگر زمان از دست برود به هیچ عنوان جبران نمی‌شود که متاسفانه در جامعه ما نیز کمتر به آن توجه می‌شود.

وی گفت: داشتن درک دقیق و عمیق از تحولات جهانی، تعریف درست از تغییرات و پذیرفتن آنها و تدبیر صحیح برای ورود به تغییرات جهانی که ملزم به بومی سازی و درک درست است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، البته در این میان مهم‌ترین چالش زمان است. چرا که اگر افراد تغییر را نپذیرند یا با تاخیر بپذیرند و تدبیر برای تغییر با تاخیر صورت گیرد باز هم موفق نبوده‌ایم.

شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: باور دارم با شرایطی که در کشور ما وجود دارد ، دولت باید توسعه را مدیریت کند البته با الزامات و باید و نبایدهایی ، چرا که بیشتر ظرفیت ها برای تحول جدی و رفتن به سوی توسعه، مانند نیروی انسانی و ساختار در دست دولت است و در این میان نقش محوری مدیران بسیار کلیدی و مهم است.

وی با تاکید بر این که مدیران باید در کنار آرمان گرا بودن، واقع گرا نیز باشند گفت: اگر آرمان‌گرایی بدون واقع‌بینی و واقع بینی بدون آرمان گرایی وجود داشته باشد ، از مسیر و اهداف نظام و کشور دور شده و نمی‌توان مصالح کشور را پیش برد.

قالیباف با بیان این که برای توسعه به برنامه ریزی درست و نظام کارآمد نیاز داریم ، افزود : به نظر من برای داشتن یک نظام کارآمد باید میان ورودی‌های سیستم که نیازهای ما هستند و خروجی‌های سیستم که سیاست‌های ماست تعادل برقرار باشد و در غیر این صورت نظام کارآمدی در عرصه مدیریتی نخواهیم داشت.

شهردار تهران با اشاره به این که امروز انسان مهمترین عنصر در همه عرصه‌هاست اظهار کرد: اگر در کشوری با وجود داشتن همه منابع لازم، منابع انسانی و در راس آن مدیران آگاه و هوشمند که درک عمیق از شرایط دارند، وجود نداشته باشد مجموعه به سمت سعادت و تامین درست نیازهای مادی و معنوی نمی‌رود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در گذشته این گونه مطرح می‌شد که منابع اقتصادی مهمترین مشکل ماست، اما شرایط به گونه‌ای تغییر یافت که اگر درآمدها به هر دلیلی بالا رفت، چالش‌ها از بین نرفتند، پس این امر نشان می‌دهد که مدیریت مهم‌ترین عنصر هر جامعه در همه عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، تجارت و سیاسی است و ما باید با توجه بیشتر به این موضوع کلیدی، دین خود را نسبت به امام(ره)، انقلاب و مردم ادا کنیم.

چهاردهمین  کنفرانس و جایزه بین المللی سازمان کیفیت آسیا و اقیانوسیه و نهمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت، از دوم تا چهارم شهریور با حضور 57 سازمان از 26 کشور جهان در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.[همایش بین‌المللی کیفیت آسیا و اقیانوسیه در تهران]

کد خبر 61426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز