دراین شرایط بد اقتصادی یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین فعالیت‌های اجتماعی ایجاد اشتغال یا کمک به راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک و خانگی است.

بانوان کهف

همشهری آنلاین _  مهدی اسماعیل پور:  کاری که گروه جهادی «بانوان کهف» در محله «وردآورد» انجام می‌دهند. این گروه جهادی کاملاً زنانه، علاوه بر ایجاد اشتغال و کمک به راه‌اندازی کسب و کار از طریق اعطای وام، در زمینه آموزش نیز فعال است و تلاش می‌کند تا با مهارت‌آموزی به بانوان محله، شانس آنها را برای حضور در بازار کسب و کار و پیدا کردن یک شغل مناسب، افزایش دهد. در ادامه با این گروه فعال محلی و فعالیت‌هایش بیشتر آشنا می‌شویم.

  • اشتغالزایی برای ۵۰ بانوی وردآوردی

گروه جهادی کهف در محله وردآورد سال‌ها است که در زمینه اشتغالزایی برای بانوان فعالیت می‌کند و تاکنون برای ده‌ها نفر از محله ایجاد شغل کرده است. هم‌چنین این گروه جهادی برای اعطای راه‌اندازی کسب‌وکار و ایجاد شغل وام‌هایی به افراد متقاضی می‌دهد. «فاطمه دولابی»، فرمانده پایگاه بسیج «شهید یزدی» ورد آورد، مدیریت گروه جهادی بانوان کهف را برعهده دارد و این گروه را تشکیل داده است. دولابی متولد سال ۱۳۶۷ در محله وردآورد است. او درباره گروه جهادی به همشهری محله می‌گوید: «گروه جهادی کهف حدود ۳۰ سال قدمت و سابقه دارد، اما از ۴ سال پیش که آن را ثبت کرده‌ایم به‌صورت رسمی فعالیت می‌کند. تعداد اعضای اصلی و ثابت گروه ۲۵ نفر است، همچنین افراد دیگری نیز با ما همکاری دارند.

علاوه بر این خیّرانی هم در تهران و کرج و شهرهای دیگر هستند که در زمینه‌های مختلف مانند اشتغالزایی، اعطای وام اشتغال و تهیه جهیزیه و هزینه درمان به گروه جهادی کهف کمک می‌کنند. ۵ تولیدی لباس و البسه در زمینه اشتغالزایی با گروه جهادی ما همکاری دارند و روی هم برای بیش از ۵۰ نفر از بانوان وردآوردی به‌صورت مستقیم در این مراکز شغل ایجاد کرده‌ایم. علاوه بر تولید لباس در زمینه «نمدبافی» و «چرم‌دوزی» و دیگر شاخه‌های صنایع‌دستی نیز کارآفرینی شده است.» مدیر گروه جهادی کهف تأکید می‌کند بانوانی که برای آنها اشتغالزایی شده است لزوماً سرپرست خانوار نیستند: «برای ایجاد اشتغال حتماً نباید بانوان، سرپرست خانوار باشند. در بین آنها، زنان خانه‌دار یا مجردی هم هستند که مشکل مالی دارند یا به دنبال یک فضای کار سالم و مناسب می‌گشتند تا به اقتصاد خانواده کمک کنند.»

کارآفرینی به سبک بـانوان کهف

  • دوره‌های آموزشی رایگان

این گروه جهادی علاوه بر موضوع اشتغالزایی در زمینه آموزش و مهارت‌آموزی نیز فعالیت‌هایی دارد. در واقع شرایطی فراهم شده است تا این بانوان به جای گرفتن ماهی، خودشان ماهیگیری کنند. فاطمه دولابی در این‌باره می‌گوید: «علاوه بر ایجاد اشتغال، یکی دیگر از برنامه‌های ما آموزش و مهارت‌آموزی برای بانوان است. با مهارت‌آموزی و یاد گرفتن هنرها و مهارت‌هایی چون خیاطی و چرم‌دوزی هم شانس بانوان برای پیدا کردن کار افزایش پیدا می‌کند و هم می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند. علاوه بر این، با مهارت‌آموزی و یاد گرفتن یک حرفه، این فرصت و شرایط برای آنها فراهم می‌شود که برای خود کسب وکاری راه‌اندازی کنند. کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی ما با هزینه و شهریه‌ای بسیار اندک برگزار می‌شود. البته برای کسانی که مشکل مالی دارند و توانایی پرداخت همین مقدار شهریه را هم ندارند، گذراندن این دوره کاملاً رایگان است. در این زمینه چند کارگاه و آموزشگاه خیاطی با گروه جهادی کهف همکاری دارند. بانوانی که آموزش می‌بینند هم می‌توانند برای خودشان کار کنند و هم این فرصت برای آنها فراهم می‌شود که با این تولیدی‌ها و آموزشگاه‌ها همکاری داشته باشند.»

کارآفرینی به سبک بـانوان کهف

  • اعطای وام برای راه‌اندازی کسب و کار

سومین بخش از فعالیت گروه جهادی در زمینه اشتغالزایی، اعطای وام به کسانی است که قصد راه‌اندازی کسب وکاری را دارند. این بخش دیگر تنها شامل بانوان نمی‌شود و آقایان هم می‌توانند از صندوق «مرد یار» وام ایجاد اشتغال دریافت کنند. دولابی درباره پرداخت وام برای ایجاد اشتغال هم می‌گوید: «در این صندوق ۶۰ عضو داریم که هرکدام ماهانه ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند که جمع مبلغ دریافتی ۹ میلیون تومان می‌شود. این مبلغ هر ماه بین ۳ نفر از اعضا تقسیم می‌شود.

کسانی که عضو این صندوق هستند، علاوه بر این صاحب امتیاز نیز می‌شوند. کسانی که این امتیاز را کسب می‌کنند می‌توانند از امتیاز وام اشتغالزایی هم استفاده کنند. مبلغ این وام با توجه به نوع کسب وکاری که می‌خواهند راه‌اندازی کنند، از ۱۵ میلیون تومان آغاز می‌شود. با توجه به تعداد بالای متقاضیان، اختصاص این وام بر اساس اولویت و طرحی است که افراد ارائه می‌کنند. برای مثال، یک نفر وامی می‌خواست تا «تراکتور» بخرد و با آن کار کند. دیگری می‌خواست تولیدی لباس راه‌اندازی کند و نفر دیگر قصد داشت مغازه اگزوزسازی به راه بیندازد. علاوه بر اینها یک وام اشتغالزایی و راه‌اندازی کسب و کار نیز در روستاها داریم. در این بخش به کسانی که می‌خواهند در روستاها کارهایی مانند پرورش «قارچ» و یا پرورش «شترمرغ» راه‌اندازی کنند، پس از بررسی طرح، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام داده می‌شود. البته تاکنون تنها یک نفر برای پرورش قارچ در روستا درخواست دریافت این وام را داشته است.»

کارآفرینی به سبک بـانوان کهف
رقیه‌السادات موسوی/ مربی خیاطی
  •  آموزش خیاطی  به ۱۰۰ نفر

«رقیه‌السادات موسوی» که در زمینه آموزش و کارآفرینی با گروه جهادی بانوان کهف همکاری می‌کند درباره شیوه آشنایی و همکاری‌اش با این گروه جهادی محله می‌گوید: «از سال ۱۳۷۱ ساکن محله وردآورد هستم و در رفت و آمدهایی که با همسایه‌ها و دوستان داشتم با گروه جهادی کهف آشنا شدم. به من پیشنهاد همکاری دادند و با توجه به علاقه‌ای که به این فعالیت‌ها داشتم این پیشنهاد را با کمال میل پذیرفتم و تا امروز حدود ۸ سال است که از همکاری ما می‌گذرد. در این چند سال به ۱۰۰ نفر از بانوان، خیاطی آموزش دادم که بعضی از آنها برای خودشان کسب و کارهایی راه انداختند و بعضی هم در کارگاه ماندند و در انجام سفارش‌هایی که برای دوخت ودوز لباس می‌گیرم، به من کمک کردند. اکنون حدود ۲۰ نفر از بانوان در کارگاه خیاطی من مشغول به کار هستند.»

او بر این باور است که خانم‌ها همین که خیاطی یاد بگیرند، حتی اگر در بیرون از خانه هم کار نکنند، باز می‌توانند به اقتصاد خانواده کمک کنند: «بخشی از هزینه‌های خانواده به خرید یا تعمیر لباس و وسایل پارچه‌ای مربوط می‌شود. اکنون اگر خانمی خیاطی یاد بگیرد می‌تواند لباس‌های مورد نیاز خود و اعضای خانواده را بدوزد و تعمیرات آنها را انجام دهد و مبلغ قابل توجهی در هزینه خانواده صرفه‌جویی کند و حتماً لازم نیست تا برای دیگران لباس بدوزد و کار انجام دهد. علاقه زیادی دارم تا به خانم‌ها آموزش خیاطی بدهم و همواره مشتری‌های خود را تشویق می‌کنم که خیاطی یاد بگیرند. یادگیری خیاطی به تحصیلات یا داشتن نیاز مالی ربطی ندارد. در بین شاگردانم خانم‌های تحصیلکرده بسیاری وجود دارند.»

کد خبر 613605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha