همشهری آنلاین: رئیس جمهور و اعضای هیات دولت، شنبه (۲ شهریور) در هفته دولت با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، پرکاری و نشاط خدمت به مردم ـ برجسته کردن شعارها و گفتمان امام و انقلاب ـ و "انس با مردم و روحیه مردمی" را سه خصوصیت بسیار با ارزش دولت نهم خواندند و تأکید کردند: دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت است و همه برنامه ریزی ها و تلاشها باید با این جهت گیری انجام شود.

ایشان شهیدان رجایی و باهنر را مظهر علم و عمل بر شمردند و با گرامیداشت یاد رئیس جمهور و نخست وزیر شهید افزودند: ارزشهای این دو شهید بزرگوار باید در نگاه مسئولان و رفتار عمومی آنان تجلی یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تبیین خصوصیات ممتاز دولت نهم تصریح کردند: قدردانی از دولت به علت برخورداری از خصوصیات ممتازی است که در منطق اسلامی، معیار واقعی تشخّص و شرافت محسوب می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین اولین خصوصیت برجسته دولت نهم، کابینه آقای احمدی نژاد را دولت کار و اقدام خواندند و افزودند: انرژی، تحرک، نشاط کار و جدیت در خدمت به مردم، ویژگی بسیار با ارزش و مستمر دولت است که پس از سه سال همچنان برجسته است و سفرهای استانی یکی از نمودهای آن بشمار می‌رود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انطباق شعارها و گفتمان دولت را با شعارها و گفتمان امام و انقلاب دومین خصوصیت بسیار با ارزش دولت دانستند و افزودند: زنده کردن و بازسازی برخی خصوصیات جوهری انقلاب و منطق امام ـ و مقابله با کسانی که می‌خواستند این ارزشها و مفاهیم اساسی را منسوخ کنند از خصوصیات بسیار برجسته این دولت است.

ایشان در همین زمینه خاطر نشان کردند: عدالتخواهی حقیقی و استکبار ستیزی از جمله شعارهای انقلابی دولت است و هر کس که پیشرفت کشور را با هدایت انقلاب متصور می‌داند، قدردان این ویژگی است.

رهبر انقلاب اسلامی اعاده "عزت ملی و استقلال حقیقی" را از اقدامات تحسین برانگیز دولت بر شمردند و افزودند: اعتقاد و افتخار به عزت و هویت ملی مبنای استقلال حقیقی هر ملت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی که در گذشته درمقابل بیگانگان زیاده خواه، احساس انفعال و شرمندگی می‌کردند افزودند: این دولت، در تعاملات جهانی وفاداری به گفتمان انقلاب را افتخار خود می‌داند و روند بسیار خطرناک غربزدگی و گرایشهای سکولاریستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مدیریتی کشور بود، سد کرده است.

ایشان پایداری در موضوع انرژی هسته‌ای را یکی از مظاهر دفاع از هویت ملی خواندند و افزودند: برخی کشورهای زورگو و پر رو و دنباله های بی ارزش آنان می‌خواستند حرف خود را در مقابل ملت ایران به کرسی بنشانند اما ملت، شخص رئیس جمهور و دولت در مقابل افزون طلبی‌ها ایستادند و جلو رفتند.

رهبر انقلاب اسلامی جرأت در ایجاد تحول، شجاعت تصمیم گیری برای حل مشکلات بزرگ ـ و جرأت مقابله با فساد را از جمله نمودهای مهم گفتمان انقلابی دولت خواندند و افزودند: قلع و قمع اژدهای هفت سر فساد بسیار سخت است البته اکنون نیز این هدف محقق نشده اما جرأت مقابله با آن در این دولت، کاملاً مشهود و محسوس است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خارج شدن از حالت انفعال و گرفتن روحیه تهاجمی در مقابل زورگویان جهانی را از جلوه‌های وفاداری دولت به شعار و گفتمان انقلاب اسلامی دانستند و خاطر نشان کردند: استکبار دارای نقاط ضعف فراوانی است که باید با برجسته کردن آنها، زورگویان جهانی را به انفعال و پاسخ گویی انداخت و این دولت دارای چنین روحیه‌ای است.

رهبر انقلاب اسلامی مردمی بودن را سومین خصوصیت ممتاز دولت دانستند و افزودند: شرافت شما در همسطح بودن با ملت ـ ساده زیستی و تماس و انس مستمر با مردم است و تجلی عملی این خصوصیات در رفتار رئیس جمهور و هیأت دولت باعث جلب اعتماد بیشتر مردم و ریشه کن شدن بلای اسراف و اشرافی گری می‌شود. ایشان حمایت از دولتها را مشی حضرت امام و رهبری انقلاب خواندند و خاطر نشان کردند: قوه مجریه  بار عمده مدیریت کشور را بر عهده دارد و بهمین علت دولتهای قبلی نیز مورد حمایت بوده اند اما خصوصیات دولت فعلی، باعث می‌شود که  حمایت گرمتری از آن بشود و دلگرمی بیشتری درباره اقدامات آن وجود داشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی حمایت از دولت را به معنای چشم بستن بر ضعفهای آن ندانستند و افزودند: البته کارهایی وجود دارد که دولت باید تدبیر کند یا انجام دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، در تشریح مطالبات و توقعات خود از دولت، رعایت قانون را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: وقتی قانونی با سازوکار قانون اساسی در مجلس و شورای نگهبان تصویب شد، باید تا مادامی که تغییر نکرده حتماً به آن عمل شود.

ایشان خاطر نشان کردند: ممکن است دولت، روال تصویب یک قانون ابلاغ شده را صحیح نداند اما متصدی این مسئله، قوه مجریه نیست و دولت حتی اگر معتقد به ضعف یک قانون بود باید به آن عمل کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نظارت مستمر بر زیر مجموعه‌ها را بسیار مهم و موجب رفع موانع احتمالی و پیشرفت کارها دانستند و افزودند: رئیس جمهور نیز بر عملکرد وزرا نظارت کند البته این مسئله نباید با استقلال کار وزیران منافات پیدا کند چرا که اعضای دولت از مجلس رأی گرفته اند و در حوزه کار خود، استقلال دارند.

رهبر انقلاب، پیگیری جدی مصوبات و وعده‌های داده شده به مردم را از دیگر توقعات مورد انتظار از دولت برشمردند و افزودند: مردم معتقدند دولت نهم، مردمی است و از جنس خودشان است، این امتیاز توقع مردم را بالا می‌بَرَد بنابراین اگر در جایی، عمل به وعده‌ای با مشکل روبروست، به صراحت با مردم در میان بگذارید.

ایشان، تعامل با قوای مقننه و قضائیه و تعامل نظام مند با نخبگان را از دیگران ضروریات کار دولت دانستند و افزودند: باید از دیدگاههای اصلاحی نخبگان و ظرفیت همه نیروها استفاده کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، اطلاع رسانی هنرمندانه و صحیح از فعالیتهای هیأت دولت را ضروری خواندند و افزودند: باید با برنامه‌سازی هنرمندانه، گزارش کار دولت را به اطلاع مردم رساند.
ایشان، دولت را به توجه مستمر به مستحکم کردن پایه‌های علم و فناوری توصیه کردند و افزودند: مقوله فرهنگ نیز بسیار مهم است و باید همواره در بالاترین سطح به آن توجه داشت.

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای در مرزبندی انتقاد و تخریب خاطر نشان کردند انتقاد، ارزش‌یابی منصفانه و کارشناسانه است که با نظر خیرخواهی انجام می‌شود و در آن نقاط مثبت و منفی در کنار هم مورد توجه قرار می گیرد و دولت باید با سعه صدر از این انتقادها استقبال کند، آنها را با گوش جان بشنود و با بررسی و توجه کافی و کامل، به انتقادهای صحیح عمل نماید.

ایشان انتقاد را خدمت و تخریب را خیانت به نظام و کشور دانستند و با ابراز تأسف شدید از تخریب دولت نهم تحت عنوان انتقاد افزودند: انکار امتیازات و نقاط مثبت، برجسته کردن ضعفها، و بدگویی مستمر، تخریب است نه انتقاد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دولت را به پذیرش انتقادهای دلسوزانه و صحیح توصیه مؤکد کردند و با اشاره به اقدامات تخریبی برخی افراد در تبدیل نقاط قوت دولت به نقاط ضعف خاطر نشان کردند: زبان دولت در موضوع هسته‌ای، زبان عزت و اقتدار ملی است اما برخی چون فلان دولت زیاده خواه از موضع هسته‌ایِ عزتمند دولت ایران خوشش نمی‌آید این مواضع صحیح را هدف تخریب قرار می‌دهند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به افزایش انتقاد تخریب دولتها در سال آخر دوره اول فعالیت آنها افزودند: البته این دولت، بیشتر مورد هجوم تخریبی قرار دارد و دو جریان داخلی و خارجی آن را می‌کوبند.

ایشان هجوم رسانه‌های بیگانه به دولت نهم را به جنگ احزاب تشبیه کردند و افزودند: دولت نهم به این علت، هدف حملات بیوقفه،‌ قرار دارد که گفتمان آن،‌گفتمان امام و انقلاب است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انگیزه‌های متفاوت طیف وسیعی که به تخریب دولت مشغول است افزودند: برخی از این افراد مغرض نیستند بلکه کم اطلاع یا بی‌اطلاع هستند،‌ برخی هم غرضهای شخصی و سطحی دارند، اما بعضی، یا از اول امام را قبول نداشته‌اند و یا در وسط راه با انقلاب دچار مشکل شده‌اند، بهمین علت با غرضهای عمقی و کینه امام، به تخریب دولت نهم مشغولند.

ایشان بار دیگر لزوم توجه دولت به انتقادهای کارشناسانه را خاطرنشان کردند و افزودند: البته دولت هم باید با دوری از مواضع تهمت آفرین، به تخریب کنندگان بهانه ندهد و مانع برخی جنجال آفرینی‌ها شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظ و تقویت روحیه کار و تلاش،‌ اولویت دادن به طرح ها و کارهای نیمه تمام و شکوفا شدن نتایج این طرحها در زندگی مردم را مهم دانستند و تأکید کردند دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت است و برنامه ریزیها و تلاشهای همه مسئولان باید در جهت ایجاد جهشی بزرگ در روند پیشرفت کشور و عدالت گستری وسیع،‌ صورت گیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه ای، معنویت و عقلانیت را لازمه تحقق عدالت خواندند و افزودند: اگر بخواهیم ایران عزیز ما الگوی دیگران شود باید پیشرفت و عدالت را بموازات هم مورد توجه کامل قرار دهیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سند چشم انداز 20 ساله را "نقشة راه حقیقی پیشرفت" کشور دانستند و نظارت بر برنامه ها و جهت گیری های سازمانها و دستگاهها را برای تشخیص انطباق آنها با سند چشم انداز و رصد میزان تحقق اهداف این سند، کاملاً ضروری خواندند.

رهبر انقلاب اسلامی، اجرای صحیح و کامل سیاستهای اصل 44 را زمینه ساز تحولی همه جانبه برشمردند و پیگیری جدی این سیاست‌ها را خواستار شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طرح تحول اقتصادی را از کارهای بزرگ دولت نهم خواندند و با قابل قبول خواندن سرفصلهای این طرح عظیم افزودند: این کار بسیار مهم حتماً انجام شود اما در این روند باید از هرگونه شتابزدگی مطلقاً پرهیز کرد.

ایشان خاطر نشان کردند اجرای خوب این طرح، قدم بزرگی در پیشرفت کشور است اما اجرای شتاب زده آن، خطرها و ضررهایی بدنبال می‌آورد بنابراین باید با بررسی چشم اندازها و پیامدها، و تدبیر کردن راههای جلوگیری یا کنترل تبعات منفی، این جراحی بزرگ را بسلامت انجام داد.

ایشان در زمینه طرح تحول اقتصادی افزودند: اگر اجرای بخشی از این طرح تورم زاست باید برای جلوگیری از بروز این مسئله و یا کنترل تبعات منفی آن، چاره اندیشی کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تلاش بیشتر برای کنترل تورم را بعنوان یکی از مشکلات مردم خواستار شدند و افزودند: البته تورم جهانی، خشکسالی و برخی عوامل دیگر در تورم موجود دخیلند اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که دولت می‌تواند با کنترل آنها، تورم را کاهش دهد.

رهبر انقلاب اسلامی توجه دولت به عوامل اجتناب پذیر در تورم را ضروری خواندند و افزودند: کاهش تورم باعث خواهد شد آثار خدمات بزرگ دولت نهم در زندگی مردم،‌ ملموس‌تر شود.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی صمیمانه از رئیس جمهور، هیأت وزیران و کارکنان دستگاههای مختلف اجرایی خاطر نشان کردند: خدمت به مردم توفیقی الهی است که باید با تلاش و خدمت بیشتر، آن را قدرشناسی کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به ماه شریف شعبان و ضیافت الهی رمضان، استفاده از ظرفیتهای بی‌پایان معنوی این دو ماه عظیم را توصیه کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از گزارشی که رئیس جمهور در این دیدار بیان کرد، خاطر نشان کردند: هدف همه کارها، جلب رضایت الهی است اما اطلاع رسانی دقیق، صحیح و هنرمندانه به مردم درباره کارهای انجام شده کاملاً ضروری است و باید در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد.

آقای احمدی نژاد رئیس جمهور در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و سایر شهدای دولت، گزارش مبسوطی از عملکرد دولت در بخشهای مختلف بیان کرد.

رئیس جمهور با اشاره به روند صعودی رشد اقتصادی کشور بدون احتساب نفت و رسیدن آن به عدد 7/7 درصد در سال 86 گفت: با اصلاحاتی که در ساختار بودجه انجام شده،‌سهم درآمدهای نفتی به بودجه عمومی از 63 درصد در سال 83 به 4/53 درصد در سال 86 رسیده است.

آقای‌احمدی نژاد انجام اصلاحات ساختاری و همچنین اصلاحات رفتاری را از اولویت‌های اساسی و جدی دولت نهم برشمرد و با اشاره به پیگیری اجرای سیاستهای اصل 44 افزود: واگذاریهای انجام شده در چارچوب سیاستهای اصل 44 در سه سال گذشته ده برابر کل سالهای قبل است.

‌رئیس جمهور با اشاره به رشد بازار سرمایه از لحاظ حجمی و از نظر بازدهی و انجام روزانه 69 میلیارد تومان معامله در بورس خاطر نشان کرد: شاخص بورس نیز در سه سال اخیر هشتاد درصد رشد داشته اشت.

آقای احمدی نژاد در خصوص سفرهای استانی دولت نهم گفت: اجرای بیش از نود درصد از شش هزار و صد و یازده مصوبه و توافقنامه دور اول سفرهای استانی به اتمام رسیده و یا در حال اجرا است ضمن آنکه 36 درصد از 1813 مصوبه و توافقنامه یازده سفر در دور دوم سفرهای استانی نیز عملیاتی شده است.

رئیس جمهور افزود: از صد و چهل و سه هزار طرح عمرانی که از سال 79 تاکنون درکشور آغاز شده، صد هزار طرح عمرانی مربوط به دولت نهم است که 52 هزار طرح عمرانی به پایان رسیده است.

آقای احمدی نژاد در بیان عملکرد دولت در بخش بهداشت و درمان، به افزایش پایگاههای اورژانس شهری و جاده ای، افزایش تخت‌های بیمارستانی، و مراکز تحقیقاتی پزشکی، و همچنین اجرای طرح پزشک خانواده اشاره و تأکید کرد: دولت نهم به روستاها از جمله روستاهای محروم توجه ویژه ای داشته است به گونه‌ای که اعتبار تخصیص یافته به روستاهای محروم از هشتاد و پنج صدم درصد کل اعتبارات عمرانی به 17/1 صدم درصد اعتبارات عمرانی رسیده است.

رئیس جمهور در تشریح عملکرد دولت نهم در بخش نفت، گاز و پتروشیمی به رشد اکتشاف و تولید در این بخشها، افزایش تعداد صنایعی که گاز رسانی شده و افزایش روستاهائی که از گاز بهره مند شده‌اند اشاره کرد و افزود: سهمیه بندی بنزین و استفاده از کارت هوشمند، و برنامه‌ریزی احداث 7 پالایشگاه بنزین، کارهای بزرگی است که در این دولت انجام شده است.

آقای احمدی نژاد با اشاره به رشد 172 درصدی سرمایه گذاری در بخش صنعت، و صادرات صنعتی سی میلیارد دلاری در سه سال گذشته خاطر نشان کرد: در بخش نیرو نیز در طول سه سال گذشته 12600 مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده شده در حالی که در فاصله سالهای 68 تا 75 این عدد هشت هزارو شصت مگاوات و در فاصله سالهای 76 تا 83، دوازده هزار و سیصد مگاوات بوده است.

رئیس جمهور عملکرد دولت نهم در بخش مسکن را یادآور شد و تاکید کرد: تا سال 83، دولتهای قبلی برای یک میلیون و پنجاه هزار واحد مسکونی زمین کرده بودند، در حالیکه در سه سال گذشته برای یک میلیون و دویست و پنجاه هزار واحد مسکونی زمین تهیه شده است.

آقای احمدی نژاد افزود: در طول سه سال گذشته، ساخت 560 هزار مسکن روستائی آغاز شده که چهارصد هزار واحد آن به اتمام رسیده است.

رئیس جمهور با اشاره به واگذاری پنج و نیم میلیون خط تلفن ثابت و همراه تا سال 76 و واگذاری 19 میلیون و چهار صد هزار تا سال 83 گفت در سه سال فعالیت دولت نهم خطوط تلفن ثابت و همراه چهل میلیون خط افزایش و قیمت آنها نیز کاهش یافته است.

آقای احمدی نژاد در خصوص خدمت رسانی به قشرهای مختلف  بویژه محرومان و گسترش پوشش بیمه‌ای افراد گفت: در سه سال گذشته ضمن افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی و ساخت دوازده هزار واحد مسکونی برای معلولان، نود درصد جمعیت کشور از خدمات بیمه درمانی برخوردار شده‌اند.

آقای احمدی نژاد به رشد 20 تا 30درصد محصولات زراعی، باغی و دامی، و رشد آبزی پروری اشاره و خاطر نشان کرد: در خصوص اشتغال، رقم بیکاری از 9/11درصد در سال 84 به 6/9درصد در ابتدای سال جاری رسیده است.

راه اندازی 30 سامانه ملی در حوزه بازرگانی، خرید نقدی 26 میلیون تن محصول از کشاورزان رشد دویست درصدی صادرات نسبت به هدف تعیین شده در برنامه چهارم از جمله اقدامات دولت در بخش بازرگانی و تجارت بود که رئیس جمهور به آنها اشاره کرد.

آقای احمدی نژاد در تبیین عملکرد دولت در بخش فرهنگی، سه برابر شدن بودجه فرهنگی در سه سال گذشته را یاد آور شد و گفت: افزایش 25 برابری کتابخانه‌ها نسبت به سال 83 ، تکمیل بیش از دویست ساختمان کتابخانه و مجتمع فرهنگی، هدفمند شدن یارانه ها در حوزه نشر، توجه ویژه به مساجد بعنوان پایگاه اصلی فرهنگی و تلاش برای مقابله با ناتوی فرهنگی از جمله اقدامات دولت نهم در حوزه فرهنگ است.

رئیس جمهور ضمن بیان عملکرد دولت در بخشهای گردشگری و میراث فرهنگی، تربیت بدنی، و محیط زیست، در خصوص فعالیتهای انجام شده در بخش علمی و پژوهشی تأکید کرد: در سال 86 هفت هزار اختراع ثبت شده است و تاکنون نیز سه هزار نخبه در کشور شناسایی شده‌اند.

آقای احمدی نژاد افزود: امسال مقالات علمی به بیش از سیزده هزار مقاله می‌رسد و پارک‌های فناوری نیز به سه برابر رسیده است ضمن آنکه قرارداد بخش صنعت با دانشگاه از دو میلیارد تومان در سال 83 به پانصد میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت دولت در بخش آموزش و پرورش گفت: توجه به مراکز تربیت معلم، کوچک سازی سازمان و تشکیلات،‌ توسعه مدارس استعدادهای درخشان و فنی و حرفه ای از جمله سیاست‌های دولت در این بخش بوده است.

آقای احمدی نژاد در خصوص تورم نیز خاطر نشان کرد: تورم وارداتی، خلق پول و عملکرد بانکها، دو علت اصلی تورم در کشور است و دولت تلاش می‌کند ضمن کنترل این دو علت، سهم دولت را در تورم نیز کنترل کند.

رئیس جمهور در خصوص عملکرد دولت در سیاست خارجی نیز تأکید کرد: امروز کشور در یک وضعیت بسیار خوب و رو به جلو قرار دارد و در سطح جهان تأثیرگذار است.

در پایان این دیدار نماز ظهر و عصر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد.

کد خبر 61355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز