معاون کل وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بهترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به شرایط عادی و بازگشت به زندگی واکسیناسیون عمومی است، گفت: بابت تاخیر واکسیناسیون از مردم عذرخواهی می‌کنیم و قول می‌دهیم تا چند ماه آینده ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون با اتکا به واکسن داخلی و با واردات واکسن به ۷۰ درصد برسد. 

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در مورد وضعیت پیک پنجم شیوع ویروس کرونا در هرمزگان گفت: استان هرمزگان اکنون جبهه اصلی مقابله با کرونا است. در حالی که این استان ۲.۲ درصد جمعیت کل کشور دارد اما حدود ۱۱ درصد بستری مثبت کشور در این استان است و خوشبختانه تمام مسئولان استانی با فداکاری در حال رصد و مدیریت دقیق بیماری هستند.

افزایش جدی بیماری در کشور

وی افزود: با یک افزایش جدی بیماری در سطح کشور مواجه هستیم و ۱۴۱ شهر قرمز (۳۲ درصد شهرها) است و در حال حاضر ۳۲۹ شهر قرمز و نارنجی داریم یعنی ۷۴ درصد شهرهای کشورمان در وضعیت خطر هستند. 

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: در هفته گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار بیمار سرپایی مثبت جدید شناسایی شد (۹۷ هزار و ۷۶۱ بیمار) و بیش از ۱۰ هزار مورد بستری مثبت و ۱۰۰۸ مورد فوتی مثبت داشتیم. به عبارت دیگر ما افزایش ۴۰ درصدی موارد مثبت سرپایی، ۱۷ درصدی بستری مثبت و ۱۰ درصدی فوت مثبت در هفته گذشته داشتیم.

حریرچی با اشاره به اینکه شدت بیماری در تهران بیشتر است، اظهار کرد: در تهران موارد سرپایی ما حدود ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است و به عبارتی یک و نیم برابر بیشتر شده است.

۳ استان بیشترین موارد بستری

وی با تاکید بر اینکه جبهه اصلی مقاومت ما در استان‌های جنوبی است، تاکید کرد: شهرها از جنوب قرمز شدند. در استان هرمزگان ۱۱ درصد موارد بستری، استان کرمان ۹ درصد و استان سیستان و بلوچستان ۴ درصد از بستری کل کشور را تشکیل می‌دهند. یعنی این سه استان در حالی که بیش از ۶ تا ۷ درصد از جمعیت کشور را بیشتر ندارند، به تنهایی ۲۴ درصد موارد بستری بیماران کرونایی را به خود اختصاص داده‌اند. افزایش بیماری از مرکز به سمت بالا است و از تهران وارد مازندران شده است.

عامل مهم افزایش صعودی آمار کرونا

حریرچی یک علت مهم افزایش صعودی آمار کرونا را فروریختن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان‌های مختلف عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح کشور به ۶۵ درصد سقوط کرده است، در ۳ استان زیر ۵۰ درصد و در ۲ استان حدود ۳۵ درصد است. یعنی ۶۵ درصد افراد ماسک نمی‌زنند یا فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: علی رغم تعطیلی مدارس و منع رفت و آمد شبانه و اعمال مقررات شهرهای نارنجی و قرمز میزان تردد اجتماعی که نشانگر میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است، در چند هفته از ماه خرداد حدود ۵ درصد بیش از شرایط عادی در دو سه سال اخیر بوده است و مردم در تماس بیشتری با هم بودند.

عذرخواهی بابت تاخیر واکسیناسیون

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بهترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به شرایط عادی و بازگشت به زندگی واکسیناسیون عمومی است، بیان کرد: بابت تاخیر واکسیناسیون از مردم عذرخواهی می‌کنیم و مشکلات مردم را درک می‌کنیم و قول می‌دهیم که تا چند ماه آینده ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون با اتکا به واکسن داخلی و با واردات واکسن به ۷۰درصد برسد. 

حریرچی گفت: الان متوسط تزریق واکسن به افراد بالای ۷۰ سال، ۷۲ درصد است، ولی متوجهیم که افراد بیشتری متقاضی دریافت واکسن هستند و باید سنین پایین‌تر هم واکسینه شوند.
این مسئول افزود: از دیروز تا امروز ۱۶۸ هزار دز واکسن تزریق شده و تاکنون ۱.۵ میلیون از یک طریق و ۵۰۰ هزار دز واکسن از طریق دیگر دریافت کردیم و در هفته‌های آتی نیز واردات واکسن به میزان لازم خواهیم رسید و سرعت تحویل واکسن‌های ایرانی هم افزایش می‌یابد. 

معاون کل وزیر بهداشت گفت: ما حدود ۷۸۰ مرکز تجمیعی تزریق واکسن داریم که هر کدام روزانه توانایی تزریق ۱۰۰۰ واکسن دارند. ضمنا برخی مراکز تجمیعی واکسیناسیون با ظرفیت ۵ الی ۱۰ هزار تا در حال تجهیز است تا به محض تولید انبوه داخلی افراد بیشتری را واکسینه کنیم و در این فضاها افراد با شدت بیشتری واکسینه خواهند شد. مقایسه واکسیناسیون یک کشور کوچک با کشور خودمان نباید باعث شود که مردم ما احساس مشکل کنند.

حریرچی تاکید کرد: از مردم عزیز درخواست می‌کنم که رعایت دستورالعمل‌ها را بهتر انجام دهند و مطمئن باشند تا ۳ ماه آینده، واکسیناسیون بسیار وسیعی را خواهیم داشت.
 

کد خبر 613511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 0
    2 ساله دارید فقط عذرخواهی می کنید. نمی تونید برید کنار