نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان گفت: حدود دو هفته است که در استان سیستان و بلوچستان حضور داریم و در این مدت در درجه اول تلاش کردیم که محدودیت‌ها، مشکلات و کمبودها را در شرایط بحرانی اخیر شناسایی و راهکار مناسب برای آنها اتخاذ کنیم.

دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حمید سوری نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: به‌دلیل پهناوری این استان و با توجه به اینکه در طول یک سال و نیم گذشته مواجهه حادی با اپیدمی بیماری کرونا نداشت و افراد حساس جامعه زیاد بودند، گردش ویروس در جمعیت آن نسبت به سایر مناطق کشور ممکن است بیشتر باشد.  

وی افزود: واریانت دلتا و سایر واریانت‌های کرونا در سیستان و بلوچستان در گردش است. خوشبختانه اقداماتی که انجام شده تا حد زیادی، دغدغه‌های کادر بهداشت و درمان را در این استان کاهش داده است. در حال حاضر نیازهای دارویی رفع شده و کمبودی در بیمارستان‌ها از نظر تجهیزات و لوازم وجود ندارد.

رییس کمیته واکنش سریع کووید۱۹ خاطرنشان کرد: در حوزه پیشگیری، تعداد قابل توجهی کیت برای تست‌های آزمایشگاهی وارد استان سیستان و بلوچستان شده و این استان در اولویت وزارت بهداشت، مسئولان کشوری، نمایندگان مجلس و سازمان‌های خیریه و مردم نهاد است.  

واکسن به تعداد زیاد وارد استان شده

سوری تصریح کرد:  واکسن زیادی وارد استان سیستان و بلوچستان شده و تمام دغدغه‌ها برطرف و فضایی ایجاد شده که به نوبت و با برنامه‌ریزی، بتوانیم گروه‌های جامانده از واکسن واکسینه کنیم. از روز گذشته واکسیناسیون انبوه به شکل گسترده در این استان آغاز شد و شاهد استقبال خوبی از سوی مردم هستیم، اما نیاز است که مدیریت ارائه خدمات تقویت و از تجمع مردم در مراکز واکسیناسیون جلوگیری شود.  

رییس کمیته اپیدمیولوژی کووید۱۹ گفت: مردم برای تزریق واکسن کرونا با نوبت‌گیری در سامانه salamat.gov.ir در زمان تعیین‌شده به مراکز واکسیناسیون مراجعه و از عجله، شتاب و نیز تجمع در این مراکز پرهیز کنند. چون تجمع افراد باعث می‌شود که احتمال انتقال بیماری بیشتر شود. فردی که واکسن کرونا زده و از مرکز واکسیناسیون خارج می‌شود، همچنان تا چندین روز احتمال ابتلا به کرونا را دارد.  

وی افزود: با کمک نیروهای بومی، بسیج و نیروهای داوطلب، اقدامات خوبی برای مدیریت بیماری انجام شده و چندین مرکز واکسیناسیون توسط بسیج جامعه پزشکی در این استان تشکیل شده است. چندین گروه از نیروهای بهداشتی و درمانی در حال اعزام به سیستان و بلوچستان هستند تا بخشی از کمبودهای نیروهای پرستاری و حوزه درمان به‌ویژه در نقاط دوردست جبران شود.  

مشکل اکسیژن و دارو وجود ندارد

سوری گفت: مشکل اکسیژن و تامین داروهای مورد نیاز در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان وجود ندارد و این اقدامات برای کاهش التهاب موجود در این استان صورت گرفته، البته اقدامات بسیار زیاد دیگری هم مانده که برای آنها برنامه‌ریزی انجام شده است.

نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای حل مشکل این استان، سعی کرده‌ایم رویکرد استانی داشته باشیم نه اینکه در سطح یک دانشگاه علوم پزشکی خاص متمرکز شویم، چون در این استان، سه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر فعالیت دارند و تلاش ما، ایجاد هماهنگی بین این دانشگاه‌ها با رویکرد استانی برای انجام مداخلات و نیز استفاده از تجارب متقابل بوده است.  

وی افزود: در این مدت، تیم‌های واکنش سریع را با استفاده از واحدهای مرتبط مانند بهداشت محیط، ارتقای سلامت، مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت حرفه‌ای به شکل مشترک در بین سه دانشگاه علوم پزشکی تشکیل دادیم تا به صورت تیمی با زیرمجموعه‌های خود فعالیت کنند.  

رییس کمیته واکنش سریع کووید۱۹ خاطرنشان کرد: برای مدیریت کرونا در سیستان و بلوچستان در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برنامه ریزی شده است. در کوتاه مدت به دنبال این هستیم که در ۱۰ روز، روند افزایشی بیماری را متوقف کنیم و به سمت کاهشی برویم.

وی گفت: در میان مدت که ۲۸ روز خواهد بود، روند کاهشی استمرار پیدا خواهد کرد و با کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها، اشتغال تخت‌های بیمارستانی کم شود. در فاز سوم با افزایش ایمنی جامعه از طریق واکسیناسیون، تقویت بیماریابی، شناسایی زودرس و درمان فوری بیماران از وخامت بیماری در استان سیستان و بلوچستان بکاهیم.  

حدود ۵۰درصد از مبتلایان بدون علائم هستند

سوری یادآور شد: از مردم می‌خواهیم که اگر فرد مبتلایی را در خانواده دارند، تصور کنند که خودشان هم مبتلا هستند و اگر علائمی نداشتند یا علائم خفیف داشتند، تصور نکنند که سالم هستند. حدود ۵۰ درصد از مبتلایان، بدون علائم و قادر هستند که اطرافیان را مبتلا کنند و باید با کنترل این موارد، چرخش ویروس در جامعه را به حداقل برسانیم، بیماریابی فعال را گسترش دهیم و مراقبت‌ها و درمان‌های زودرس را شروع کنیم و در حال حاضر خوشبختانه کلینیک‌های سرپایی در بیمارستان‌های استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده است.  

وی ادامه داد: فاز اول بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی علی ابن ابیطالب(ع) راه اندازی شد و نیروهای بهداری ارتش در آن حضور دارند و این بیمارستان نیاز مرکز این استان را برطرف می‌کند و با هماهنگی بهداری ارتش، نیروهای مورد نیاز این بیمارستان تامین شده است؛ البته هنوز به وضعیت مطلوب و عادی نرسیده ایم، بلکه به سمت کنترل شرایط پیش می رویم و تا حد زیادی، این پیشرفت تحقق یافته است.  

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: مشارکت سایر بخش‌ها از جمله شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، صدا و سیما و رسانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در کنترل اپیدمی، بسیار مهم است و نقش حوزه سلامت در این شرایط شاید حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد باشد. بیش از دو سوم کنترل اپیدمی و شرایط طغیان، مربوط به سایر سازمان‌ها است.

سوری تصریح کرد: باید مبادی ورودی و خروجی و مرزهای قانونی و غیرقانونی را به شدت کنترل کنیم. در چند روز گذشته از مرزهای میرجاوه و همچنین مرز میلک در منطقه سیستان بازدید کردم. در برخی از این مناطق مرزی، کنترل‌ها خوب، اما در برخی مناطق دیگر، ضعیف است و نیاز داریم که رفت و آمدها را بیشتر کنترل کنیم تا ورود موارد آلوده از کشورهای آلوده از جمله افغانستان و پاکستان به حداقل برسد.  

وی یادآور شد: در شرایط کنونی تردد مسافر در مرزهای استان سیستان و بلوچستان انجام نمی‌شود، اما هنوز مراودات تجاری وجود دارد و روزانه شاید حدود ۶ تا ۷ نفر از این مرزها، ورود و خروج دارند که می‌تواند تلاش های حوزه سلامت را خنثی کند.  

رسانه‌ها به آرام‌سازی شرایط روانی کمک کنند

رییس کمیته واکنش سریع کووید۱۹ گفت: از همه بزرگان و رسانه‌ها در استان سیستان و بلوچستان می خواهیم که نسبت به آرام سازی شرایط روانی جامعه کمک کنند، چون التهاب ایجاد کردن و دامن زدن به آن، به نفع هیچ کسی نیست که اگر می توانست در کنترل اپیدمی موثر باشد، من سعی می‌کردم از همه ملتهب‌تر برخورد کنم.  

نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: افرادی که دانسته یا ندانسته، فضای روانی جامعه و این استان را ملتهب می کنند، قطعا بدانند که مسئول جان مردم هم خواهند بود. رسانه‌ای کردن برخی اطلاعات و تصاویر، چیزی را حل نمی‌کند بلکه باید کمک کنیم که گره‌ها و مشکلات را با همدیگر برطرف کنیم.

سوری گفت: قرار نیست کشمکش‌های صنفی، باندی و سیاسی مبنایی برای عدم کنترل اپیدمی و بیماری باشد و امیدواریم که روند کاهشی که در برخی شهرهای این استان شروع شده، در همه شهرها ادامه پیدا کند.

کد خبر 613311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha