خانه محیط‌زیست در محله حشمتیه زیر نظر اداره محیط‌زیست منطقه فعالیت می‌کند که از اداره‌های معاونت خدمات شهری است.

گلماند

همشهری آنلاین_شقایق عرفی‌نژاد:  این معاونت، جدا از ایجاد این خانه، فعالیت‌های زیادی در زمینه محیط‌زیست داشته است. «شادی مالکی» که مدت زیادی نیست کارش را به‌عنوان معاون خدمات شهری شهردار منطقه ۷ شروع کرده است، می‌گوید محیط‌زیست برای او به‌عنوان یک شهروند تهرانی، و نه فقط معاون خدمات شهری، اهمیت زیادی دارد. او توضیح ‌می‌دهد: «منطقه ۷ در سال‌های گذشته جزو مناطقی بوده که به محیط‌زیست بهای بسیاری داده است. ما در سال ۹۸ توانستیم ایزوی مدیریت ‌زیست را برای منطقه دریافت کنیم و امسال هم این ایزو تمدید شد.» 

مالکی ‌می‌گوید حفظ محیط‌زیست و اهمیت دادن به آن در منطقه از خود شهرداری شروع شده است و به همین دلیل صرفه‌جویی در مصرف منابع مالی در فضاهای سبز و تعمیر و تجهیز ماشین‌هایی که در حوزه فضای سبز و خدمات شهری و جمع‌آوری پسماند از آنها استفاده ‌می‌شود، در این منطقه همیشه انجام می‌گیرد. آن‌طور که او ‌می‌گوید در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر هم فعالیت‌های قابل توجهی در منطقه صورت گرفته است: «ما ۹ آبگرمکن خورشیدی با مجموع گنجایش ۳ هزار لیتر داریم. به علاوه در سه ساختمان شهرداری نیروگاه خورشیدی داریم که ساختمان انرژی نام دارند از جمله ساختمان مرکزی شهرداری منطقه.» 

  • اطلس محیط‌زیست منطقه
تلاش های زیست‌محیطی شهرداری منطقه ۷ ‌| از گلماند و کاپ تا اطلس محیط‌زیست 
شادی مالکی/معاون خدمات شهری شهردار منطقه ۷

مالکی از تهیه اطلس محیط‌زیست منطقه هم صحبت ‌می‌کند و آن را شناسامه محیط‌زیست منطقه ‌می‌داند: «این اطلس، اطلاعات منطقه از منظر محیط‌زیستی است و به‌طور مرتب بازنگری ‌می‌شود.»

  • خانه محیط‌زیست

خانه‌های محیط‌زیست هم که در محله‌های مختلف راه‌اندازی خواهند شد، یکی دیگر از مواردی است که مالکی از آن صحبت ‌می‌کند و از آن به‌عنوان حلقه اتصال شهرداری و اهالی محله‌ها اسم ‌می‌برد. او ‌می‌گوید این خانه‌های محیط‌زیست تأثیر زیادی بر افزایش آگاهی شهروندان خواهند داشت: «بسیاری از شهروندان به رعایت نکات زیست‌محیطی علاقه‌مندند، اما اطلاعات کافی در این زمینه ندارند. به همین دلیل ایجاد این خانه‌ها می‌تواند به بیشتر شدن اطلاعات آنها کمک کند. در اداره پسماند آموزش چهره‌به‌چهره تفکیک زباله را انجام ‌می‌دهیم. به شهروندن آموزش ‌می‌دهیم که بسیاری از زباله‌ها ‌می‌توانند به چرخه محیط‌زیست برگردند، ولی وقتی آنها را وارد مخزن ‌می‌کنیم، هزینه بیشتری برای تفکیک و برگشت آنها به چرخه محیط‌زیست تحمیل ‌می‌کنیم.»

  • مرکز گلماند

در کمک به همین آگاه‌سازی و اجرای تفکیک زباله از مبدأ دو مرکز گلماند در بوستان نیاکی و بوستان هورفر تأسیس شده است. مالکی ‌می‌گوید: «فعالیت‌های محیط‌زیستی منطقه فقط به اداره محیط‌زیست ختم نمی‌شود. در اداره‌های دیگر خدمات شهری هم به دنبال کارهای محیط‌زیستی هستیم. مراکز گلماند هم توسط اداره بازیافت راه‌اندازی شده‌اند. این مراکز در برابر دریافت پسماند خشک از شهروندان به آنها گلدان هدیه ‌می‌دهند.»

  • طرح کاپ

طرح کاپ هم از دیگر اقدامات معاونت خدمات شهری است که مدتی است اجرا ‌می‌شود. مالکی توضیح ‌می‌دهد: «طرح کاپ هم طرح تفکیک از مبدأست. در این طرح با اداره‌ها، سازمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی منطقه توافق کرده‌ایم که مخازن تفکیک‌شده زباله در داخل این ساختمان‌ها قرار داده شود.» 

  • کلینیک گل‌وگیاه

در منطقه کلینیکی برای گل‌وگیاه وجود دارد که شهروندان ‌می‌توانند برای رسیدگی به گیاهانشان و نگهداری از آنها از این مرکز کمک بگیرند. مالکی ‌می‌گوید: «این مرکز قطعاً به ایجاد فرهنگ کاشت گیاهان، چه داخل آپارتمان و چه در باغچه‌ها، کمک ‌می‌کند. شعبه‌های این کلینیک مرتب با اهالی در ارتباطند و در این زمینه به آنها آموزش ‌می‌دهند.» در این مرکز به شهروندان آموزش داده ‌می‌شود که از بطری‌های دورریختنی به‌عنوان گلجای استفاده کنند.  

  • استقبال از طرح‌های زیست‌محیطی شهروندان

مالکی ‌می‌گوید شهروندان ‌می‌توانند از طریق شهرداری‌های نواحی و سامانه ۱۳۷ با شهرداری در ارتباط باشند و مشکلات زیست‌محیطی را مطرح کنند یا مشاوره بگیرند: «مرکز آموزش تفکیک پسماند هم در خیابان دماوند وجود دارد که کلاس‌های آموزشی برگزار ‌می‌کند. خانه‌های محیط‌زیست هم بهترین گزینه برای ارتباط اهالی محله‌ها با ما هستند. شاید شهروندان خوش‌ذوق ایده‌هایی با قابلیت اجرا داشته باشند؛ ما از آن حتماً استفاده خواهیم کرد.» او ‌می‌گوید که شهروندان از طرح‌های محیط‌زیستی استقبال کرده‌اند و هر زمان که از آنها دعوت ‌می‌شود درکاری مشارکت داشته باشند، عکس‌العمل مثبتی داشته‌اند.

کد خبر 613270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha