همزمان با امضاء تفاهم نامه همکاری دو جانبه سازمان خدمات اجتماعی شهر تهران و شرکت شهر سالم مقرر شد نخستین مرکز درمانی ویژه آسیب‌دیدگان اجتماعی و خدمات‌رسانی پاراکلینیکی در منطقه 19 پایتخت راه‌اندازی شود

اجتماعی

به گزارش همشهری آنلاین، امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک به منظور راه‌اندازی مرکز درمانی و خدمات‌رسانی پاراکلینیکی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهر تهران با حضور محمدرضا جوادی‌یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی و حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار تهران، علی توکلی شهردار منطقه ۱۹، سیدمالک حسینی مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهرسالم و تعدادی از مدیران شهری در سالن جلسات شهرداری مرکز برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به دامنه آسیب‌های اجتماعی در دل شهر تهران و ضرورت تغییر نگاه به افراد آسیب دیده پایتخت گفت: بر اساس علوم جامعه شناسی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در شهری همچون تهران رویکردهای امنیتی و فاصله‌گذاری میان مردم آسیب دیده و سایر شهروندان هرگز موثر نبوده و نیستند.
وی با تاکید بر اینکه در گام نخست مقابله با آسیب های اجتماعی ابتدا باید این مسئله را بپذیریم که این آسیب‌ها جزئی از شهر هستند، ادامه داد: بی شک حذف و طرد آسیب های اجتماعی و افراد آسیب دیده از چهره شهرها نه تنها امکان پذیر نیست بلکه به مراتب زیان بارتر است.
جوادی یگانه با یادآوری اینکه شهرداری تهران در مقابله با آسیب های اجتماعی همواره با مصائب و مشکلات زیادی روبرو بوده است افزود: یکی از مشکلات در این مسیر مقاومت و نارضایتی مردم از راه‌اندازی گرمخانه‌ها در برخی محلات بوده که همواره شهرداری را با چالش های فراوانی مواجه کرده است. در حالی‌که همگی باید بپذیریم این دغدغه‌ها بخشی از بدنه کلان‌شهرها بوده و هیچ‌گاه قابل حذف نبوده و نیستند.
وی به خدمات ارزشمند سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی طی دو سال گذشته اشاره و در پایان خاطر نشان کرد: سازمان رفاه وخدمات اجتماعی شهر تهران در سال ۱۳۹۸ تعداد یکصد نفر از افرادی که نه تنها از اجتماع بلکه از خانواده طرد شده بودند را به آغوش خانواده‌هایشان بازگرداند. اتفاق بزرگی که آمار آن در سال گذشته به ۲۵۷ نفر رسیده است. بی شک تداوم مسیر این اعتمادسازی و بازگرداندن دوباره سلامت به افرادی که سال‌ها درگیر اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی بوده اند نیاز به مساعدت بیشتری از سوی شهروندان و مسئولان دارد.
در ادامه این جلسه حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه‌انسانی و امور شورای شهردار تهران نیز با تقدیر از خدمات دو سال گذشته مدیریت شهری در حوزه خدمات اجتماعی گفت: بسیار خرسندم بگویم که در دو سال گذشته هیچ بی‌سرپناهی در شهر تهران بر اثر سرما جان خود را از دست نداده است.
وی با تقدیر از عملکرد شرکت شهرسالم و شهرداری منطقه ۱۹ در مقابله با انواع آسیب های اجتماعی کلانشهر تهران افزود: اقدامات انجام شده در این مجموعه شهری آن هم در شرایط همه گیری کرونا و با توجه به محدودیت ها و ممنوعیت ها، جای تقدیر و تشکر دارد.
مظاهریان امضاء و اجرای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان مجموعه های شهری را اتفاقی فرخنده خواند و گفت: بی شک راه اندازی نخستین مرکز درمانی ویژه آسیب‌دیدگان اجتماعی پایتخت در پی مشارکت سه مجموعه فعال سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی، شرکت شهر سالم و شهرداری منطقه ۱۹ با توجه به تمام تعاملات و هماهنگی‌ها و با گذر از بروکراسی اداری، مدل و الگویی است که برای بسیاری از شهروندان آسیب دیده تهرانی موثر خواهد بود.
معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه‌انسانی و امور شورای شهردار تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که اجرای چنین طرح‌های مشترکی میان مجموعه های شهرداری تهران در همه مناطق پایتخت انجام پذیرد.
در بخش دیگری از این نشست، سیدمالک حسینی مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز به هزینه‌های درمان مددجویان و افراد جامعه هدف سازمان متبوع خود اشاره کرد و گفت: هزینه درمان افراد آسیب دیده و طرد شده از اجتماع، سالانه بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال است که با احتساب کمک‌های موسسه‌های خیریه این مبلغ به میزان بالاتری می‌رسد.
وی با بیان اینکه عمدتا وضعیت جسمی مددجویان شهر تهران در شرایط نامطلوبی قرار ندارد، افزود: این قشر از جامعه به معنای واقعی فراموش شده هستند. ضمن آنکه جامعه با پذیرش این افراد بعنوان شهروندانی با حقوق برابر و اینکه صرف نظر از کارتن‌خواب بودن خطر دیگری برای شهر و شهروندان ندارد و صرفا فردی بی‌سرپناه است چالش جدی دارد.
حسینی با انتقاد از عملکرد برخی بیمارستان‌ها در ارائه خدمات به افراد آسیب دیده اجتماعی گفت: بیمارستان‌ها بسیاری از مددجویان را پذیرش نمی‌کنند این موضوع با چالش جدی برای ما بدل شده است.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهر تهران افزود: امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان رفاه و شرکت شهر سالم می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات درمانی افراد آسیب دیده اجتماعی و مددجویان باشد.
به گفته حسینی حضور شرکت شهرسالم در کنار سازمان رفاه می تواند آغاز طرحی موفق باشد که در گام های بعدی خیرین و افراد دغدغه‌مند در این حوزه را نیز همراه کند تا شاهد کاهش انواع آسیب های اجتماعی شهر تهران باشیم.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهر تهران یکی از جدی‌ترین مشکلات کارتن‌خواب‌ها و معتادان برای بازگشت به آغوش خانواده ها را مباحث سلامتی عنوان کرد و گفت: امیدوارم در آینده نزدیک با همکاری بیشتر شرکت شهرسالم بتوانیم برای مددجویان کلنیک دندانپزشکی نیز تاسیس کنیم.
در ادامه این نشست امضاء تفاهم نامه همکاری حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهرسالم به تاکید حناچی، شهردار تهران بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر شهر تهران اشاره کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم در حوزه درمان به شهروندانی که در معرض آسیب‌های مختلف اجتماعی هستند خدمات‌رسانی کنیم.
وی با تاکید بر اهمیت همکاری مشترک شرکت شهرسالم و سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی در زمینه های مختلف از جمله کودکان کار و زنان سرپرست خانوار تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته و با همکاری سازمان رفاه، این خدمت‌رسانی در منطقه جنوب شرق تهران به‌صورت ویژه و خاص در دستور کار است تا ارائه خدمات در این منطقه محدود به تعداد و پهنای خاصی نبوده و برای قشرهای مختلف عملی شود.
در پایان این نشست علی توکلی شهردار منطقه ۱۹ نیز ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات شرکت شهرسالم و سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی گفت: تدبیر و حمایت‌های این دو نهاد و راه‌اندازی کلنیک پزشکی در منطقه ۱۹ خبر خوبی برای شهروندان این منطقه خواهد بود. چراکه راه اندازی این مجموعه درمانی می تواند از میزان آسیب‌های اجتماعی پایتخت به ویژه در این محدوده بکاهد.
شهردار منطقه ۱۹ همچنین اعلام کرد: این مرکز هم اکنون مشغول خدمت‌رسانی است و تجهیزات لازم و استقرار متخصصان از هفته آینده انجام خواهد شد تا تمامی مددجویان در هر نقطه‌ای از شهر بتوانند با مراجعه به این مرکز از خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی بهره مند شوند.
گفتنی است امضای تفاهم نامه همکاری سازمان خدمات اجتماعی شهر تهران و شرکت شهر سالم به منظور راه اندازی نخستین مرکز درمانی ویژه آسیب‌دیدگان اجتماعی پایتخت سه شنبه پانزدهم تیرماه ۱۴۰۰ در سالن اصلی جلسات شهرداری مرکز برگزار شد.

کد خبر 613164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha