معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تفاهمنامه‌ای برای تسهیل و سرعت بخشیدن به استفاده از ابزار تأمین مالی جمعی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس به امضا رسید.

سعید زرندی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران ، سعید زرندی با اشاره به هدایت سرمایه‌های خرد مردمی به سمت تولید، گفت: تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) یکی از شیوه‌های نوین تأمین مالی است که بسط و گسترش آن حاصل پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار اقبال و اعتماد عمومی است.

وی افزود: این مدل در دنیا برای سرمایه گذاری های کوچک متداول است و در سال ۲۰۲۱ تامین مالی بیش از ۱۱۸ میلیارد دلار از طریق سرمایه‌های خرد مردمی برای پروژه‌های کوچک در نظر گرفته شده است. در برنامه سال ۱۴۰۰ ما نیز، هدایت سرمایه‌های خرد مردمی به سمت تولید از طریق تامین مالی جمعی و استفاده از ماده ۱۱ قانون رفع موانع تولید دیده شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال ۲۰۰۹ این عدد در حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده اما این ابزار به سرعت جای پای خود را در میان سایر ابزارهای نوین مالی در تامین مالی بنگاهای کوچک باز کرد، گفت: در تلاش هستیم با فرهنگ سازی مناسب و تسهیل قوانین و مقررات این مدل‌های نوین را در صنعت پیاده کنیم.

زرندی تاکید کرد: از چند سال گذشته که رهبر معظم انقلاب، شعار سال را با موضوع رونق تولید اعلام کردند تلاش‌های زیادی برای افزایش میزان تولید و رفع  مشکلات موجود در مسیر اجرای این اقدام انجام شد که در نهایت امضای این تفاهم نامه به عنوان عاملی برای تحقق شعار حمایت از تولید و نیز مشارکت مردم برای افزایش فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی در دستور کار قرار گرفت.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه در زمینه حمایت مردم از تولید و ورود سرمایه خرد آنها به سمت تولید امضا شد تا از این طریق واحدهای تولیدی بتوانند برای تامین مالی طرح‌های در اختیار خود از این سرمایه ها نهایت استفاده را داشته باشند.

تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی از طریق تأمین مالی جمعی

وی به ارائه توضیحاتی درباره تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی از طریق تأمین مالی جمعی پرداخت و گفت: تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) یکی از شیوه های نوین تأمین مالی است که بسط و گسترش آن حاصل پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار اقبال و اعتماد عمومی است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت اظهار کرد: در برنامه سال ۱۴۰۰ هدایت سرمایه‌های خرد مردمی به سمت تولید از طریق تامین مالی جمعی و استفاده از ماده ۱۱ قانون رفع موانع تولید به عنوان پروژه ای دیده شده است.

زرندی با بیان اینکه تامین مالی جمعی یک الگوی جدید تأمین سرمایه برای پروژه های جدید، طرح‌های نوآورانه و کسب و کارهای کوچک است، گفت: این روش تأمین مالی در واقع از طریق جمع آوری منابع مالی سرمایه گذاران به صورت یک کانال تأمین مالی مؤثر برای دریافت مقدار اندکی سرمایه از مردم برای سرمایه گذاری‌های متوسط تعریف می‌شود.

سهم تولید از تسهیلات بانکی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طبق قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی در پایان برنامه ۱۴۰۰ باید به ۴۰ درصد برسد، افزود: در این میان بخش تولید برای تامین مالی خود می‌تواند از دو روش بازار پول (شبکه بانکی) و ابزارهای بازار سرمایه استفاده کند.

وی ادامه داد: تامین مالی بخش تولید از بازار پول از طریق «طرح تام»، طرح رونق تولید، بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و سایر تسهیلات بانکی انجام می شود، در مقابل تامین نقدینگی از بازار سرمایه شامل انتشار انواع اوراق، عرضه سهام، تاسیس شرکت‌های سهامی عام، ایجاد انواع صندوق‌ها، اوراق گام، افزایش سرمایه شرکت‌ها و نیز تامین مالی جمعی می‌شود.

رونق تامین مالی جمعی برای واحدهای تولیدی

زرندی اظهار کرد: اکنون با برنامه‌های خود در حال رونق تامین مالی جمعی برای واحدهای تولیدی هستیم تا این واحدها بتوانند کمبود منابع مالی خود را از طریق بازار سرمایه تامین کنند.

وی بیان کرد: آماری که اکنون وجود دارد نشان دهنده آن است که ۵۷ درصد از کل واحدهای تولیدی (معادل چهار هزار و ۸۵۲ واحد) به بهره برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند که راهی جز رفع این مشکل از طریق بازار پول یا بازار سرمایه وجود ندارند.

کد خبر 612916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha