کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، اثری با عنوان «درازکش در ساعت خواب» نوشته زهرا شاهی، روایت دو زندگی متفاوت در کلانشهر تهران است.

كتاب هفته

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، اثری با عنوان «درازکش در ساعت خواب» نوشته زهرا شاهی، روایت دو زندگی متفاوت در کلانشهر تهران است. داستان دو راوی دارد، دو مرد که هرکدام نماینده دو طبقه متفاوت از جامعه هستند. داستانِ این دو قهرمان در امتداد هم روایت می‌شود. آنها در عین حال که دو دنیای کاملاً متفاوت دارند سرنوشتی به‌هم‌گره‌خورده دارند. این رمان در ۱۵ بخش نوشته شده که به‌طور مساوی نیمی از آن به شخصیت «شریف» اختصاص داده شده است و نیم دیگری از آن به شخصیت «متین». داستان با توصیف زندگی نماینده‌هایی از دو قشر متفاوت از جامعه سعی در به تصویر کشیدن معضلات مربوط به هرکدام را دارد. روایت در این رمان ساختاری خطی را دنبال نمی‌کند بلکه دائما در نوسان بین زمان گذشته و حال است و متناسب با هر شخصیت، فضای داستان، نوع روایت و حتی زبان آن تغییر می‌کند. آنجا که از قول متین روایت می‌شود پر است از اصطلاحات کوچه و بازار و نوعی ادبیات به اصطلاح «لاطی» با تکیه کلام‌های قشرخاصی از جوانان جامعه و آنجا که از قول شریف روایت می‌شود انتخاب کلمات و زبان متناسب با شخصیت یک معلم تغییر می‌کند. «شریف» معلمی است که نماینده یک قشر تحصیلکرده و اهل مطالعه به حساب می‌آید. این رمان به خوبی قشر معلم و سختی کار آنها را زیر ذره‌بین قرار داده است. نویسنده این رمان با توصیف‌هایی که از وضعیت کلاس‌های درس در مناطق پایین شهر تهران ارائه می‌دهد، به خوبی نقدهای اجتماعی جدی را در ذهن خواننده برمی‌انگیزد. شخصیت «متین» هم که نیمی از داستان توسط او روایت می‌شود، نماینده قشر ضعیف جامعه است که پس از رها کردن درس و سرنوشت محتومی که در نتیجه‌ ضعف در پرورش خانوادگی‌ و خلأ‌هایی چون از دست دادن پدر در دوران تحصیل برایش پیش آمده، دچار اشتباهاتی در انتخاب‌های خود شده است. اشتباهاتی چون ارتباط‌های پیاپی و ناموفقی که ریشه در بچگی‌اش دارد.  
چاپ اول (۱۳۹۷) کتاب «درازکش در ساعت خواب» نوشته زهرا شاهی در ۱۶۸ صفحه (با جلد شومیز و قطع رقعی) از سوی انتشارات هیلا (گروه انتشاراتی ققنوس) منتشر شده است.

کد خبر 612286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha