جمعه ۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک زن ژاپنی در 61 سالگی با استفاده از یک تخمک اهداشده بوسیله دخترش نوه خود را به دنیا آورد

استفاده از مادرهای جانشین در ژاپن بسیار نادر است و گروه‌های حرفه‌ای پزشکی هم آن را تحریم کرده‌اند، اما انجام این کار غیرقانونی نیست.

 کلینیک مادران سووا در ناگانوف در شمال غرب ژاپن که این زایمان در آن انجام شد، از دادن اطلاعات بیشتر در مورد زمان تولد یا جنسیت این نوزاد خودداری کرد. گزارش‌های خبری حاکی از آن است که این کودک سال گذشته متولد شده است.

 دکتر یاهیرو نتسو، که این کلینیک را اداره می‌کند، و برای مدت درازی با مخالفت ملی با چنین اعمالی مقابله می‌کرده است، استدلال می‌کند که این شیوه‌ها باید گزینه‌ای برای زنانی باشد که نابارور هستند.

او در سال 2001 اولین  زایمان جانشین موفقیت‌آمیز در ژاپن را انجام داد. نتسو در سال 1988 به خاطر انجام لقاح آزمایشگاهی بر روی تخمک‌ها و اسپرم‌ها از اهداکنندگانی که با یکدیگر ازدواج نکردنده بودند، از انجمن متخصصان زنان ژاپن اخراج شد، گرچه بعدها دوباره به عضویت این انجمن درآمد.

سخنگوی کلینیک ژاپنی اعلام کرد که تصور می‌رود این زن 61 ساله سالمندترین مادر جانشین در ژاپن باشد. و گزارش‌های خبری حاکی از آن است که این زن سالمندترین زنی در این کشور است که نوزادی را به دنیا آورده است.

 وزارت بهداشت ژاپن می‌گوید در سال 2006 دو زن 55 ساله و بالاتر در این کشور بچه‌دار شده‌اند.

 روزنامه ماینیچی ژاپن گزارش می‌دهد که سالمندترین مادر ژاپنی پیش از این زنی 60 ساله بود که تخمک لقاح‌یافته خودش را در آمریکا در رحم خود کاشته بود.

جامعه متخصصان زنان و زایمان ژاپن، یک گروه حرفه‌ای قدرتمند با 15000 عضو، انجام چنین اعمالی را تحریم کرده است، اما انجام این اعمال غیرقانونی نیست و کلینیک‌های شخصی مجاز به انجام آنها هستند- گرچه تعداد اندکی از آنها واقعا این روش‌ها ر به کار می‌بندند.

در کلینیک مادران سووا هشت مادر جانشین نوزادان خود را به دنیا آورده‌اند، و چهار نفر از آنها از  تخمک‌های دختران‌شان استفاه کرده‌اند.

کد خبر 61180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز