همشهری آنلاین: شبکه تلویزیونی ان.بی.سی به نقل از مقامات آمریکایی گزارش کرد که ارتش کره شمالی به چین به عنوان هم‌پیمان نزدیک خود خبر داده است قصد دارد انجام یک رشته از آزمایش‌های هسته‌ای را آغاز کند.

پایگاه خبری اشپیگل آنلاین از واشنگتن گزارش کرد، داده‌های قطعی یا دیگر جزییات در این باره اعلام نشده است. با این حال مشخص شده است که کره شمالی مصمم به انجام آزمایش‌های هسته‌ای دیگر است.

یکی از اعضای سازمان اطلاعاتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت که یک آزمایش هسته‌ای دیگر بدون "هشدار قبلی" امکان موفقیت دارد.

کره شمالی روز نهم اکتبر برای اولین بار آزمایش هسته‌ای زیرزمینی خود را اعلام کرد. بنا به اعلام منابع غربی قدرت انفجار این آزمایش کمتر از یک کیلو تن بوده است، اما پیونگ‌یانگ به چین اعلام کرده بود که این انفجار چهار کیلو تن خواهد بود.

کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی بر اساس گزارشی که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرد برای اولین بار در محافل عمومی حاضر شد.

این خبرگزاری بدون اعلام تاریخ دقیق این حضور، افزود که وی در جمع ارتشیان کره شمالی از انجام این آزمایش استقبال کرده است.

کره شمالی در حال حاضر هشتادهمین سالگرد تاسیس گروهی را با عنوان "اتحادیه نابودی امپریالیسم" جشن می‌گیرد که در تاریخ 17 اکتبر 1926 میلادی بنیان نهاده شده است.

در همین حال کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است قصد دارد در سفر آسیایی خود مساله هسته‌ای کره شمالی را در اولویت مذاکرات خود قرار دهد.

به گفته وی، آمریکا طرحی را برای تهاجم یا حمله به کره شمالی ندارد. وی در مسیر سفر به آسیا و در توقفی کوتاه که در آلاسکا داشت، گفت: ما نمی‌خواهیم این بحران را تشدید کنیم. با وجود رفتار کره شمالی، مساله اکنون کاستن از تنش‌هاست.

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در سفر آسیایی پنج روزه خود از توکیو، پکن، سئول و مسکو دیدن کند و از این ملاقات‌ها برای رایزنی بر سر چگونگی اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر کره شمالی مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل استفاده کند.

آمریکا نگران است که کره شمالی احتمالا آزمایش‌های هسته‌ای دیگری را نیز انجام دهد. رایس همچنین هشدار داد که در این صورت پیونگ یانگ بیشتر منزوی خواهد شد.

کد خبر 6112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز