کشورهای قطر، نرو‍ ژ، سوئیس، ژاپن، ایسلند و سنگاپور معمولا کشورهایی هستند که در میان برترین کشورهای سالم در جهان حضور دارند. کشورهای یونان و لبنان هم به‌عنوان معروف‌ترین کشورهای دارای رژیم غذایی مدیترانه‌ای، صبحانه‌های کامل و سالمی دارند.

صبحانه

همشهری- سمیرا رحیمی: فهرست سالم‌ترین کشورهای جهان سالانه از سوی مراکز نظرسنجی و پژوهشی ازجمله مرکز پژوهشی وال‌استریت ۲۴.۷ با بررسی شاخص‌های مختلفی منتشر می‌شود که کشورهای اسکاندیناوی و آسیایی معمولا در این فهرست جایگاه ویژه‌ای دارند. اگرچه رژیم غذایی مدیترانه‌ای همواره به‌عنوان سالم‌ترین نظام تغذیه در جهان شناخته می‌شود اما تمامی کشورهای مدیترانه‌ای را نمی‌توان در فهرست سالم‌ترین کشورهای جهان مشاهده کرد زیرا در کنار تغذیه سالم، ‌فاکتورهای متنوع دیگری هم در حفظ سلامت تأثیرگذارند. کشورهای قطر، نرو‍ ژ، سوئیس، ژاپن، ایسلند و سنگاپور معمولا کشورهایی هستند که در میان برترین کشورهای سالم در جهان حضور دارند. از این‌رو می‌توان اینگونه درنظر گرفت که سالم‌ترین صبحانه‌های جهان در این کشورها رایج هستند. کشورهای یونان و لبنان هم به‌عنوان معروف‌ترین کشورهای دارای رژیم غذایی مدیترانه‌ای، صبحانه‌های کامل و سالمی دارند. صبحانه کامل، صبحانه‌ای است که تمام گروه‌های غذایی شامل پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های سالم در آن وجود داشته باشد.
 

قطر

یکی از صبحانه‌های رایج در این کشور حاوی حبوبات، تخم‌مرغ، ‌سبزیجات و کمی نان است. تخم‌مرغ اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده صبحانه در قطر است که ممکن است با آن غذاهایی مانند بلالیط، نوعی خوراک حاوی رشته‌های زعفرانی و تخم‌مرغ، یا شاک‌شوکا، نوعی غذا حاوی سس غلیظ گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ فراهم شود. این صبحانه‌ها به همراه کمی لوبیای آب‌پز و کمی نان به‌عنوان صبحانه صرف می‌شوند.
 

نروژ

صبحانه رایج در نروژ نوعی ساندویچ نان تست است که انواع کره‌های سالم مانند کره بادام‌زمینی یا دیگر کره‌های گیاهی و انواع مواد گوشتی مانند سالمون یا گوشت‌های دودی روی آن قرار می‌گیرد. این ساندویچ معمولا با املت تخم‌مرغ، پنیر سفید یا قهوه‌ای و کمی میوه یا خیار خورده می‌شود.
 

سوئیس

موسلی محبوب‌ترین صبحانه در این کشور به شمار می‌رود که متشکل از جوی دوسر، دیگر دانه‌های روغنی، میوه خشک، ماست و میوه تازه است. صرف نان و مربا که البته چندان صبحانه سالمی نیست هم در بخش فرانسوی‌زبان این کشور رایج است، اما نه به اندازه موسلی. نان و مربا جزو صبحانه‌هایی است که گاه و بیگاه به‌عنوان تنوع مصرف می‌شود.
 

ایسلند

صرف صبحانه در خانه، سنتی مهم در ایسلند به شمار می‌رود. برای بسیاری از ایسلندی‌ها صبح بدون نان تست و قهوه رسمیت پیدا نمی‌کند و بسیاری از آنها حتما باید یک کاسه بزرگ اوتمیل (خوراک بلغور جو دوسر به همراه شیر و میوه تازه) را پیش از خروج از خانه صرف کنند. بسیاری از ایسلندی‌ها هم هرروز مقداری مشخص از روغن کبد ماهی کاد را به همراه صبحانه میل می‌کنند؛ سنتی که برای بعضی از ایسلندی‌ها جنبه مقدس دارد و درواقع به‌دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین دی که در ماه‌های تاریک در این کشور بسیار کاربردی است، برای مردم این کشور از اهمیت برخوردار است.
 

ژاپن

ناتو، دانه‌های تخمیرشده سویا که مملو از ویتامین هستند، ترشی سبزیجات، ماهی گریل‌ شده، برنج، کاسه‌ای سوپ میسو و چای سبز رایج‌ترین مجموعه‌ای است که در ژاپن به‌عنوان صبحانه صرف می‌شود. اما صبحانه‌های غربی مانند قهوه، تخم‌مرغ و نان تست هم در این کشور رواج دارند.
 

یونان

تخم‌مرغ، سبزیجات و انواع میوه‌ها رکن اصلی صبحانه در یونان به‌شمار می‌روند. یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌ها در یونان، ‌غذایی به نام اسفوگاتو است؛ ‌ترکیبی املت‌مانند از تخم‌مرغ، انواع سبزیجات تازه و پنیر رنده‌شده، پیاز، کلم، نعنا، شوید، پنیر فتا، شیر، روغن زیتون، ‌نمک و فلفل رایج‌ترین ترکیبات این صبحانه سلامت هستند. پنیر، سبزیجات و تخم‌مرغ را تقریبا در تمامی صبحانه‌های یونانی می‌توان یافت ‌و البته نباید زیتون و روغن زیتون را هم فراموش کرد.
 

لبنان

مناقیش رایج‌ترین صبحانه در لبنان است. این صبحانه نانی سبوس‌دار و گرد است که معمولا روی آن با روغن زیتون، زعتر (ترکیبی از سماق، کنجد و آویشن) پوشانده شده و در فر پخته می‌شود. ممکن است از پنیر، گوشت چرخ‌ شده، اسفناج یا بادمجان هم برای پوشاندن روی این نان استفاده شود. آرد سبوس‌دار، ادویه، مواد پروتئینی، روغن زیتون و انواع دانه‌های روغنی معمولا بخش بزرگی از صبحانه‌های لبنانی را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 610615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha