شرکت ویرجین گلکتیک می‌گوید که مجوز اعزام متقاضیان به فضا به وسیله‌ی فضاپیمای اسپیس‌شیپ ۲ را از اداره هوانوردی فدرال دریافت کرده و این گامی بزرگ در جهت انجام سفرهای تجاری است.

61963290.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از یونیورس، این مجوز که به نوعی به روزرسانی گواهی ۵ ساله انجام سفرهای فضایی ویرجین گلکتیک بوده است در پی پرواز آزمایشی موفقیت آمیز اخیر این شرکت که در ماه مه در نیومکزیکو انجام گرفت، به این شرکت داده شد.

در طول پرواز انجام شده در ماه مه، دو خلبان آزمایشی موشک اسپیس‌شیپ۲ را بالاتر از مرز فضایی که توسط اداره هوانوردی فدرال فاصله ۵۰ مایلی (۸۰.۴ کیلومتر) در نظر گرفته شده، هدایت کردند.

مایکل کولگزایر، مدیر عامل شرکت ویرجین گلکتیک می‌گوید: این پرواز بدون نقص انجام شد و نتایج آن ایمنی و ظرافت سیستم پرواز ما را نشان می‌دهد. مجوزی که امروز (۲۵ ژوئن) برای انجام پروازهای تجاری از اداره هوانوردی فدرال دریافت کردیم و نتایج موفقیت‌آمیز پرواز آزمایشی در ۲۲ ماه مه به ما این اطمینان را می‌دهد که در تابستان پیش‌رو اولین پرواز خدمه‌دار خود را انجام خواهیم داد.

چندین ماه قبل کوگزایر گفته بود که چهار نفر از کارمندان ویرجین گلکتیک در دو پرواز آزمایشی شرکت خواهند کرد و پس از آن بنیانگذار میلیاردر این شرکت یعنی ریچارد برانسون پروازی خواهد داشت. اما این پیش از آن بود که جف بزوسJeff Bezos بنیانگذار بلواوریجین (Blue Origin) خبر از سفر خود به فضا در تاریخ ۲۰ ژوئیه بدهد.

اولین سفر میلیاردی بزوس به فضا | حراج صندلی سوم

پس آن که بزوس برنامه خود برای سفر به فضا را اعلام کرد، وبسایت "Parabolic Arc" به نقل از منبعی ناشناس اعلام کرد که برانسون قصد دارد در تاریخ چهارم ژوئیه به فضا برود. جف بزوس و ریچارد برانسون رقیب هستند بنابراین این خبر می‌تواند درست باشد.

ویریجن گلکتیک برای آماده کردن سیستم‌های پرتاب اسپیس‌شیپ ۲ تا تاریخ ۴ ژوئیه تحت فشار زیادی قرار خواهد گرفت، بنابراین ممکن است برانسون برنامه خود را تغییر داده و پیش از ۲۰ ژوئیه سفر خود را انجام دهد.

در مصاحبه ای با CNBC، کولگزایر خاطرنشان کرد که ما هیچ تاریخ مشخص یا هیچ یک از مسافران را اعلام نکرده‌ایم. ما همه‌ی جوانب را در نظر می‌گیریم و ایمنی را در اولویت قرار می‌دهیم زمانی که همه‌چیز به خوبی انجام شود زمان و مسافران را اعلام خواهیم کرد.

قیمت سهام ویرجین گلکتیک در پی خبر دریافت مجوز جهشی ۳۹ درصدی داشت و به ۵۵.۹۱ دلار برای هر سهم رسید.

علاوه بر دو پرواز آزمایشی در ماه‌های تابستان تا پاییز این شرکت قصد دارد پروازی نیز با حضور کارمندان نیروی هوایی ایتالیا به انجام برساند.

در حدود ۶۰۰ متقاضی ۲۵۰ هزار دلار برای سفر به فضا با موشک‌های این شرکت هزینه کرده‌اند و زمانی که سفرها آغاز شود این قیمت افزایش نیز خواهد داشت.

در همین حال جف بزوس بنیانگذار بلواوریجین درحال آماده شدن برای اولین سفر خود به فضا در تاریخ ۲۰ ژوئیه است. دو هفته قبل یک مسافر ناشناس بلیت یکی از صندلی‌های این موشک را به قیمت ۲۸ میلیون دلار خرید به گفته‌ی بلواوریجین به زودی نام این مسافر چهارم اعلام خواهد شد.

کد خبر 610370
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha