سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: هوگو چاوز اعلام کرد: شعبه واحد بزرگ تولید سیمان سمکس که متعلق به مکزیک است، ملی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا، دلیل ملی شدن سمکس را شکست مذاکرات بر سر کسب سهام بیشتر برای ونزوئلا در این شرکت بزرگ تولید سیمان اعلام کرد.

چاوز ضمن بیان مطلب فوق در اجلاس حزب واحد سوسیالیست ونزوئلا افزود:" به دلیل پایان رسیدن مهلت، کارخانه‌‌های تولید سیمان دولتی اعلام می‌شوند.

رئیس جمهور ونزوئلا تصاحب سمکس و موارد قبلی ملی کردن صنایع نفت و شرکت‌های تلفنی را گام‌هایی در راه سوسیالیسم توصیف کرد.

دولت ونزوئلا پیشتر مهلتی را تا دوشنبه شب 18 اوت برای رسیدن به توافقی جهت واگذاری 60 درصد سهام شرکت‌های خارجی تولید سیمان به این کشور تعیین کرده بود، که با شکست مذاکرات و عدم دستیابی به توافق با سمکس مکزیکی تمامی کارخانه‌های تولید سیمان متعلق به این شرکت‌ ملی اعلام شدند.

رافائل کوریسالس معاون رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این باره به خبرنگاران گفت: رسیدن به توافق با سمکس امکان پذیر نبود، و گام بعدی که ما باید برداریم واگذاری کارخانه‌های وابسته به سمکس به دولت است.


کوریسالس افزود: مالکان سمکس برای واگذاری سهام این شرکت در ونزوئلا 1.2  میلیارد دلار در خواست کرده بودند در حالی که ارزش دارایی آن ها بسیار کمتر از آن مبلغ پیشنهادی بود.

معاون رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه گفت: پس از تصاحب سمکس، هردو طرف طبق قانون باید با قیمت منصفانه‌ای برای دارایی‌های سمکس موافقت کنند تا ونزوئلا بتواند این مبلغ را به مالکان سمکس بپردازد. در غیر این صورت پرونده سمکس باید در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد.

شرکت مکزیکی سمکس نیمی از سیمان مورد نیاز ونزوئلا را تولید می کند، و مابقی آن نیز به عهده شرکت‌های فرانسوی لافارژ و هولسیم سوئیس است. 

کوریسالس درباره وضعیت این شرکت‌ها گفت: پس از انجام مذاکرات دوستانه با لافارژ و هولسیم، ونزوئلا 89 درصد سهام شرکت فرانسوی لافارژ را به بهای 257 میلیون دلار و 85 درصد سهام شرکت سوئیسی هولسیم را به بهای 552 میلیون دلار خریداری کرد.

اقدام دولت ونزوئلا در تصاحب شرکت سمکس پس از آن صورت می‌گیرد که هوگو چاوز در ماه آوریل سال جاری اعلام کرد که درصدد ملی کردن کل صنعت سیمان در ونزوئلا است. او سپس با صدور فرمانی 60 روز زمان تعیین کرد تا شرکت‌های خارجی ضمن مذاکرات به توافقاتی جهت واگذاری به دولت ونزوئلا دست یابند.

کد خبر 60987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز