بیش از ۲.۷۵ میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان ترزیق شده و همچنان بین برنامه‌های واکسیناسیون در کشورهای مختلف فاصله قابل توجهی وجود دارد.

واکسیناسیون در جهان

به گزارش همشهری آنلاین، تا کنون کمی بیش از ۲.۷۵ میلیارد دوز واکسن کرونا در سراسر جهان توزیع شده است.

بر اساس آمار تا به امروز  ۳۶ دوز واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر تزریق شده است و با توجه به اینکه اکثر واکسن‌های کرونا دو دوزی هستند این رقم نشان دهنده سرعت کم واکسیناسیون در جهان است.

برنامه‌های واکسیناسیون در کشورهای مختلف فاصله قابل توجهی با یکدیگر دارند، همچنین اختلاف چشمگیری بین قاره‌ها دیده میشود.

در حالیکه کشورهای ثروتمند و پیشرفته حدود ۶۰ درصد از جمعیت خود را به طور کامل (دو دوز) واکسینه کرده‌اند، کشورهای قاره آفریقا کمترین میزان واکسیناسیون در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

برنامه جهانی کواکس نیز بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده خود پیش نرفته زیرا هدف آن تأمین دو میلیارد دوز تا پایان سال ۲۰۲۱ است.

این تاخیر به دلیل عدم تخصیص دوزهای کافی به این برنامه است زیرا کشورهای پیشرفته اولویت استفاده از واکسن را بر اساس نوعی ملی‌گرایی نگران کننده به شهروندان خود دادند.

۸۵ درصد آمار واکسیناسیون در سراسر جهان مربوط به کشورهای با درآمد بالا و متوسط رو به بالاست در حالیکه فقط ۰.۳ درصد از دوزهای واکسن کرونا در کشورهای کم درآمد تزریق شده است.

با این وجود اکثر کشورها اقدامات اولیه واکسیناسیون خود را بر روی گروه‌های دارای اولویت مانند افراد آسیب پذیر متمرکز کرده‌اند.

عمده واکسن موجود در برنامه توزیع جهانی آسترازنیکاست که مجوز اضطراری FDA را ندارد. آسترازنیکا در ۱۷۸ کشور جهان استفاده شده؛ در آسیا اسپوتنیک V و سینوفارم و برخی واکسن‌های بومی دیگر مانند بهارات و سینوواک نیز استفاده شده‌اند.

در ایران و بر اساس نقشه توزیع نیویورک تایمز واکسن‌های آسترازنیکا، اسپوتنیک V، بهارات و BBIBP-CorV استفاده شده و ۱.۲ درصد از جمعیت هدف واکسن دریافت کرده اند.

کد خبر 609857
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha