وقتی آب قنات قدیمی اراج پای درختان تنومند باغ حاج حسین کنی می‌ریخت و چنارهای قدبرافراشته و درختان میوه پرشمارش برگ و بار می‌دادند، کوچه‌باغی در سایه درختان این باغ خاطره‌انگیز شکل گرفت که هنوز هم گذرگاهی است برای سفر به روزگار گذشته این‌آبادی شمیران.

باغ سبز

همشهری آنلاین _ راحله عبدالحسینی: دیوار کاهگلی این کوچه‌باغ که به همت شورایاران و موسفیدان محله حفظ شده، اگرچه با برج‌ها و آپارتمان‌های سر به فلک‌کشیده اطرافش در تضادی آشکار است اما قدم زدن در آن صفایی دارد که گام‌های رهگذران را می‌دزدد و اغواگرانه عابران پیاده را به قدم زدن در دل کوچه دعوت می‌کند. کوچه «باغ‌سبز» در ضلع جنوب باغ حاج‌ حسین کنی اکنون نمادی از محله اراج و یادگاری از دوران گذشته این‌آبادی شمیران است.

«داریوش شهبازی» تهران‌شناس می‌گوید: «آبادی اراج باغ‌های فراوان داشت. هرچقدر کشاورزان‌آبادی‌های کوهپایه‌ای شمیران برای کاشت درخت و باغداری روی زمین‌های شیبدار مشکلات فراوان داشتند، زمین‌های مسطحی پیش رو باغداران‌آبادی اراج قرار داشت که باغداری و کشاورزی را برای آنها آسان‌ کرده بود. با وجود باغ‌های میوه‌ حاج حسین کنی، شاهین، ارامنه، لارک و... شمار کوچه‌باغ‌های دلپذیر در این‌آبادی زیاد بود.» از میان کوچه‌باغ‌های اراج اکنون فقط کوچه‌ باغ‌سبز جنوب باغ حاج حسین کنی باقی مانده و دیگر کوچه‌باغ‌ها جای خود را به خیابان‌ها و بزرگراه‌ها داده‌اند. طی سال‌های اخیر کوچه باغ‌سبز به همت اهالی قدیمی و شورایاران حفظ شده تا یادگاری ارزشمندی باشد از آن‌آبادی پردار و درخت.

کد خبر 609686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha