مجموع نظرات: ۲
چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

نگهداری از موها امروزه دغدغه همه افراد است و داشتن موهایی سالم و زیبا به شما چهره‌ای زیبا و جذاب می‌دهد.  به همین دلیل هم این موضوع تاثیر زیادی بر روی دلنشین شدن چهره می‌گذارد.  شاید در وهله اول نگهداری و مراقبت از مو یک کار ساده به نظر برسد اما فقط در صورتی که اصول نگهداری از آنها را به درستی انجام دهیم.

image-20210623102450-1.jpeg

موی انسان در حالت طبیعی خود سالم و زیبا است اما عواملی مانند آلودگی و فعالیت روزانه ما در میان آنها، استرس، پرتو ماورابنفش خورشید و غیره موجب آسیب به بافت و ریشه موها می‌شوند. در ادامه این مقاله به بررسی روش‌هایی می‌پردازیم که کمک می‌کنند تا شما موهایی سالم و شاداب داشته باشید. پس با ما همراه شوید.

  1. موها را به اندازه برس بزنید

استفاده از برس مو باید به اندازه باشد و برس کشیدن بیش از حد موجب ریزش موهای شما خواهد شد. کارشناسان معتقدند که ریزش مقداری از مو در طول روز طبیعی است و هر فردی در روز ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی خود را از دست می‌دهد. این موهای ریخته شده در واقع موهایی هستند که رشد آنها متوقف شده و برای آنکه شما این ریزش را کم کنید بهتر است از برس مو با نوک گرد استفاده کنید و شانه زدن مو در زمان خیسی مو را فراموش کنید. برس گرد آرایشی کره‌ای از برس‌های باکیفیتی است که به موهای شما آسیب نمی‌رساند.

  1. از موی خود در برابر نور خورشید مراقبت کنید

همانطور که خورشید به جذب ویتامین D کمک کرده و برای سلامتی مفید است اما با اشعه‌های مضر، می‌تواند برای پوست و موی ما ضرر هم داشته باشد. زمانی که موها در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند، این موضوع موجب خشکی آنها می‌شود و زمانی که مو رنگ شده باشد، این موضوع شدت بیشتری هم پیدا می‌کند. بنابراین برای محافظت از موها در برابر نور خورشید بهتر است از شال، کلاه یا اسپری محافظت از مو در برابر حرارت استفاده شود تا موها خشک و دچار موخوره نشوند.

  1. کمتر سشوار بکشید

۸+۱ روش مهم و موثر برای مراقبت از مو

حرارت زیاد سشوار موجب می‌شود تا موخوره زیادی در موهای شما ایجاد شود و این موضوع سلامت موهای شما را تهدید می‌کند. بهتر است استفاده از سشوار را به حداقل رسانده و موهایتان را تا جای ممکن با حوله و پارچه‌های نرم و لطیف خشک کنید تا به ساقه موهایتان آسیبی نرسد.

  1. دو بار در روز موها را از ساقه به ریشه برس بزنید

استفاده از بورس مو در روز برای موهای سالم به صورتی که به موها آسیب نزند لازم است. برای آنکه موها سالم بماند و براق و بدون گره باشد بهتر است آنها را یک بار صبح و یک بار قبل از آنکه بخوابید حدود یک دقیقه شانه بزنید و حرکت ساقه به ریشه را نیز فراموش نکنید. موقع شانه زدن از ساقه به ریشه این کار را باید با لطافت بیشتری انجام دهید تا درخشندگی و زیبایی موها از بین نرود. برای اینکه موهای شما موقع برس کشیدن کمترین آسیب ممکن را ببینند، بهتر است از انواع برس مو شامل نوک گرد استفاده کنید. همچنین برس‌های فلزی می‌توانند به موی شما آسیب بزننند؛ بنابراین بهتر است آن‌ها را با گزینه‌های چوبی جایگزین کنید. در حال حاضر بیشتر برس‌های کره‌ای دارای ساختار چوبی و سری گرد هستند. شما می‌توانید با توجه به بودجه و قیمت مد نظرتان سراغ خرید انواع برس مو در مدل ‌های ساده، فانتزی و آینه دار از این برندها رفته و یک برس شیک و کاربردی تهیه کنید.

  1. از شانه چوبی برای موهای مرطوب استفاده کنید

زمانی که موهای خیس هستند ضعیف و شکننده می‌شوند و به راحتی هم دچار آسیب می‌شوند. در این زمان بهتر است موها را با حوله ماساژ داده و خشک کنید و کمتر از بورس برای آنها استفاده کنید. درواقع هنگام رطوبت موها بهتر است از یک شانه چوبی با دندانه درشت استفاده کنید و ابتدا ساقه و نوک مو و بعد قسمت‌های بالاتر را شانه بزنید.

  1. بورس خود را تمیز نگهداری کنید

یک برس آرایشی که پر از چربی و مو باشد می‌توانید محل مناسبی برای رشد و گسترش انواع باکتری مضر باشد. پس مراقب باشید که برس مو خود را حداقل یک بار در ماه با محلول جوش شیرین و آب ولرم بشویید و برای از بین بردن پرزهای ریز بورستان هم می‌توانید از یک مسواک کهنه کمک بگیرید. تمیز نگه داشتن بورس کمک می‌کند تا بورس شما دوام و مقاومت بیشتری هم داشته باشد و برای پاک کردن به جای جوش شیرین از انواع شامپو هم می‌توانید استفاده کنید.

  1. از شامپوی مناسب استفاده کنید

۸+۱ روش مهم و موثر برای مراقبت از مو

زمانی که شما از یک شامپوی نامناسب استفاده کنید سلامت مویتان به خطر می‌افتد. بنابراین استفاده از یک شامپوی مناسب با جنس موهای شما کمک می‌کند تا سلامتی موهایتان تضمین شود. شامپوها بر اساس نوع مو به سه دسته مناسب موهای خشک، معمولی و چرب تقسیم می‌شوند. اگر موهایتان دچار ریزش یا شوره است می‌توانید به سراغ انتخاب از میان شامپوهای ضد ریزش و یا ضد شوره سر بروید. برای این منظور بهتر است از مصرف شامپوهایی که ترکیبات مضری مانند آمونیوم لوریل سولفات یا سدیم لوریل سولفات دارند پرهیز کنید.

  1. از نرم کننده مناسب استفاده کنید

تار موهای ما پوششی به نام کوتیکول دارند و این پوشش در واقع لایه خارجی مو است که از روی هم قرار گرفتن سلول‌های مرده تشکیل می‌شود. نقش اصلی کوتیکول استحکام بخشیدن و مراقبت از موی سر است. زمانی که مو رطوبت کافی نداشته باشد کوتیکول باز شده و رطوبت مورد نیاز از هوا وارد موها می‌شود و به همین دلیل است که بعد از حمام موهای شما وز می‌شود. بنابراین استفاده از یک نرم کننده متناسب با موهای شما می‌تواند آبرسان قوی برای آنها باشد و با عناصری مانند روغن نارگیل، بادام و غیره کمک کند تا آسیبی به ریشه و ساقه موهایتان وارد نشود.

  1. رژیم غذایی مناسب را فراموش نکنید

یکی دیگر از نکات مهم در مراقبت از موها، تغذیه است. نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز به دلیل فواید بیشماری که دارد و مصرف غذای سالم  مانند میوه و سبزیجات که غنی از ویتامین و پروتئین باشد، می‌تواند بهترین راه برای مراقبت از موهای شما باشد. در واقع آنچه ما می‌خوریم در ظاهر ما نمایان می‌شود.

دو نکته مهمی که در رژیم غذایی نباید فراموش کنید، مصرف پروتئین و آهن است. چرا این دو اهمیت دارند؟ زیرا استفاده از مواد غذایی حاوی آهن و پروتئین به سلول‌های موی شما کمک می‌کنند تا رشد بهتری داشته باشند و سریعتر خود را ترمیم کنند.  مواد غذایی مانند سبزیجات برگی، ماهی، تخم کدو تنبل، لوبیا، نخود، سویا و غلات سرشار از آهن هستند و توصیه پزشکان بر آن است هر فردی باید روزانه ۱۲ میلی گرم آهن مصرف کند. مواد غذایی همچون پنیر، شیر، سویا، عدس، نخود، و ماست نیز شامل پروتئین‌ها هستند که کمک می‌کنند تا موهای شما رشد بهتری داشته باشند.

کد خبر 609611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha