چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: گمانه‌زنی‌هایی در خصوص افزایش قیمت کنسرو ماهی شده است اما به نظر نمی‌رسد قیمت این کالا از قیمت فعلی آن، یعنی حدود ۲۹ هزار تومان، بیشتر شود.

تن ماهی

به گزارش همشهری آنلاین این اظهار نظر عیسی گلشاهی در حالی صورت می گیرد که پیش از این مسعود بختیاری نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران اظهار کرده بود که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری قیمت کنسرو ماهی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که تولیدکنندگان برای ادامه حیات تولید خود ناچار به این افزایش قیمت هستند.

وی، درباره ماده اولیه کنسرو همچون ماهی گفت: اکنون در انتهای فصل صید تون ماهیان داخلی هستیم، بنابراین در صورتی که ناچار به واردات شویم ممکن است شاهد افزایش ۳۰ درصدی نرخ ماهی باشیم.

به گفته بختیاری، علاوه بر سایر هزینه‌های تولید شامل روغن، قوطی، درب، بسته‌بندی، کارتن وکارگری)، فقط قیمت ماده اولیه همچون ماهی در طول یک سال اخیر بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین بر اساس آمارهای مرکز آمار از قیمت برخی اقلام خوراکی، قیمت کنسرو ماهی در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۸۵.۳ و در قیاس با فرودین سال جاری ۱.۱ درصد افزایش قیمت داشته است.

متوسط قیمت یک قوطی ۱۸۰ گرمی ماهی تن در اردیبهشت پارسال، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در فرودین امسال و به متوسط قیمت ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان در اردیبهشت ماه امسال رسیده است.

حداقل خرید کنسرو ماهی تن در ماه گذشته حدود ۲۴ هزار تومان و حداکثر آن بیش از ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شده است.

فروش کنسرو ماهی ارزان‌تر از قیمت‌های درج شده روی قوطی

اما  عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در پاسخ به این سوال که آیا قیمت کنسروماهی افزایش می‌یابد یا خیر به ایسنا گفت: گمانه زنی‌هایی در خصوص افزایش قیمت کنسرو ماهی شده است ولی آن چیزی که در فروشگاه‌ها شاهد آن هستیم فروش کنسرو ماهی ارزان‌تر از قیمت‌های درج شده بر روی قوطی است. 

وی ادامه داد: قیمت درج  شده بر روی قوطی کنسروماهی ۱۸۰گرمی با روغن گیاهی ۲۹هزار و ۵۰۰تومان است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمتر از ۲۵هزارتومان به فروش می‌رسد. 

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اضافه کرد: اگر قرار باشد قیمت کنسرو ماهی افزایش یابد به نظر می‌رسد در درجه اول فاصله تخفیف‌ها با قیمت درج شده بر روی قوطی‌ها کم شود و اگر این افزایش قیمت کافی نباشد قیمت‌های جت پرینت شده بر روی قوطی افزایش می‌یابد. که البته به نظر نمی‌رسد قیمت این کالا از  حدود ۲۹هزارتومان بیشتر شود. 

به گفته وی اگر نرخ ارز کاهش  یابد هزینه‌های واردات کم می‌شود و قیمت‌ها افزایشی نخواهد شد. 

گلشاهی در پاسخ به اینکه هر قوطی کنسرو ماهی با قیمت ۲۹هزارتومان هم در شرایط فعلی برای مصرف کنندگان گران است و همین امر منجر به حذف آن از سبد غذایی برخی از خانواده شده است و آیا قرار نیست قیمت‌ها کاهش یابد، گفت: این موضوع فقط در مورد کنسرو ماهی نیست و بسیاری از اقلام با افزایش قیمت همراه شده‌اند. از طرفی  اینکه باید کنسرو ماهی به دلیل ارزش غذایی فراوان با قیمت‌های مناسبت‌تر به دست مردم برسد درست است اما به دلیل افزایش هزینه های  مرتبط با تامین ملزومات اولیه تولید، امکان این نیست که با قیمت‌های کمتر در اختیار مصرف کننده قرار گیرد. 

وی  افزود: تولیدکننده‌ها تمایل دارند قیمت محصولاتشان به گونه‌ای باشد که تعداد بیشتری از آن‌ها به فروش برود. بنابراین تولیدکنندگان طرفدار افزایش قیمت نیستند. اما شرایط اقتصادی چاره‌ای جز افزایش قیمت نمی‌گذارد. 

کد خبر 609600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha