مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان از تهیه طرح سیپای تالاب انزلی توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی گیلان به منظور بهره برداری خردمندانه از تالاب خبر داد.

تالاب انزلی

«عباس عاشوری» به همشهری آنلاین تاکید کرد: بهره‌برداری از تالاب انزلی  باید خردمندانه باشد و برای تحقق این امر طرح سیپا می‌تواند کمک کند.

وی اضافه کرد: تالاب‌های ساحلی نظیر تالاب‌ انزلی در معرض برداشتهای متعدد و تصرفات غیر قانونی هستند و هرگونه دستکاری در آنها سخت و خطرناک است. از این رو کنوانسیون رامسر با ارایه طرح جامع سیپا به عنوان یک برنامه آموزشی ومشارکتی به تمامی کشورهای عضو تاکید کرد در راستای حفاظت از تالابهای بین اللمللی خود این برنامه را اجرایی کنند.

عاشوری افزود: با تهیه و تدوین کتابچه سیبا به عنوان الگو و راهبر با مشارکت ذینفعان تالاب انزلی، یکسری اقدامات اولویت دار آموزشی و آگاهی رسانی به منظور ادامه حیات تالاب و جلوگیری از تصرفات غیر قانونی انجام می‌شود.

مدیر تالاب‌های گیلان  افزود: سال گذشته برنامه جامع سیپا برای تالاب امیر کلایه انجام شد و امسال نیز سازمان نظام مهندسی کشاورزی این طرح را برای تالاب انزلی اجرایی کرد. سال آینده نیز برای تالاب بوجاق برنامه ریزی می‌کنیم.

«محمد کازرونی منفرد» رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان نیز در این رابطه به همشهری آنلاین گفت: برداشت‌های شن و ماسه خسارت‌های زیادی به محیط زیست وارد کرده است و این کار طی سی سال گذشته موجب شده است که ذخایر آبزیان به مخاطره بیفتد.

وی افزود: در گذشته به تالاب انزلی رحم نشد و مورد بی‌مهری‌های فراوان قرار گرفت. بر اساس گزارشات موجود، عمق این تالاب در برخی از مناطق از ۱۱ متر به ۲ متر رسیده است و این وضعیت برای تالاب انزلی نگران کننده است.

کازرونی ادامه داد: نسل امروز درد تالاب انزلی را حس کرده‌اند و دغدغه شان این است که مشکلات تالاب هورالعظیم از تالاب انزلی هم دور نیست. باید به خطراتی که تالاب انزلی را تهدید می‌کنند به طور جدی توجه کنیم تا مبادا از تالاب انزلی، فقط مرداب انزلی باقی بماند.

کد خبر 609450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha