به‌طور اتفاقی متوجه کودکان و نوجوانانی شدم که زیر سایه درختان دور هم جمع شده بودند و مشغول بازی بودند، اما این بازی بسیار متفاوت بود و به همین دلیل رهگذران با دیدن آن کمی درنگ می‌کردند تا از کارشان سردر بیاورند.

مافیا بازی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: «رسول غلامحسینی» شهروند خلاقی است که این بازی را برای بچه‌ها راه‌اندازی کرده و به آنها می‌آموزد که چگونه برنده مسابقه شوند و برای رسیدن به هدف چگونه از هوش خود استفاده کنند. او عنوان می‌کند که بچه‌ها از مسابقات و برنامه‌هایی که هوش و استعداد ذهنی‌شان را محک می‌زند استقبال می‌کنند و سند این ادعا کودکان و نوجوانانی‌اند که هر روز به بوستان گلستانه می‌آیند و در مسابقه شهروند و مافیا شرکت می‌کنند.

این‌طور که این شهروند برای‌مان تعریف می‌کند بوستان گلستانه و اطراف آن امکانات فرهنگی و ورزشی مناسب ندارد. این بوستان فقط یک زمین کوچک فوتبال دارد که به‌صورت اجاره‌ای در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد و دیگر هیچ. سایر شهروندان به‌ویژه کودکان و نوجوانان امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت‌شان ندارند و برای همین وقت‌شان به بطالت می‌گذرد، مگر زمان‌هایی که بزرگ‌ترها و افراد با تجربه به میدان بیایند و برای رفع کمبودها قدمی بردارند.

«مـافیابازی» در بوستان گلستانه

  • شناسایی افراد تأثیرگذار و حمایت از آنها

مسابقه و بازی شهروند و مافیا حتی یک ریال هزینه ندارد و هرکسی در هر جا که فضای مناسبی داشته باشد، می‌تواند آن را اجرا کند. غلامحسینی می‌گوید: «ما نباید برای سرگرم کردن بچه‌ها به دنبال برنامه‌های هزینه‌بر باشیم. وقتی می‌توان تعدادی از کودکان و نوجوانان را با چنین مسابقاتی سرگرم کرد چرا این کار را نکنیم. یادم هست روز اول که همراه پسرم «محمدامین» و پسر خاله‌اش «محمدمهدی» این مسابقه فکری و هوشی را بازی کردیم فقط ۵ نفر شرکت‌کننده داشتیم. به مرور زمان با افزایش تعداد بچه‌هایی که می‌خواستند در این رقابت شرکت کنند، مجبور شدیم مسابقه را در ۲ نوبت برگزار کنیم.»
«سید محمدجواد بهشتی» شهردار ناحیه یک منطقه ۱۸ که به همراه کارشناسان حوزه اجتماعی، خدمات شهری و فنی به بوستان گلستانه آمده تا از پروژه خط‌کشی مسیر دوچرخه بازدید کند به جمع ما اضافه می‌شود.

بچه‌ها با دیدن آقای شهردار ذوق می‌کنند و با انگیزه بیشتری مسابقه را ادامه می‌دهند. بهشتی که خودش در دوره نوجوانی تجربه بازی با همسالان خود را داشته، می‌گوید: «معمولاً کودکان و نوجوانان به شرکت در بازی‌های گروهی علاقه دارند؛ از فوتبال گل کوچک گرفته تا طناب‌کشی و... اما در این بین نباید از بازی‌های هوشی و ذهنی غافل بود. بازی شهروند و مافیا هوش و توان فکری بچه‌ها را محک می‌زند و به آنها می‌آموزد که چگونه از حق و حقوق خود دفاع کنند. فرزندان‌مان در این بازی‌ها شکست و پیروزی را تجربه می‌کنند، می‌فهمند که هر حرفی را نباید پذیرفت و می‌آموزند که اتحاد و وحدت تنها راه پیروزی است.»
شهردار ناحیه یک اطمینان می‌دهد که با شناسایی افرادی که با خلاقیت و نبوغ خود فضای مناسب و مفرحی برای گذران اوقات فراغت اهالی ایجاد می‌کنند از آنها حمایت و پشتیبانی شود.

«مـافیابازی» در بوستان گلستانه

  • تقویت روابط اجتماعی بچه‌ها

غلامحسینی که عصرها مسابقه شهروند و مافیا را در فضای بوستان گلستانه برگزار می‌کند، می‌گوید: «در این بازی ما با ۲ دسته مواجه‌ایم؛ شهروندان و مافیا که آنها نیز به افراد مختلفی تقسیم می‌شوند. خبرنگار، تک‌تیرانداز، پزشک، کارآگاه، زره‌پوش، مافیای ساده، رئیس مافیا و... که هرکدام تلاش می‌کند نفرات حریف را شناسایی و حذف کند، اما این کار به همین راحتی نیست. اگر شرکت‌کننده‌ها، که در بازی ما اغلب کودک و نوجوان هستند، بتوانند خوب صحبت کنند و با زیرکی نفرات حریف را شناسایی کنند بدون‌ تردید برنده مسابقه خواهند بود حال چه گروه شهروند باشند و چه مافیا.»

وی که در یکی از اداره‌های دولتی مدیر است و چند کارمند زیر نظرش فعالیت دارند، اعتقاد دارد که همه ما به‌عنوان بزرگ‌ترها و والدین بچه‌ها وظیفه داریم که راه و رسم زندگی را به آنها بیاموزیم که یکی از آسان‌ترین کارها همین بازی فکری و ذهنی است که قدرت تفکر را در بچه‌ها افزایش می‌دهد و باعث تقویت روابط اجتماعی آنها می‌شود.»
شهردار ناحیه یک منطقه ۱۸ که ذوق و شوق بچه‌های محله را می‌بیند عنوان می‌کند که می‌توان با هماهنگی مدیران‌سراهای محله یک دوره از مسابقات شهروند و مافیا را البته با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرد. کودکان و نوجوانان در فهرست اولویت برنامه‌ها قرار گیرند و گروه‌های سنی بالاتر نیز اگر تعدادشان به حد نصاب برسند تقسیم شده و با هم به رقابت بپردازند.
به گفته بهشتی وجود افرادی چون غلامحسینی در هر محله‌ای یک نعمت است و باید قدر این شهروندان فعال و مشارکت‌جو را دانست.

«مـافیابازی» در بوستان گلستانه

  • وقتی مافیا شکست می‌خورد

به جمع کودکانی که در حال بازی هستند، می‌پیوندیم. غلامحسینی که در این بازی اعضای شهر را به خواب فرو می‌برد از گروه مافیا می‌خواهد بیدار شوند و پس از ۱۰ ثانیه مشورت نظرشان را بگویند. آنها تصمیم می‌گیرند تا یکی از بچه‌ها را که مهره کلیدی بازی است و تا حدودی از هویت‌شان با خبر شده، حذف کنند و این اتفاق می‌افتد و داستان به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.
محمدامین شهروندی است که با هوشیاری یکی از اعضای مافیا را شناسایی می‌کند و از هم‌گروهی‌هایش می‌خواهد که برای حذف او رأی دهند و دست‌شان را بالا ببرند. شهروندان به نظر او احترام می‌گذارند و در نهایت فرد مافیا با ۷ رأی به مرحله دفاع می‌رسد، اما او نمی‌تواند نظر جمع را به دست آورد و در نهایت حذف می‌شود و تعدادشان در مسابقه به ۳ نفر می‌رسد و در مقابل شهروندان با ۴ نفر همچنان پیشتاز
هستند. مسابقه شهروند و مافیا که در بوستان گلستانه برگزار شده حدود ۲ و نیم ساعت طول کشید و نتیجه این شد که شهروندان گول حرف‌های مافیا را نخوردند و توانستند با وحدت و همدلی آنها را شکست بدهند. مسابقه‌ای که با وجود سادگی ویژگی‌های فراوانی داشت از به کارگیری هوش برای حل مسئله تا رفتارها و کنش‌های اجتماعی، احترام متقابل، همدلی و...
رسول غلامحسینی، شهروند فعال وبانی راه‌اندازی بازی شهروند و مافیا در بوستان گلستانه در پایان صحبت‌هایش تقاضایی از مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ می‌کند و می‌گوید: «با توجه به نزدیکی فصل تابستان برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی اصولی داشته باشند. در مدت یک سال و چند ماهی که از وقوع بحران کرونا گذشته دانش‌آموزان بیشتر وقت‌شان را در محیط خانه و پای کلاس‌های مجازی گذرانده‌اند و اکنون نیاز به اوقات مفرح و شاد دارند. کاش بتوانیم با همکاری یکدیگر و البته بعد از شکست کرونا تابستان متفاوتی را برای شهروندان رقم بزنیم.»

«مـافیابازی» در بوستان گلستانه
سیدمحمد جواد بهشتی/ شهردار ناحیه یک منطقه ۱۸
  • رونق بازی و تفریح در تابستان ۱۴۰۰

به گفته شهردار ناحیه یک منطقه ۱۸، اوقات فراغت شهروندان در تابستان ۱۴۰۰ با انواع برنامه‌های فرهنگی و ورزشی همراه خواهد بود.
«سیدمحمد جواد بهشتی» می‌گوید: «هر چند دوره پایانی بحران کرونا را می‌گذرانیم و با عنایت پروردگار در ماه‌های آتی با ریشه‌کنی ویروس کرونا به وضعیت سفید خواهیم رسید، اما تا آن زمان ملزم به حفظ فاصله اجتماعی، رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی هستیم، بنابراین برنامه‌های تابستان امسال نیز بر همین اساس تدوین و اجرا خواهد شد.»وی اضافه می‌کند: «یکی از برنامه‌هایی که می‌توان با حفظ فاصله اجتماعی در بوستان‌ها برگزار کرد، بازی‌های بومی و محلی است که شرکت‌کنندگان ملزم به استفاده از ماسک و دستکش هستند و با تعداد نفرات کمتر برگزار خواهد شد از جمله طناب‌کشی، مار و پله و... که در پایان مراسم به رسم قدردانی به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا می‌شود.»
بهشتی تأکید می‌کند که در اجرای برنامه‌ها به همه گروه‌های سنی توجه می‌شود؛ از کودکان و نوجوانان تا افراد سالخورده که نیازها و سلایق متفاوتی دارند. شهردار ناحیه یک منطقه ۱۸ درباره راه‌اندازی بازی‌های فکری و هوشی در برخی بوستان‌ها می‌گوید: «ایده جالبی است که در برخی از بوستان‌های منتخب این ناحیه بازی‌هایی مثل شهروند و مافیا را اجرا کنیم. در این زمینه علاقه‌مند به همکاری با شهروندان فعال محلی هستیم، مثل افرادی که‌بانی مسابقه شهروند و مافیا در بوستان گلستانه شده و توانسته‌اند تعدادی از کودکان و نوجوانان را به این رقابت جذاب و فکری جذب کنند.»بهشتی عنوان می‌کند در صورت موافقت مسئولان شهرداری منطقه ۱۸، فضای مناسبی برای اجرای بازی شهروند و مافیا در بوستان گلستانه طراحی و ساخته می‌شود؛ جایی که میز و صندلی به قدر کافی داشته باشد و بچه‌ها دیگر مجبور نشوند روی زمین یا چمن‌ها بنشینند.

کد خبر 609380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha