مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد چاقی مادران حتی اگر با اختلالات متابولیکی همراه نباشد، می‌تواند در بروز چاقی فرزندان آن‌ها موثر باشد.

چاقي كودك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، چاقی عارضه‌ای است که عمدتا با اختلال متابولیکی و بروز بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان پیامدهای خطرناک و زمین‌گیر کننده همراه است. بروز رو به گسترش چاقی خصوصا در گروه کودکان و نوجوانان زنگ هشداری برای نظام‌های سلامت به صدا درآورده تا با توجه به این موضوع مهم، در شناسایی عوامل پدید آورنده با هدف کاهش بروز و نهایتا مقابله با تبعات و هزینه‌های آتی کوشش بیشتری به خرج دهند.

مطالعه ای که اخیرا در مرکز تحقیقات تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر روی بیش از دو هزار کودک از جمعیت تحت مطالعه قند و لیپید تهران انجام پذیرفته، موید این نکته است که چاقی مادران حتی اگر با اختلالات متابولیکی همراه نباشد، می‌تواند در بروز چاقی فرزندان آنها موثر باشد.

چنبره چاقی بر ۱۷ درصد کودکان ایرانی در سن مدرسه

سارا جلالی فراهانی، مجری این طرح در این باره گفت: ابتلای مادران به اضافه وزن و چاقی، فارغ از ابتلا یا عدم ابتلای آنها به اختلالات متابولیک، میتواند باعث افزایش خطر بروز چاقی در فرزندان آنها شود. اطلاعات حاصل از این پژوهش می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های امور سلامت در نظر گرفته شود.

وی افزود: با توجه به اینکه گروهی از مادران مبتلا به چاقی به دلیل فقدان وجود عوارض متابولیکی کمتر به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند، ضرورت دارد تا مداخلات آموزشی با هدف جلوگیری از افزایش وزن در فرزندان آنان مورد توجه قرار گیرد.

جلالی فراهانی همچنین با یادآوری پیامدهای چاقی توصیه کرد: مادران دارای اضافه وزن و چاقی، صرف نظر از وضعیت متابولیکی آنها هدف مداخلات ارتقای درک و آگاهی مادران در مورد افزایش وزن بیش از حد در کودکان قرار گیرد.

کد خبر 609338
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha